Перейти к основному содержанию

Портрет в інтер’єрі: Як змінився покупець житла у період карантину

ср, 07/01/2020 - 14:35

Андрій Рижиков, СEO і керуючий партнер девелоперської компанії DC Evolution

Пандемія коронавірусу змінила практично все — портрет покупця житлової нерухомості не виняток. І це якраз той випадок, коли зміни на краще. Ось моє бачення нового покупця, його поведінки та очікувань.

Глибоке занурення у ринок. Вже майже для всіх очевидно, що необхідно робити дуже продуманий вибір, аби не поповнити ряди “постраждалих інвесторів”. Під час карантину покупці зрозуміли, що проблемними можуть бути не тільки ті будівництва, у яких є нюанси з документами, а й ті, що залежать від фінансування інвесторів. Адже зупинка потоку грошей елементарно “заморожує” процес будівництва, навіть якщо у забудовника від самого початку й не було наміру порушити свої зобов’язання. Ризиковість зросла, і покупці стали більш вимогливо ставитися до вибору об’єктів: адже якщо раніше можна було сподіватися на авось — якось добудують, якось отримають документи, то зараз з’явилося чітке розуміння, що позитивний результат не такий вже й імовірний — хоча б в силу того, що на тлі карантину чиновники стали ще більш жорсткими і не йдуть ні на які послаблення, оскільки бояться, що їм закинуть потурання забудовникам. Крім того, за ці три місяці практично не зрушило з місця питання щодо “конфліктного житла” — будинків, які реалізовували “Укрбуд” і “Аркада”. Кількість постраждалих від цих двох забудовників, які регулярно виходять на мітинги під КМДА і на Банкову, вже сягнула більше 20 тис. Тому покупці стали ретельніше придивлятися до ризиковості вкладення грошей у ще недобудовану нерухомість.

Відповідальний підхід до вибору житла. Період прийняття рішення щодо купівлі квартири збільшився до півроку. Люди побоюються, що будівництво “заморозять”, а будинок так і не добудують. Тому найбільш затребуваними стали проєкти на фінішній стадії реалізації, 70-80% готовності — це саме той оптимум, на який зараз найчастіше звертають увагу. Відповідно, покупці почали вичікувати, щоб придбати нерухомість. Або ж звертати увагу на пропозиції від супернадійних забудовників. І хоча у Києві таких можна перерахувати на пальцях однієї руки, до них в карантин несли гроші навіть на ранньому етапі будівництва.

Квартири з готовим ремонтом. Якщо раніше це була нішева опція, притаманна переважно недорогому сегменту житла, то зараз все частіше і забудовники, і покупці дивляться саме у бік готових квартир — від наявності оздоблення до, навіть, меблювання. Це європейська практика, яка дуже імпонує й українцям. По-перше, це дозволяє заощадити на ремонті, тому що системний ремонт точно дешевше, ніж самостійний. По-друге, на карантині робити ремонт не так-то й просто. А так — заплатив гроші, почекав кілька місяців, закупив меблі, в’їхав і живи.

Ощадливий підхід до майбутніх витрат. Покупці відразу цікавляться, скільки будуть коштувати комунальні та експлуатаційні платежі. З огляду на це апартаменти стали менш затребувані — мало того, що це не житло в юридичному сенсі, найчастіше вони й дорожчі в обслуговуванні.

Діджиталізація покупки. Переговори, перегляди, відвідування відділів продажу і будмайданчиків, та навіть авансовий платіж — все це перемістилося в онлайн. І хоча повністю зробити покупку онлайн в Україні поки неможливо — фінальне підписання документів і оформлення права власності все ж вимагає візиту до офісу — процес продажу максимально діджиталізувався і віртуалізувався.

За моїми спостереженнями, ринок житлової нерухомості найкраще адаптувався до карантину. Якщо не враховувати логістичну нерухомість, яка виросла через активізацію інтернет-торгівлі, фактично всю комерційну нерухомість відправили в локдаун — торгівлю і готелі відразу закрили, офіси ніби як працювали, але транспорт не ходив, відповідно, дістатися до них було проблематично, тому більшість “комірців” працювали з дому. А ось житлову нерухомість карантин торкнувся найменше — відділи продажу виводили по одній людині або працювали онлайн, а будівництва не припиняли свою роботу — просто всіх забезпечили засобами захисту, провели інструктаж і організували підвезення. Покупці ж в період карантину могли домовитися про додаткові знижки.

Катастрофи не сталося, та, думаю, й не станеться. Так, з огляду на зміни в царині реформи ДАБІ є проблеми з введенням об’єктів в експлуатацію. Поділ ДАБІ на три структури і фактична її ліквідація зупинили виконання всіх функцій раніше діючого відомства. Нова служба формально запущена, але ще не має повноважень. Звісно, є поодинокі випадки видачі документів, але системна робота не ведеться. Деякі об’єкти подають документи десятки разів поспіль і не отримують позитивного результату. Якщо раніше ДАБІ була тим відомством, яке грішило написанням відмазок, то зараз з усім цим карантином і незавершеною реформою процес прийняття об’єктів в експлуатацію практично повністю зупинився.

Однак в цілому об’єкти будуються, а покупці купують в них квартири. Поки точно все добре, а курчат, тобто будинки, так би мовити, по осені рахують. Тож будемо сподіватися, що карантин піде ринку лише на користь. 

Читайте також

Перехід від школи з теоретичними знаннями до школи компетентностей підтримують 67% українців: чому це важливо?

чт, 12/30/2021 - 10:42
Понад 67% громадян підтримують ідею необхідності реформування національної освіти та нововведення Нової української школи (НУШ).

На відстані двох рукостискань

чт, 12/23/2021 - 11:00
Фінансовий комітет ТПП України розпочав програму розбудови українських інвестиційних фондів

Азбука сильної команди

вт, 12/21/2021 - 17:00
Які складові роблять компанію успішною Dream Team, а її менеджмент — сильним? Тетяна Гончар, міжнародний бізнес-коуч рівня PCC, членкиня ICF, PhD, CEO “DCT”

Суспільні цінності та соціальне підприємництво в Україні

вт, 12/21/2021 - 10:50
Дмитро Козлов, член правління АТ НСТУ, виконавчий директор Асоціації професіоналів з управління персоналом HR FORUM

Як має змінитись роль HR, щоб відповідати сучасності та допомагати компаніям розвиватись?

вт, 12/21/2021 - 09:30
Ольга Прохоренко, HR-консультантка, консультантка з організаційного розвитку, фасилітатор, персональний та командний коуч, HR-ментор

Нові реалії внутрішніх комунікацій

пн, 12/20/2021 - 12:06
Тетяна Пашкіна, HR-експертка, HR-маркетологиня, тренерка з рекрутингу: "Історії забезпечують нас багатим досвідом без необхідності переживати насправді небезпечні ситуації".