Перейти к основному содержанию

Підтримка споживача: У рецесію першочергово треба стимулювати попит

вт, 06/09/2020 - 14:44

Юрій Шикота, інвестиційний аналітик

За прогнозами міжнародних агентств Fitch і S&P, падіння світової економіки в 2020 році досягне 3,9%, в США — 5,2-5,6%, в Україні — близько 5%.

Що означають ці цифри? Йдеться про падіння валового внутрішнього продукту, який являє собою сукупну вартість в існуючих цінах всіх товарів і послуг, вироблених на території держави за рік. Подібне зниження обсягу виробництва викликане рецесією — одним із видів порушення довгострокового макроекономічного балансу.

У нормальному стані економіка знаходиться в рівновазі між сукупним попитом і сукупною пропозицією, причому цей рівноважний обсяг виробництва прагне до максимально можливого. Коли обсяг попиту різко падає, відбувається порушення балансу, і починається рецесія. Цієї весни зниження попиту було викликано карантином, скороченням доходів і зниженням «питомої схильності до споживання». Порушена рівновага в системі зміщується слідом за попитом і відновлюється на більш низькому рівні пропозиції, що й викликає зниження ВВП.

Примітно, що новий економічний баланс повинен досягатися на більш низькому рівні цін, що поки не настільки очевидно в Україні. Справедливості заради треба визнати, що на багато категорій товарів, такі як ПММ, купівлю та оренду нерухомості, імпортні товари, автомобілі, і багато іншого ціни все ж знизилися.

Поясненням відсутності зниження, а іноді навіть зростання цін на основні споживчі товари в першу чергу служить грошова емісія. Після внесення правок від 13 квітня дефіцит бюджету в Україні досяг 298 млрд. грн., які повинні бути запозичені або надруковані. У цьому році в Україні емісія реалізується шляхом видачі кредитів рефінансування НБУ державним банкам, які в свою чергу викуплять боргові папери уряду, і в оборот надійдуть додаткові десятки мільярдів гривень.

Найгірше в рецесії те, що це замкнуте коло безперервного падіння. В реальності споживання, що знижується, запускає механізм циклічного зниження виробництва, а, отже, доходів бізнесу і населення. На тлі погіршення споживчих очікувань і втрати доходів, споживання знижується ще більше і цикл повторюється. По мірі зниження виробництва зростає безробіття, що ще більше пригнічує попит.

В реальності більша частина зниження попиту викликана не об'єктивним падінням доходів, а зміною споживчих очікувань і страхом. Парадокс полягає в тому, що рішення проблеми здається контр інтуїтивним — збільшувати споживання.

Для вирішення і запобігання глибоких наслідків описаної проблеми сучасна економічна теорія дотримується принципів, викладених Джоном М. Кейнсом. Вони зокрема включають:

  • ослаблення монетарної політики (зниження ставки рефінансування, зниження норм резервування, викуп боргових паперів уряду);
  • нарощування фіскального дефіциту (споживання держави);
  • забезпечення максимальної зайнятості силами держави;
  • інші доступні методи стимулювання попиту.

Якщо ми поглянемо на поточні антикризові дії урядів країн-лідерів, то виявимо, що саме ці заходи вживаються там першочергово. Наприклад, в США банки Федерального резерву наростили грошову масу в обігу на кілька трильйонів доларів, і облікова ставка була знижена майже до нуля. Також в США громадяни отримують так звані «вертолітні гроші» — близько $1200 одноразової допомоги кожному громадянинові.

Здійснюються безпрецедентні програми підтримки компаній по виплатах заробітних плат за рахунок держави. Все це робиться з однією єдиною метою — підняти споживання і не дати розпочатися нескінченному циклу падіння рецесії. Завдяки вжитим заходам у США вдалося стабілізувати ситуацію і повернути на ринки оптимізм. Підтвердженням цьому служить зростання біржових індексів практично до рівня колишніх максимумів.

Потрібно визнати, що Україна, хоч і з меншим масштабом, але реалізує аналогічні заходи з протидії та зниження глибини наслідків події колапсу. Зокрема, були прийняті поправки до бюджету для збільшення витрат бюджету, знижена облікова ставка НБУ, проводиться помірна емісія, а також реалізовані деякі заходи щодо підтримки споживання населення, хоча вони непорівнянні з подібними заходами розвинених країн. Але цих заходів недостатньо, необхідно створити додаткові передумови для зростання споживання через підтримку найбільш постраждалих верств населення.

Автор: Юрій Шикота

Читайте також

Корпоративне рефінансування – чому ставки 10-15% у гривні для бізнесу стають реальністю?

ср, 06/09/2021 - 10:10
Адріан Козловський, заступник директора відділу інвестицій та ринків капіталу, KPMG в Україні

Довіряй, але перевіряй: як перевірка контрагента може врятувати бізнес

ср, 05/26/2021 - 13:22
Тетяна Андріанова, СЕО Nota Group, голова комітету корпоративної безпеки групи компаній «Октава», член правління Асоціації професіоналів корпоративної безпеки України

Гранти підтримають бізнес під час пандемії

ср, 05/12/2021 - 10:53
Світлана Олєйнікова, керуючий партнер групи компаній Synergy Universe / Synergy Development Consulting, про грантові програми для бізнесу під час пандемії

Як Україні подолати історичне рейдерство Росії та прорватись у краще Майбутнє

вс, 04/18/2021 - 17:24
Такої відкритої психологічної напруги з боку Росії, та у відповідь, - такої спокійної і впевненої сили підтримки з боку США, Україна ще не отримувала. Історичний момент – скористатися «вікном можливостей» та перехопити ініціативу.

Дмитро Леонов - "Актуальні драйвери, або Прогнозовані перспективи інвестиційного бізнесу"

вт, 04/06/2021 - 17:50
Головуючий Ради Української асоціації інвестиційного бізнесу

Світлана Рекрут - "Підняття суми гарантій за вкладами можливе після врегулювання питання боргів ФГВФО"

вт, 04/06/2021 - 15:08
Директор-розпорядник Фонду гарантування вкладів фізичних осіб