Перейти к основному содержанию

Час робити сміливий крок вперед та будувати екосистемний бізнес, — Юрій Кривошея

пт, 12/24/2021 - 09:15

Юрій Кривошея, президент та керуючий партнер інвестиційно-девелоперської компанії “Торонто-Київ”, співзасновник національної книжкової платформи Yakaboo, переконаний, що організаціям варто розпочинати будувати екосистеми, ставитися до своєї суспільної місії не як до статті витрат, а змінювати ДНК самого бізнесу. І тоді бізнес не тільки отримає прибуток, а й змінить країну.

— Чи змінилися за цей рік підходи до ведення бізнесу? До пошуку яких рішень підштовхує ковід-турбулентність?

— Є багато бізнесменів, які роблять ставку на прибуток і не планують вкладати в екосистему, тому що в кризовій ситуації вона моментального прибутку не дає. Втім, існує й інший — соціально відповідальний бізнес, який дивиться глибше, який вкладається в екосистемні моменти та бачить перспективу не тільки у швидкому отриманні доходу. Нині ці два бізнес-різновиди існують в одній парадигмі, в одній системі координат.

Якщо говорити про сучасну трансформацію підприємництва, то вже час зробити сміливий крок вперед та будувати довготривалий, екосистемний бізнес. Бо саме це допоможе нам змінити країну. Це те, що сприятиме залученню більших інвестицій, адже інвестору цікавіше працювати у різних галузях. Коли підприємці почнуть трансформуватися, вони дивитимуться, припустимо, на енергоощадність, “зелену” сертифікацію не як на тягар, а як на новацію, яка надасть нового поштовху бізнесу. І тоді навіть психологічно ці концепції можуть отримати інший драйв, бо ці моменти сприйматимуться не тільки як приємні турботи, а і як нове ДНК. Навіть консервативно налаштовані люди люблять працювати серед екосистемних продуктів.

— Якщо в секторальному розрізі поглянути, кому сьогодні легше знайти інвестора?

— Нині навіть невеликі інвестори, зібравши всю відповідну інформацію, вкладаються в правильні бізнеси. Не тільки ті, що мають хайпову цінність. Дивляться на репутаційну складову, на комплексність, диверсифікацію, на можливість бути довготривалим гравцем, навіть на соціальну складову проєкту. Наведу яскравий приклад — “Промприлад” в Івано-Франківську.

Цей проєкт є одним із найперших і найуспішніших прикладів краудфандингу та імпакт-інвестування. Кейс, що побудований на нових принципах, на взаємодії між муніципальною владою, суспільством і бізнесом. Саме тут виробляється стратегія довготривалої інвестиції і створюється новий приклад економіки. Завдяки цьому проєкту підприємці залишаються в Україні та намагаються розвиватися. “Промприлад” вже залучив понад $10 млн імпакт-інвестицій і грантових коштів від понад тисячі інвесторів з України та з закордону.

Наразі існує багато й інших прикладів бізнесів, які трансформуються і стають соціально відповідальними. Збільшується кількість мотиваційних моментів для того, щоб клієнт повернувся знову й знову. Наприклад, GoodWine. Це не тільки магазин, а простір, де багато чого відбувається. Це платформа, на основі якої будувалися та будуються й інші бізнеси. До того ж його власники багато вкладають в якість — від продукції до обслуговування і послуг. Це яскравий приклад того, що якість завжди буде затребувана, не дивлячись на цінники.

— “Промприлад” та Yakaboo — це саме ті приклади, коли бізнес стає соціально відповідальним гравцем?

— “Промприлад” показує, що є запит суспільства на нове, на інше. Ще 10 років тому більшість бізнесів відкладали частину маркетингового бюджету на соціальну функцію. Тут бізнес соціально відповідальний за своєю природою, в нього немає необхідності просто спрямовувати частину коштів у соціальну складову. Так само й у Yakaboo є мета зробити Україну найбільш читаючою країною Європи. Мої рекомендації й інвесторам, і тим, хто шукає інвесторів, створювати саме такий бізнес. Бо я впевнений — молоде покоління бізнесменів дивитиметься саме на такі історії.

Сьогодні попит від інвесторів матимуть якісні проєкти в IT, e-commerce, агро, нерухомості та госпіталіті. Але потрібно звертати увагу на якість, на чіткий професійний супровід, на експертизу. Адже без цього реалізація заявленої стратегії неможлива.

— Отже, який ключовий фактор для отримання інвестицій, про що варто думати перш за все?

— Люди вкладають кошти в репутаційну складову, в сильну команду, яка показує нові елементи взаємодії й те, про що я постійно наголошую в девелопменті, — перехід від квадратних метрів в екосистему, де народжується синергія, туди, де починається розвиток підприємця від ідеї до великої бізнес-структури. Це свідчить про те, що до інвестицій потрібно підходити творчо.

— Між соціально відповідальним бізнесом та інвестиціями вже можна поставити знак рівності?

— Поки що ні. Але ми робимо кроки в цьому напрямку. Деякі з них навіть більш прогресивні, ніж в інших країнах. Ми можемо бути швидшими. Нині соціально орієнтований бізнес може отримати більше преференцій. Перевага України полягає в тому, що перші зернятка соціальної відповідальності закладає саме бізнес.

— Поговорімо ще про те, як розвиватиметься сектор комерційної нерухомості. Як позначились події останніх двох років на вашому комплексі “Торонто-Київ”?

— Якісний офісний продукт завжди матиме абсолютний попит. COVID-19 лише прискорив і підштовхнув трансформації, які вже зароджувалися. Все більше людей звертають увагу на якість. Люди хочуть, щоб бізнес турбувався про інфраструктуру та добротність наповнення офісних приміщень. Зараз відбувається бум на створення високоякісних просторів для спільної роботи, коворкінги.

Щодо комплексу “Торонто-Київ”, це один з найбільших багатофункціональних об’єктів нерухомості в Україні. Він має бізнес-центр класу “А”, торгові площі, ресторани і кафетерії, перший в Україні п’ятиповерховий підземний паркінг, готель Holiday Inn Kyiv — бренд, який входить до глобальної мережі InterContinental Hotels Group. До речі, під час першого локдауну, коли більшість готелів закрилися, ми продовжували працювати, щоб підтримати команду і тих клієнтів, які були з нами. І це було правильне рішення. Адже ми не втратили ані великих корпорантів, ані клієнтів, які до нас постійно приїжджали.

Якщо хочеш бути соціально відповідальним, допоможи команді. Це головне. Бізнес постійно має адаптуватися під умови сьогодення. Ми трансформували деякі кімнати в офіси, перебудували деякі простори, поліпшуємо інші різні елементи та системи комплексу. Це живий механізм, і ми постійно намагаємось трансформуватися під клієнтів, в межах можливостей.

— Ще один сегмент вашої уваги — компанія Yakaboo, яка за останній рік зазнала певних змін. Були оновлені стратегія, дизайн та комунікації. Чому постало питання трансформації? Що стало викликом, який спонукав до змін?

— Як вже було зазначено, нова стратегія Yakaboo — зробити Україну найбільш читаючою в Європі. І в цьому напрямку вже робиться досить багато. Адже yakaboo.ua — найбільша в Україні інтернет-книгарня, це понад 300 тис. книжок 71 мовою та понад 3 млн читачів у всьому світі. Ми співпрацюємо з 500 видавництвами в Україні та 700 — за кордоном.

Щоб об’єднати українських читачів і заохотити до читання якомога більше людей, ми нещодавно запустили загальнонаціональний флешмоб “ya_читаю”. Компанія, на базі сучасних ІТ-решень, розбудовує книжкову платформу, яка має допомогти розвитку екосистеми книжкового ринку України. Для того щоб книга у будь-якому форматі знайшла свого читача, ми розширюємо сервіси для видавництв та авторів, адаптуємо читання до будь-яких гаджетів. Зокрема, серед останніх інновацій — запуск мобільного додатку із захистом контенту для авторів. Всі теми, які ми сьогодні обговорювали, пов’язані однією спільною думкою. Зараз час синергетичної взаємодії. І всім гравцям варто шукати точки дотику, фактично “взятися за руки”. Україна — це колосальний простір для дій, місце, де можна вирости абсолютно всім. Життя показало, що рішучий крок вперед, як-от створення соціально відповідального, якісного, тривалого, екосистемного бізнесу, допоможе змінити країну та змінитися нам усім.

Читайте також

Електронні бібліотеки для бізнесу

пт, 12/24/2021 - 10:22
Корпоративні знання + лояльність співробітників та клієнтів

Час робити сміливий крок вперед та будувати екосистемний бізнес, — Юрій Кривошея

пт, 12/24/2021 - 09:15
Юрій Кривошея, президент та керуючий партнер інвестиційно-девелоперської компанії “Торонто-Київ”, співзасновник національної книжкової платформи Yakaboo, переконаний, що організаціям варто розпочинати будувати екосистеми, ставитися до своєї суспільної місії не як до статті витрат, а змінювати ДНК самого бізнесу. І тоді бізнес не тільки отримає прибуток, а й змінить країну.

Finmap: всі бізнес-фінанси на одній мапі

ср, 12/22/2021 - 14:45
Спростити облік грошей допоможе сервіс з фінансового обліку

UCloud: в передчутті великих зрушень

вс, 12/19/2021 - 12:33
Кожен з аспектів розвитку компанії нині напряму залежить від ІТ. А за всіма звершеннями у 2022-му в ІТ-секторі стоятимуть хмарні технології. Gartner прогнозує, що хмарні платформи стануть основою для більш ніж 95% цифрових ініціатив до 2025 р., порівняно з менш ніж 40% у 2021-му.

Трансформація шляхом глибокої диверсифікації. “Октава Капітал”

вс, 12/19/2021 - 12:24
“Октава Капітал” вважає диверсифікований портфель активів найкращим захистом від “чорних лебедів”. Тетяна Андріанова, СЕО “Октава Капітал”.

Особливості національної Tech-індустрії

вс, 12/19/2021 - 12:20
Вітчизняний ринок інформаційних технологій та телекомунікацій набирає обертів завдяки стрімкому зростанню попиту бізнесу