Перейти к основному содержанию

Чим жив український автомобільний ринок у 2021 р. та на що сподівається у наступному

ср, 12/22/2021 - 10:34

Для світового авторинку цей рік у багатьох аспектах став революційним: змінюються споконвічні лідери, автовиробники відмовляються від машин з ДВЗ, набирає обертів криза, пов’язана з мікрочіпами.

Криза через дефіцит

2020-й виявився складним для автомобілебудівної галузі, перш за все, через світову пандемію. Суттєво знизилися обсяги виробництва, внаслідок чого продажі легкових автомобілів на локальних ринках теж впали на 15-40%. Україна на тлі загальноєвропейського та світового ринків продемонструвала один з найменших показників падіння. За 2020 р. українські автомобілісти придбали 85,5 тис. нових легкових авто, це лише на 3% менше за показник 2019 р. Наприкінці року кризу вдалося трохи приборкати і світова економіка знову ожила.

Тож і офіційні імпортери автомобільних марок, представлених на вітчизняному ринку, і банківські установи з оптимізмом дивилися на 2021 р. За доволі оптимістичними прогнозами автомобільних компаній, сумарні продажі за 12 місяців мали досягти позначки 90-95 тис. авто. Позитивним прогнозам із ростом у 10-15% загалом по ринку сприяли певне розуміння та звикання до життя поруч з пандемією, розширення кількості та покращення умов програм кредитування, ріст цін на пошкоджені авто на американських аукціонах тощо.

Цьогоріч, аж до вересня включно, ринок набирав обертів. У середньому щомісячний приріст проти попереднього року складав 20-40% залежно від періоду та регіону. Рекордним став травень 2021-го — продажі збільшились на 49% проти показників минулого року. За підсумками першого півріччя, ринок нових авто зріс на 32%.

Але з жовтня продажі авто суттєво зменшились. Сталося це через неможливість офіційних дилерів забезпечити існуючий попит на моделі. У жовтні українці купили на 14% машин менше, ніж у вересні, — 8032 од. Загалом за 10 місяців 2021 р. було продано 84 тис. машин. В українських автосалонах криза позначається відсутністю вільних машин на майданчиках дилерів. Тобто якщо раніше автомобілі масового сегменту можна було купити день-в-день, то сьогодні більшість моделей доводиться чекати від одного до восьми-дев’яти місяців.

Кризу спричинив дефіцит напівпровідників. Все почалося з руйнування виробничих ланцюжків на хвилі пандемії. Заразом відбувся перерозподіл оптових покупців мікрочіпів. Через віддалену роботу та масові локдауни суттєво збільшився попит на ігрові консолі, а також ігрові комп’ютери. Одночасно спад продажів автомобілів змусив автовиробників відмовитись від багатьох оптових контрактів з постачальниками електронних компонентів. Але виробники мікрочіпів прорахувалися, вони не очікували, що попит на автомобілі відновиться так швидко. Тож виробили для автозаводів продукції менше, ніж потрібно.

Володимир Іванов, керівник відділу зв’язків із громадськістю “Ніссан Мотор Україна”, розповідає: “Більшість автовиробників зараз несуть збитки через дефіцит напівпровідників. Наша компанія вчасно попіклувалася про наповнення складу нових авто, тому дефіцит спостерігається лише на окремі комплектації моделей. Хоча через нестачу мікрочіпів ми змушені затримувати вихід на ринок новинок. Насамперед це стосується нової генерації Nissan Qashqai”.

Вже зараз зрозуміло, що швидко відновити виробництво мікропроцесорів не вдасться. Найбільші виробники автомобільних комплектуючих — Bosch, Continental, Valeo — інвестують сотні мільйонів доларів у розширення виробничих потужностей, аби бодай у 2022 р. подолати цю глобальну кризу. Про дефіцит напівпровідників красномовно свідчать графіки зупинки автозаводів. Наприклад, дві чеські фабрики Skoda не виробляли машини понад місяць; англійський та словацький заводи Jaguar Land Rover зупинялися на два-три тижні. Паузи у виробництві окремих моделей спостерігалися у концернів Renault, Stellantis, GM, Ford тощо. У деяких світових брендів справи йшли настільки кепсько, що вони виробляли машини без окремих елементів — сенсорних екранів, блоків керування, що відповідають за розваги. Skoda, Jeep були вимушені складати автомобілі без електроніки та залишати їх на майданчиках чекати на прибуття дефіцитних блоків, аби доукомплектувати авто вже після надходження цифрових компонентів.

Напівпровідникова криза дозволила виокремити дві цікаві закономірності. Перша: за найпростішими в технічному плані моделями вишикуються найменші черги. Друга: автомобільні концерни, в арсеналі яких є і бюджетні, і преміальні бренди, зважено рахують свої потенційні збитки та першочергово намагаються виробляти люксові авто, аби не втратити лояльність більш заможних клієнтів.

Екологічність на марші?

Частка електромобілів у загальних продажах нових машин в Україні складає 1-1,5% від загальної кількості. Такі цифри пояснюються низьким рівнем розвитку інфраструктури та відсутністю державних програм стимулювання переходу на “зелений” транспорт. До того ж більшість електромобілів на ринку й досі мають невеликий запас ходу, до 300-350 км, що суттєво обмежує сферу їхнього використання.

Проте, цього року в Україні розпочалися офіційні продажі одразу кількох цікавих моделей електромобілів, адже ледве не у кожного поважаючого себе бренду в модельній лінійці з’явилася машина на електротязі.

Зокрема, перший електромобіль компанії Volvo, кросовер XC40 Recharge, вийшов на наш ринок влітку. Електричні кросовери BMW iX та Hyundai Ionic 5 обрали цікаву стратегію — вражати не рекордними технічними характеристиками, до чого нас привчили електричні Tesla, Porsche та Mercedes-Benz, а екстравагантним дизайном. Електричний ліфтбек Porsche Taycan отримав другий тип кузова — універсал, який назвали Taycan Cross Turismo.

“Є думка, що сегмент електромобілів в Україні зростає повільно, втім, ми спостерігаємо стабільну позитивну динаміку, — зазначає Артем Ткаченко, бренд-директор Volvo в Україні. — Ця тенденція чітко прослідковується у статистиці продажів першого електричного Volvo: ми представили його в Україні наприкінці літа, а станом на сьогодні продано вже 58 од. Звісно, за умови впровадження більш комплексної стратегії розвитку “зеленого” транспорту в нашій державі продажі електромобілів збільшилися б у декілька разів. Ключем до розвитку ринку є розвиток інфраструктури зарядних станцій. Чим швидше вдосконалюватиметься інфраструктура, тим активніше зростатиме кількість електротранспорту в Україні. Допомогти можуть також програми компенсацій, пріоритетність права проїзду та інші методи, що вже довели свою ефективність у Норвегії, Німеччині та Великій Британії”.

Прогнози поки невтішні

Головним трендом першої половини 2022 р. стане не новий напрямок у дизайні та не якісь конструктивні новації, а дефіцит напівпровідників. Навіть у найоптимістичніших прогнозах виробників комплектуючих йдеться про те, що стабілізувати ринок мікрочіпів вдасться лише у III кварталі. Тому купівля авто під замовлення буде звичайною практикою ще певний час.

Також варто бути готовим до того, що ціни на нові автомобілі зростатимуть. І причин тут кілька. Наприклад, подорожчання сталі. Ціни на шкіру за 2021 р. також зросли, у середньому більш ніж на 30%. Піна, що використовується в автомобільних сидіннях, теж здорожчає, з тієї ж причини, що й мікрочіпи — через порушені виробничі ланцюжки. Пандемія спричинила й зростання цін на гуму.

Тому аналітики вітчизняного автомобільного ринку сходяться на думці, що зростання продажів наступного року продовжиться, але динаміка буде дуже поміркованою, на рівні 10-15%. І це перший рік за останнє десятиліття, коли стримуючим фактором для ринку нових автомобілів стають не наші внутрішні економічні проблеми, а криза світового масштабу.

Костянтин Широкун

Читайте також

Чим жив український автомобільний ринок у 2021 р. та на що сподівається у наступному

ср, 12/22/2021 - 10:34
Для світового авторинку цей рік у багатьох аспектах став революційним: змінюються споконвічні лідери, автовиробники відмовляються від машин з ДВЗ, набирає обертів криза, пов’язана з мікрочіпами.

"Журавлик" більш не в небі: MAYSKIY офіційно став екочаєм

чт, 10/07/2021 - 12:39
ТМ MAYSKIY став першим українським брендом серед локальних чайних виробників, який отримав знак відповідності світовим еконормам.

Розділяй і володарюй: роздільний збір відходів — проект METRO

чт, 09/03/2020 - 10:02
Журнал БІЗНЕС представляє чергового учасника  ТОП-10 спецпроекту "Ековідповідальне рішення" — “Метро Кеш Енд Кері Україна”. Виклик

Переодягання: в карантин українці поміняли сукні та піджаки на спортивні костюми

чт, 08/20/2020 - 10:54
Дослідження маркетплейсу преміальних і люксових брендів Rechi.ua про зміни в продажах одягу та взуття