Перейти к основному содержанию

Суспільні цінності та соціальне підприємництво в Україні

вт, 12/21/2021 - 10:50

Дмитро Козлов, член правління АТ НСТУ, виконавчий директор Асоціації професіоналів з управління персоналом HR FORUM

Трансформація корпоративної культури може бути останньою надією для організацій та установ, що втомилися сподіватися на класичні інструменти підвищення ефективності. Або — основним інструментом у реалізації стратегії тими командами, які перейшли чи були перенесені на рівень соціального підприємництва.

Зміна парадигми

Що таке соціальне підприємництво і соціальне підприємство та чи актуальна ця концепція для України сьогодні?

Провідні та впливові роботодавці України — здебільшого приватні промислово-фінансові групи. Обтяжені власною історією становлення та вибудованими роками механізмами реалізації маржинальності. Вже декілька років поспіль ми спостерігаємо, як ці потужні гравці витрачають чималі ресурси на впровадження та розвиток програм з корпоративної соціальної відповідальності. На створення власних ринкових екосистем. На започаткування загальнонаціональних екологічних і регіональних освітніх проєктів. Слабким місцем такої діяльності залишається дисонанс між новою “соціально позитивною” надбудовою та старою, “олдскульною” економікою цих потужних груп. Чи допоможе їм це на шляху завоювання уваги та прихильності клієнтів і потенційних працівників? Побачимо з часом.

Але щонайменше з 2018 р., коли концепція так званого “соціального підприємства” була зазначена у щорічному звіті від Deloitte Academy, фахівці спостерігають за тим, що потужним чинником, який впливає на залучення та утримання талантів сьогодні та у майбутньому, стають саме соціальна, суспільна роль та вплив організації. Причому симулякрами КСВ та класичною благодійністю цей статус “заробити” неможливо. Тільки тими принципами, що “прошиті” у місії, щоденній роботі, ключових проєктах та напрямках. Що ж це за принципи та як вони впливають на конкуренцію на ринку талантів? Адже саме можливий дефіцит талантів залишається сьогодні єдиним стримуючим чинником розвитку будь-якого підприємства та організації в світі.

Принципи соціальності

Вони дуже відкриті та співпадають із загально прийнятними аксіомами. Це прозорість та відвертість. Довіра. Екологічність та інклюзивність. Реальний вплив на суспільство — заради сталого розвитку. Підтримка тих, хто її потребує, та розвиток особистостей, а не “людських ресурсів”, ба навіть не “людського капіталу”.

Саме ці принципи прозоро представлені у дослідженнях британської консалтингової компанії Fosway щодо особливостей сучасної “ціннісної пропозиції роботодавця” та у щорічних дослідженнях від консалтингової групи Edelman, яка вивчає питання довіри до брендів, компаній, інституцій.

Зокрема, дослідники ціннісних пропозицій роботодавців з Fosway Group зазначають, що вже декілька років поспіль на висококонкурентних для роботодавців ринках праці, до яких вже давно належить й український ринок, критичними стають такі складові пропозиції роботодавця, як:

  • прозорий та зрозумілий кар’єрний шлях;
  • можливість працювати з новітніми технологіями;
  • зрозумілі та змістовні програми розвитку працівників — у особистому та професійному напрямках.

Кожен з цих чинників є важливим при виборі майбутнього або можливого роботодавця щонайменьше для 2/3 кандидатів. Бренди продуктів та послуг, самої організації та навіть бренд роботодавця займають, відповідно, четверте, п’яте та шосте місця.

Водночас, і це вже результати роботи дослідників з Edelman, відсутність розуміння того, як власна діяльність впливає на роботу всієї організації, та як вся організація впливає на суспільство, змушують кандидатів з ринку просити у рекрутерів винагороду на 25-30% більшу, ніж у випадку з роботодавцем, який послідовно та практично доводить і свій вплив на суспільство, і можливість людини впливати на роботу всієї організації.

Виходячи з цього, можемо зазначити: напрямки реальної соціальної відповідальності підприємства, фактичного позитивного впливу на суспільство, сталого та послідовного розвитку талантів всередині організації — зона потужного потенціалу для більшості компаній, організацій та установ в Україні. При цьому реалізація цього потенціалу має відбуватися одночасно у двох напрямках. Зовнішньому, в частині трансформації відносин з партнерами та клієнтами, з ринками та індустріями. І внутрішньому — у трансформації культури. Вже не стільки у так званій корпоративній, скільки в культурі всієї екосистеми, в яку вбудована та чи інша організація.

Соціальні підприємства в Україні

В Україні наразі відбуваються щонайменше декілька кейсів трансформації потужних гравців на ринку праці з тих, хто до цього моменту опікувався лише своїми виробничими потужностями, на тих, хто починає створювати власну екосистему.

До таких кейсів ми можемо віднести роботу МХП по створенню мережі або комплексу мереж з власних маркетів та фаст-фуд юнітів. Не можемо оминути й процес вивільнення деяких ремонтних та виробничих майданчиків “Укрзалізниці”, на базі яких створюються окремі незалежні підприємства. У креативній індустрії в національному масштабі беззаперечним кейсом є мистецькі конкурси Суспільного мовника, в результаті яких фінансові ресурси, технічна та творча підтримка, а за підсумками — доступ до гіперлокального, регіонального та загальнонаціонального етеру — отримують творчі команди з усієї України.

У січні 2022 р. виповнится п’ять років з того моменту, коли розпочалася історія Суспільного мовника саме у форматі соціальної, місійної, відкритої організації. Ми фокусуємося на розбудові середнього та малого креативного бізнесу в регіонах. На підтримці громад, спільнот та меншин. На забезпеченні молоді, що виходить на ринок праці, місцем для стажування. На міжнародних грантових проєктах, що дозволяють нашій команді отримати унікальний міжнародний досвід у співпраці з нашими партнерами.

Що, як організація, ми отримуємо від того, що перейшли до “ліги соціальних підприємств”? Наша впізнаванність на ринку праці зростає. Ми більш ефективно, ніж в минулому та позаминулих роках, залучаємо таланти до роботи на всіх трьох платформах Суспільного (радіо, телебачення та діджитал) та у новинах. Суспільне стає більш привабливим роботодавцем завдяки саме своїй соціальній місії.

Культурний зсув

Чого потребує організація, яка стає на шлях розбудови власної екосистеми із залученням та розвитком зовнішніх незалежних гравців? Якщо це не тільки маркетинговий інструмент, а спроба перейти у вищу лігу соціального підприємництва, то головний виклик — зміна власної культури.

Будь-яка велика організація має власну культуру. Будь яка культура — результат довготривалого внеску всіх без виключення учасників такої організації. Дуже часто культура отримує втілення у тих самих “неписаних” правилах та кодексах поведінки, за якими ми і оцінюємо організацію. Уявіть, наскільки важливою та вразливою стає культура в організації, що стає відкритою для зовнішніх гравців… Єдиний шлях до перемоги — послідовна, здорова та логічна трансформація. Єдина опора у цій трансформації — команда самої організації.

Читайте також

Перехід від школи з теоретичними знаннями до школи компетентностей підтримують 67% українців: чому це важливо?

чт, 12/30/2021 - 10:42
Понад 67% громадян підтримують ідею необхідності реформування національної освіти та нововведення Нової української школи (НУШ).

На відстані двох рукостискань

чт, 12/23/2021 - 11:00
Фінансовий комітет ТПП України розпочав програму розбудови українських інвестиційних фондів

Азбука сильної команди

вт, 12/21/2021 - 17:00
Які складові роблять компанію успішною Dream Team, а її менеджмент — сильним? Тетяна Гончар, міжнародний бізнес-коуч рівня PCC, членкиня ICF, PhD, CEO “DCT”

Суспільні цінності та соціальне підприємництво в Україні

вт, 12/21/2021 - 10:50
Дмитро Козлов, член правління АТ НСТУ, виконавчий директор Асоціації професіоналів з управління персоналом HR FORUM

Як має змінитись роль HR, щоб відповідати сучасності та допомагати компаніям розвиватись?

вт, 12/21/2021 - 09:30
Ольга Прохоренко, HR-консультантка, консультантка з організаційного розвитку, фасилітатор, персональний та командний коуч, HR-ментор

Нові реалії внутрішніх комунікацій

пн, 12/20/2021 - 12:06
Тетяна Пашкіна, HR-експертка, HR-маркетологиня, тренерка з рекрутингу: "Історії забезпечують нас багатим досвідом без необхідності переживати насправді небезпечні ситуації".