Перейти к основному содержанию

Змінитись, щоб змінити на краще, — Валерій Пекар

вс, 12/19/2021 - 11:57

Найбільша світова економічна криза з часів Великої депресії принесла значні зміни, які ми, найімовірніше, усвідомили лише частково. Але певні ключові речі вже цілком зрозумілі.

Перше і найголовніше: криза не ламає трендів, які спостерігалися до її початку, а, навпаки, сильно прискорює їх. З одного боку, це позитивна новина, адже, вивчаючи ці тренди, ми можемо передбачити майбутнє. І той, хто на них зважає, має шанс скористатися кризою як серфінгіст великою хвилею. З іншого ж — майбутнє настає занадто швидко, й ми не встигаємо до нього підготуватися. І це викликає занепокоєння, адже прискорення часу означає дострокове завершення життєвого циклу звичних бізнес-моделей, традиційних продуктів і навіть цілих галузей.

Нам доведеться знайти чимало нових балансів замість зруйнованих кризою. Новий баланс між глобалізацією, що дає шанс грати на великих ринках, і протекціонізмом, що захищає власні ланцюжки створення доданої вартості. Новий баланс між безпекою, що вимагає обмеження прав, та свободою, яка чинить спротив обмеженням. Новий баланс між онлайном, який несе швидкість, глобальність і доступність, та реальним життям, що забезпечує глибину, спільний досвід та сенс. Новий баланс між прагненнями економічного розвитку та відповідальним споживанням. Між гнучкістю та керованістю управлінської культури. Між ефективністю та інклюзивністю при ухваленні рішень. Між роботою 24/7 та особистим життям. Між приватним та публічним простором і часом.

Але щоб скористатися шансами, спочатку треба вижити. Великі бізнеси, побудовані на монополіях і привілеях, навряд чи зіткнуться із суттєвими проблемами. Набагато більше загроз чигає на малий і середній бізнес, що не має такого вільного доступу до джерел фінансування.

Тож найперше, що треба зробити, якщо ви цього ще не зробили, — зрозуміти, що для вас є головним: які активи, які люди, які клієнти, які продукти чи проєкти, які бізнес-процеси. Це треба зберегти за будь-яку ціну, можливо, за рахунок не такої цінної решти. Від чогось доведеться відмовитися, щось — передати на аутсорсінг, ну а деяких клієнтів, які, за розрахунками, несуть лише збитки, можливо, варто подарувати конкурентам.

Так чи інакше, кризу переживуть не всі. Великі неповороткі “динозаври”, занадто крихкі підприємства, компанії з сумнівною репутацією — всі вони підуть на дно. Їхнє місце займуть, їхню спадщину поділять потужні й гнучкі лідери (“маверики”), динамічні гравці другого ешелону, сміливі новачки.

Кожна велика криза знов і знов вчить нас, що ми не можемо все контролювати, що мусимо приймати ризик. Як діяти в умовах невизначеності? Єдиний шлях — це сценарне планування, коли ми маємо кілька можливих сценаріїв розвитку, знаємо точки розщеплення та слідкуємо за індикаторами, на основі яких ухвалюємо рішення про перехід до іншого сценарію. Очевидно, кожен сценарій має не лише свій план дій, а й власний бюджет.

Для старого бізнесу це вже п’ята криза, і кожна з них множить на нуль попередній досвід, бо є унікальною. Користь від попередніх криз радше моральна: пережили те, переживемо і це. Проте певні речі, набуті раніше, стануть у пригоді: мережа довіри, що підтримає у скрутний час; управлінський облік, що дасть відповіді на питання, де ми заробляємо і що насправді скільки коштує; відданість власному бренду; позитивна паранойя, що не дозволяє бути аж надто оптимістом.

Загалом криза ще раз висвітлює основну проблему української економіки: низьку економічну свободу. У світовому рейтингу ми посідаємо жахливе 127-е місце, що означає: ми працюємо у кайданках, і це треба змінити.

 

Валерій Пекар, підприємець, громадський діяч

Читайте також

Перехід від школи з теоретичними знаннями до школи компетентностей підтримують 67% українців: чому це важливо?

чт, 12/30/2021 - 10:42
Понад 67% громадян підтримують ідею необхідності реформування національної освіти та нововведення Нової української школи (НУШ).

На відстані двох рукостискань

чт, 12/23/2021 - 11:00
Фінансовий комітет ТПП України розпочав програму розбудови українських інвестиційних фондів

Азбука сильної команди

вт, 12/21/2021 - 17:00
Які складові роблять компанію успішною Dream Team, а її менеджмент — сильним? Тетяна Гончар, міжнародний бізнес-коуч рівня PCC, членкиня ICF, PhD, CEO “DCT”

Суспільні цінності та соціальне підприємництво в Україні

вт, 12/21/2021 - 10:50
Дмитро Козлов, член правління АТ НСТУ, виконавчий директор Асоціації професіоналів з управління персоналом HR FORUM

Як має змінитись роль HR, щоб відповідати сучасності та допомагати компаніям розвиватись?

вт, 12/21/2021 - 09:30
Ольга Прохоренко, HR-консультантка, консультантка з організаційного розвитку, фасилітатор, персональний та командний коуч, HR-ментор

Нові реалії внутрішніх комунікацій

пн, 12/20/2021 - 12:06
Тетяна Пашкіна, HR-експертка, HR-маркетологиня, тренерка з рекрутингу: "Історії забезпечують нас багатим досвідом без необхідності переживати насправді небезпечні ситуації".