Перейти к основному содержанию

Від сервісів доставки до креативної експансії: як пандемія змінила стратегії у food-ритейлі

пт, 12/17/2021 - 12:28

Другий рік пандемії виявився не таким болісним для економіки, як 2020-й. За даними Мінекономіки, зростання ВВП України за підсумками січня — серпня 2021 р. прискорилося до 2,9% порівняно з 2,1% за аналогічний період 2020-го.

Завдяки карантинним послабленням і зростанню купівельної спроможності українців роздрібний товарообіг підприємств за дев’ять місяців 2021 р. зріс на 12,3% — до 746,9 млрд грн.

І якщо для багатьох галузей карантинні обмеження стали періодом випробувань, то food-ритейлу COVID-19 відкрив своєрідне вікно можливостей. Хоча пристосовуватися і шукати нові рішення, які б відповідали потребам часу, звісно, довелося. Багато мереж почали впроваджувати новітні формати, щоб покращити відносини з покупцем, водночас великі гравці перейшли до мультиформатного принципу роботи.

Е-commerce та сервіси доставки

Здебільшого мережі досить швидко знайшли вихід зі складної ситуації, впровадивши доставку. На початку пандемії для багатьох компаній запуск електронної торгівлі став неабияким викликом, проте зараз вже необхідно думати, як прискорити процеси, збільшити обсяги, організувати стратегію комунікації.

Зокрема, з’явилися dark store як відгалуження від основного бізнесу ритейлу. Новий формат за функціями схожий на склад, за наповненням — на звичайний магазин з товарами повсякденного вжитку. Модель dark store передбачає відкриття спеціальних центрів з товарами певного асортиментного ряду, які можна замовити у додатку мережі. Такі центри є закритими для покупців і створені виключно для користувачів сервісу доставки.

Завдяки тому, що в період карантинних обмежень люди стали частіше харчуватися вдома, продажі продовольчих товарів у 2020 р. в Євросоюзі збільшилися на 5,3%, зазначається у дослідженні міжнародної страхової компанії Euler Hermes. Цей показник приблизно вдвічі перевищує середні темпи зростання, що спостерігалися у 2010-х рр. Позитивна тенденція збереглася і у першому півріччі 2021 р., коли обсяг продажів продуктів харчування збільшився на 2,4%, попри те що темпи його зростання сповільнилися, починаючи з березня, а також попри поступове відкриття барів і ресторанів. Передбачається, що обсяг покупок продовольчих товарів каналами електронної комерції збільшуватиметься.

“Магазин біля дому”

Вже не перший рік в Україні спостерігається активний розвиток формату “магазин біля дому”. Втім, коронакриза і тут внесла свої корективи. Споживачі не хотіли або не могли їздити в гіпермаркети, тож почали активніше скуповуватися у найближчих торгових точках. Як результат, у форматі “магазин біля дому” вже працюють низка операторів. У Києві, наприклад, це вже добре відомі містянам мережі “КОЛО” (понад 250 торгових точок) та “ЛотОК” (більше 100). В регіонах присутні бренди “Наш Край” і SPAR Express (понад 250), “Рукавичка” (приблизно 170), “Файно маркет” (близько 100), Сім23”(понад 70), “Делві” (більше 100), “Копійка” (близько 90) тощо.

Втім, великі гравці ринку теж використовують цей формат. Зокрема, “Ашан” відкриває “магазини біля дому” під брендом “Мій Ашан”. Також французький ритейлер використовує формат точок видачі онлайн-замовлень “Ашан Pick up Point”. Площа такого торговельного майданчика лише 50 кв.м. Проте тут можна придбати до 2 тис. найменувань товару. Компанія зробила ставку на швидкість обслуговування й можливість отримати замовлення з сайту ритейлера. Основні інновації та сервіси “Ашан Pick up Point”: планшети для онлайн-замовлень товарів з магазинів “Ашан”, pick up зона для отримання інтернет-замовлень, облаштована зона для кава-брейку, наявність каси самообслуговування, гнучкість і ротація асортименту відповідно до запитів клієнтів.

Varus експериментує з форматом Varus to Go — невеликі торгові зали, менший асортимент порівняно з маркетами мережі. Формат розрахований на тих, хто хоче швидко закупити продукти, готові страви або ж перекусити прямо в магазині. Тут все спрямовано на швидкість та зручність.

Корпорація “АТБ” відкрила пілотні магазини “АТБ Express”, Fozzy Group — Foody, які пропонують актуальний асортимент для щоденних покупок і розташовані в місцях з великим пішохідним трафіком.

Компанія “Миронівський хлібопродукт” цього року відкрила роздрібні магазини нових форматів, зокрема “М’ясомаркет” — мережу магазинів у форматі “біля дому”.

Сustomer experience, або Креативна експансія

У період пандемії споживач суттєво змінив модель своєї поведінки. Результати дослідження проєкту “MMR Аудит” показали: на вибір магазину крім близькості до будинку та зручності здійснення покупок (33%), наявності якісної програми лояльності (13%) впливає зрозуміла комунікація та емоційне посилання (11%).

Останній показник значною мірою визначає комунікаційну стратегію мереж. Робота з емоційною складовою в пріоритеті великих мережевих ритейлерів. Зокрема, опитані покупці найчастіше згадували рекламні кампанії “АТБ” та “Сільпо”. Наприклад, благодійну акцію “АТБ” “Мене це стосується! А тебе?”, передбачення в чеках від “Сільпо”. До речі, останній грає на емоціях вже не перший рік. Чого вартують тільки індивідуальні тематичні дизайни нових магазинів. Нині у “Сільпо” вже понад 90 тематичних дизайнерських супермаркетів (всього 318 об’єктів) і чотири делікатес-маркети Le Silpo, кожен з яких має власну концепцію. Третій рік поспіль супермаркети мережі входять у Europe’s Finest Store — перелік найкращих інноваційних дизайнів європейських магазинів за версією European Supermarket Magazine.

Ресторанні формати

Ще один тренд, який заслуговує на увагу, — інтегрaція ресторaнних формaтів у мaгaзини. “Що це дaє ритейлу в цілому? Перш за все, збільшується час перебувaння гостя всередині мaгaзину. Це дуже корисно для чека. Існують так звані “закони мерчaндaйзингу”, які бaзуються нa фізично-психічних критеріях поведінки гостя в мaгaзині. І тaм є гранично допустимий час, який людинa може провести, здійснюючи покупки. Тому, коли є можливість перепочити, — сісти в кaфе чи ресторaні, поїсти — це дaє кредит на ще один часовий проміжок, який можна провести за закупами. “Сільпо” відомий такими складовими, у Goodwine також це є. В Novus з’явилися фудкорнери, де є трендова і популярна їжа”, — пояснює гастроентузіастка та бренд-амбасадорка “Сільпо Resto” Аврора Огородник.

За піонерами йдуть інші. Концепція найбільшого супермаркету від мережі “Пчелка маркет” під новим брендом City market в Гостомелі включає в себе не тільки комфортний торговий зал в стилі сучасного міста, а й тематичні відкриті фуд-зони, включно з піцерією, гриль-баром, пивним пабом і кав’ярнєю. Вже згаданий ”Миронівський хлібопродукт” серед нових форматів обрав і гастростудію. “Секрети шефа” — не просто м’ясний магазин, всередині нього працює ресторан.

Що далі?

Практично всі мережі food-ритейлу перебувають у стадії трансформації, що охоплює всі функції та департаменти. Вони запускають проєкти, спрямовані на підвищення сервісу та взаємодію з покупцями, фокусуються на боротьбі з плинністю персоналу та підвищенні залучення.

Покупець, своєю чергою, прагне екологічності, свідомості, хоче отримувати персоналізовані пропонування та яскраві враження. Новим трендом стала також підвищена увага споживачів до продуктів здорового харчування і ретельне вивчення інгредієнтів. Тож компаніям є над чим працювати.

В контексті стійкого розвитку український ритейл активно підтримує екологічні ініціативи, наприклад, відмову від пластикового пакування.

За прогнозом Baum + Whiteman, наступного року глобальним трендом буде акцент на традиціях, культурних цінностях, так званому пошуку коріння. А це означає розширення асортименту товарів, виготовлених за традиційними рецептами, збільшення місця під товарами крафтового виробництва, позначення продукції, виготовленої невеликими господарствами.

Роздрібні мережі розвиватимуть також напрямок власного виробництва, що дає їм змогу виділятися серед конкурентів та збільшувати частоту відвідування магазинів клієнтами. Очікується, що через обмежений доступ до кафе та ресторанів їхні колишні завсідники віддаватимуть перевагу магазинам, де можна купити готовий бізнес-ланч або вечерю.

 

Ліна Дорошенко

Читайте також

Електронні бібліотеки для бізнесу

пт, 12/24/2021 - 10:22
Корпоративні знання + лояльність співробітників та клієнтів

Час робити сміливий крок вперед та будувати екосистемний бізнес, — Юрій Кривошея

пт, 12/24/2021 - 09:15
Юрій Кривошея, президент та керуючий партнер інвестиційно-девелоперської компанії “Торонто-Київ”, співзасновник національної книжкової платформи Yakaboo, переконаний, що організаціям варто розпочинати будувати екосистеми, ставитися до своєї суспільної місії не як до статті витрат, а змінювати ДНК самого бізнесу. І тоді бізнес не тільки отримає прибуток, а й змінить країну.

Finmap: всі бізнес-фінанси на одній мапі

ср, 12/22/2021 - 14:45
Спростити облік грошей допоможе сервіс з фінансового обліку

UCloud: в передчутті великих зрушень

вс, 12/19/2021 - 12:33
Кожен з аспектів розвитку компанії нині напряму залежить від ІТ. А за всіма звершеннями у 2022-му в ІТ-секторі стоятимуть хмарні технології. Gartner прогнозує, що хмарні платформи стануть основою для більш ніж 95% цифрових ініціатив до 2025 р., порівняно з менш ніж 40% у 2021-му.

Трансформація шляхом глибокої диверсифікації. “Октава Капітал”

вс, 12/19/2021 - 12:24
“Октава Капітал” вважає диверсифікований портфель активів найкращим захистом від “чорних лебедів”. Тетяна Андріанова, СЕО “Октава Капітал”.

Особливості національної Tech-індустрії

вс, 12/19/2021 - 12:20
Вітчизняний ринок інформаційних технологій та телекомунікацій набирає обертів завдяки стрімкому зростанню попиту бізнесу