Перейти к основному содержанию

Ігор Добруцький: "Новорiчне свято буде більш вишуканим"

ср, 11/18/2020 - 14:01

Директор «Folk Ukraine», засновник дендропарку "Добропарк", організатор Фестивалю писанок та головний розпорядник новорічних савят — про те, чи варто українцям готуватись до урочистстей, якою буде головна ялинка країни (якщо буде) та про долю івент-бізнесу на Новий рік і Різдво.

- Наскільки виправданою є новорічна ялинка під час пандемії COVID-19?

- На мою думку, якщо дотримуватися правил безпеки, то вуличні святкування не несуть ніякої загрози. Це символ нового року і традиція, яку не треба відміняти. В різних країнах на це питання відповідають по різному.  Наприклад, Польща сказала, що кошти виділені на різдвяний ярмарок краще віддадуть на боротьбу з короновірусом. Австрія навпаки організовує 16 різдвяних ярмарок,  встановлюють локації і дають можливість працювати організатором.

Треба розуміти, що в цих країнах  гроші на організацію виділяються з бюджету. Наприклад, Варшава має на це декілька мільйонів євро. Але Київ вже шостий рік не витрачає кошти на організацію новорічної ялинки. Локації на різдвяні та новорічні свята в столиці роблять спонсори, тобто свято у нас на самофінансуванні. 

Бюджет ялинки складається з грошей бізнесменів, вони можуть виграти, можуть програти. Але більша частина хоче просто, щоб було свято, тому скільки можуть стільки і дають. Тобто, якщо святкувань у нас не буде, то ніяких коштів києвський бюджет не зекономить. Взагалі за всі 6 роки діяльності FolkUkraine, за які ми проводимо новорічну ялинку, парад вишиванок, день Києва столиця зберігла для себе приблизно 200 млн грн. 

Цього сезону ми будемо керуватися в своїй роботі виключно розпорядженнями Кабінету Міністрів та головного санітарного лікаря.  Якщо буде вказівка не збиратися більше двох осіб, то ніякого свята звісно не буде. Наразі ситуація така, ми готові майже на 100% для того, щоб все провести і організувати. Але сама організація буде залежити від рівня встановлених обмежень. У разі, якщо новорічну ялинку відмінять, ми готуємо багато інтерактивних можливостей, які можна буде побачити в онлайн. 

- Якими будуть заходи безпеки на святі?

Якщо пандемія в Києві матиме червоний рівень і на площі  зможе знаходитися тільки, скажімо, тисяча осіб, тоді буде влаштований периметр, який закриє площу огорожею. За неї пускатимуть в певному режимі, щоб всередині знаходилася дозволена кількість людей.

В такому випадку кожен для себе буде вирішувати здоров'я чи ялинка.  Я за те, щоб люди обрали здоров'я. Відвідуваність за таких заходів безпеки звісно зменшиться, але існує така річ як відкладений попит, якщо на цю ялинку прийде мало людей, то на наступну обов'язково прийде у два рази більше. 

- Якою буде програма цьогорічних столичних святкувань?

- Програма залежить від обмежень, якщо їх не буде, то у нас буде дуже гарне свято. Цього року ялинка відповідає тематиці “Чарівний ліс”. Вона у нас вперше за довгий час буде штучна, висотою 31 м, її зробив український виробник зі Львова.  На ній буде втричі більше гірлянд ніж зазвичай. Цього разу ми зробимо зоряне небо над ялинкою діаметром 60 м. Буде багато цікавих фотозон, багато ялинок, бо повинно бути відчуття, що ти прийшов у справжній ліс. Передбачається фудкорт, але якщо буде велика хвиля захворюваність, то він буде працювати тільки з їжею  на виніс, яку можна відразу зїсти. Звісно будуть продаватися новорічні іграшки та сувеніри. 

Концертів не буде точно, бо ми не зможемо забезпечити безпеку великої кількості людей, які зазвичай приходять послухати виконавців. Фоном буде грати нормальна різдвяна музика світових та вітчизняних  композиторів. Крім Софіївської площі святкові локації будуть розташовані на Контрактовій площі і скоріше за все на частині Андріївського узвозу та на вулиці Сагайдачного. Ми маємо доручення від Київської адміністрації розширити наші локації, аби не було скупчення людей та черг. Точно всі деталі програми будуть відомі з 15 по 20 листопада.

- Чому ви обрали саме таку тематику?

- Ми кожен рік міняємо тематику. У нас була різна стилістика: Яворівська іграшка, на твори Марії Приймаченко, цього разу Петриківськівський розпис. Ми кожен раз розкриваємо культуру певного українського регіону. Так само ми застосовуємо елементи західно європейскої культури з лускунчиками та пряниковими будиночками. “Чарівний ліс” - це складна тема, бо потрібно робити багато складних 3D фігур та унікальних ялинкових іграшок, таких іграшок ніхто не робить. Прикраси у формі грибів, шишок, жолудів мають розміри  від 70 см до одного метра.  Кожну скульптор сам робив, а потім її відливали і розфарбовували. Тому це доволі складна тема і ми за неї взялися.

Тема є класичною,  біля Софії не хочеться робити щось дуже сучасне, бо це історична частина міста. Якщо ви помітили, то на Софіївській площі ми 6 років не робимо повноцінного фудкорту. Ми там нічого не смажимо і не варимо, там пахне тільки ваніллю та корицею. На площі продають в основному кондитерські вироби та напої. А повноцінний фудкорт розміщували на Володимирському проїзді. Ми хочемо, щоб історична частина відповідала рівню європейських країн, і в цьому році нам це особливо вдасться. Свято буде більш вишуканим. Хоча нас в Європі і так вже бачили і відмічали різними призовими місцями. Ми входили в десятку і в п'ятірку найкращих ялинок і різдвяних ярмарок Європи. В цьому сенсі ми не пасемо задніх. 

- Як бізнесу взяти участь у цьому проекті?

- Люди, які хочуть з нами співпрацювати беруть в оренду будиночки і займаються продажем. Певну частину доходу вони відраховують за організацію свята. Відсоток залежить від виду бізнесу: сувеніри менший відсоток, продавці глінтвейну більший. Наприклад, за місяць внесок сувенірної крамнички повинен складати не менше 27 тис грн.

Інвестори новорічної ялинки отримують за це хтось рекламу, хтось добре слово. Хтось хоче, щоб його навіть ніхто не знав, хоче просто зробити свій внесок у надії, що в Україні такі заходи будуть розвиватися. Від зібраних коштів вже залежать наші конкретні витрати: на ялинку, іграшки, електроенергію, вивіз сміття, охорону тощо. Якщо ми бачимо, що не вистачає, то збираємося і даємо ще. 

- Чи отримуєте ви якийсь прибуток?

- Звісно ми ставимо за мету отримати прибуток. Щоб було чим утримувати організаційний комітет на наступний рік. Майже завжди це вдається. Організаційний комітет невеликий, тому завжди вистачало, щоб взяти приміщення в оренду і платити зарплату до закінчення свят. Потім ці люди вже займаються іншою роботою. Перед наступним новорічним сезоном вони готують новый проект та рішення. Знову вираховують бюджет, знову ми звертаємося до наших партнерів. І так кожен рік наша ялинка є. Наша ярмарка росте і якісно і кількісно. 

Заробляємо зазвичай за здачу в оренду будиночків, також іноді залишаються невикористані кошти спонсорів. Прибуток у нас не в мільйонах, а приблизно двісті, триста тисяч грн. Наш бізнес не збитковий, але ставити на нього як на справжній бізнес важко. Кожен рік ти не можеш планувати розмір прибутку. Також не факт, що виграєш право на організацію. Щоб вибороти право тобі потрібен хороший проект, матеріально-технічна база і спеціалісти. Якщо б право на організацію давалося на 5 років, то звісно можна було б розрахувати інвестиційну складову, скласти правильний бюджет, закласти точний відсоток прибутку, який ти вважаєш за потрібним, щоб підтримувати цей бізнес. І ці 5 років ти можеш стабільно інвестувати додаткові кошти, робити свято кращим, менше звертатися до інвесторів і  рекламодавців. 

- Якою буде купівельна спроможність відвідувачів цього сезону?

- Найгірша купівельна спроможність була два останніх роки. Найкраща ярмарка була після Революції гідності. Купляли все, що тільки можна. Цей рік кажуть буде не кращим за минулий, але точно зможу сказати 15 січня. 

Інвестори цього року не відмовлялися від інвестицій, незважаючи на Covid-19 та складну економічну ситуацію. Всі вірять, що все буде добре і бажаючих інвестувати у ярмарку цього року також вистачає.

Перші три роки прибутку в організаторів не було взагалі і тільки на четвертий рік ми почали його отримувати. Коли ми починали, то про це не думали. Можливо це буде смішно, що я бізнесмен говорю про інші речі, але коли я вийшов з Майдану в мене було бажання тільки одне, щоб було гарно і був мир. Ми пішли в київську адміністрацію і сказали, що нам кошти не треба, давайте ми перенесемо ялинку з Майдану на Софію і зробимо все власним коштом. 

- То це була ваша ідея перенести ялинку?

- Так, особисто моя. Я багатьом за це вдячний і меру Володимиру Кличку, який сказав так, робіть, тільки робіть гарно. 

- Чим ви ще займаєтеся як бізнесмен?

- FolkUkraine є засновниками та власниками дендропарку “Добропарк”. Ми виробляємо будиночки для торгівлі та ілюмінацію. Ми готуємо 3D фігури, які світяться. Це був наш вимушений крок. Робити ці фігури для наших заходів набагато дешевше ніж купити готовий виріб. Ми зрозуміли, що якщо купляти в Європі готові 3D фігури, то ми не те, що на прибуток, ми в нуль ніколи не вийдемо. Тому, щоб зменшити собівартість ми почали їх виробляти самі. Зробили виробництво, набрали правильних людей, художників, зварювальників. Ми навіть 3 роки підряд брали участь у найкращих комерційних виставках в Європі і возили туди свою продукцію. Деякі роки нам вдавалося щось продавати в Європу: вироби з пластику, будиночки, ілюмінацію. Це рятувало і підтримувало нас в тяжкі часи.

Андрій Зінченко

Читайте також

Адів Барух: "Ми зобов'язані бути самодостатніми, аби задовольняти потреби населення в умовах ізоляції"

чт, 11/26/2020 - 13:36
Президент Інститут експорту Ізраїлю — про економічне та цифрове життя при "ковіді", мир з арабами та світову війну у кіберпросторі.

Ігор Добруцький: "Новорiчне свято буде більш вишуканим"

ср, 11/18/2020 - 14:01
Директор «Folk Ukraine», засновник дендропарку "Добропарк", організатор Фестивалю писанок та головний розпорядник новорічних савят — про те, чи варто українцям готуватись до урочистстей, якою буде головна ялинка країни (якщо буде) та про долю івент-бізнесу на Новий рік і Різдво.

Наталя Наконечна: “Наше головне завдання — поєднати розумних людей, технології та гроші”

пн, 11/02/2020 - 13:17
Співвласниця та керівниця платформи KickYour.Tech, розповіла БІЗНЕСу про те, як малому та середньому підприємцю отримати гроші на розвиток проєкту

Богдан Ємець: “Колаборація бізнесменів на регіональному рівні є ключем до національного прориву України”

пн, 11/02/2020 - 13:06
Власник і СЕО групи компаній Ventilator — про те, що спільного у слідчого факультета СБУ з Максом Вебером, особливості спілкування з бізнес-партнерами з Японії та Китаю та чому підприємцям важливо об'єднуватися саме сьогодні.

Кирило Бондар: “Говорити про кризу як про окреме явище вже немає сенсу”

вт, 10/27/2020 - 15:08
Партнер і фінансовий директор інноваційного парку UNIT.City Кирило Бондар — про пошук фінансування для проєктів малого та середнього бізнесу, вплив коронакризи на фінансові моделі підприємств та грошово-кредитну політику держави.

Юлія Романцова: “Емоції і любов — це те, навколо чого побудована вся філософія нашого бізнесу”

чт, 10/22/2020 - 11:19
Генеральний директор компанії Май — про іновації у чайній та кавовій індустрії, особливості ведення цього бізнесу в Україні та кавову фабрику зі 100-річною історією.