Перейти к основному содержанию

Бюро легенд: хто заважає створенню БЕБ

пн, 09/21/2020 - 13:14

Ольга Василевська-Смаглюк, народний депутат України

Кажуть, найважче — почати. Але в нашому випадку складніше за все виявилось завершити. Про створення єдиного органу з розслідування фінансових злочинів говорять вже 5  років. Протягом цього часу податкова міліція повільно помирає. Але на її місці виростає не новий потужний орган боротьби з економічною злочинністю, а скрутки, "фіктарі", контрабанда, перетворення техніки в зелений горошок тощо. Здавалося б,немає міліції — має відчути полегшення бізнес. Але ж ні собі, ні людям — і ринок відчуває тиск, і бюджет не наповнюється.

Проблема створення Бюро економічної безпеки (БЕБ) в тому, що глобально в ньому ніхто не зацікавлений. Суспільство, яке звикло до "сюрпризів" від влади, хоче, аби було не гірше. Сірі імпортери, контрабандисти, "скрутчики" в круговій поруці з не доброчесними правоохоронцями, митниками та податківцями радіють, що їх ніхто не контролює. Тому й горошок замість техніки, маніпуляції з ПДВ, чорний ринок підакцізних товарів, контрабанда на широку ногу. І страшенні недобори в бюджет як результат.

Нацполіція минулого року просто перейменувала департамент, що опікувався економікою, але по факту продовжує розслідувати економічні злочини. СБУ розслідує економіку під соусом захисту критичної інфраструктури та контррозвідувального захисту економічної безпеки. Ми навіть отримали листа за підписом заступника голови СБУ, в якому йдеться про недоцільність створення БЕБ через COVID-19 та паводки в Україні. Мовляв, не на часі.

Недоліківідована податкова міліція в складі ліквідованого ДФС борсається без власного приміщення, без доступу до реєстрів та податкових баз та "підмітає" за всіма вищеперерахованими. І то умудряється зібрати в держбюджет більше, ніж усі правоохоронні органи разом узяті.

Що відчуває при цьому бізнес? Що він "винен" всім і одразу. До мого сусіда на підприємство приходили по одному і тому ж кейсу і СБУ, і прокуратура, і податкова служба, і податкова міліція, і Національна поліція. Він просто закрився, зібрав валізи й емігрував в Канаду.

Створення єдиного органу було обіцянкою і Президента, і партії Слуга народу перед виборами. Перший драфт законопроєкту передбачав підпорядкування Бюро Кабміну через Міністерство фінансів (італійська модель).

Закон був погоджений з Консультативною місією Євросоюзу, Міжнародним валютним фондом та зі всіма внутрішніми стейкхолдерами. Але в СБУ, Офісі Президента знайшлись супротивники підпорядкування Бюро Мінфіну і запропонували відкласти прийняття до кращих часів. Тому в другому читанні його провалили. І забули.

Минув рік, який ми витратили на ніщо. Створення Бюро стало наріжним каменем в переговорах України з міжнародними кредиторами. Так за підписом Президента, голови Нацбанку та прем’єр-міністра з’явився меморандум, де, серед іншого, прописано, що ми створимо Бюро до кінця року.

Ми написали новий драфт, де Бюро підпорядковувалось вже Президентові за прикладом НАБУ. Якраз у цей час вийшло рішення Конституційного Суду, де зазначалось, що така модель підпорядкування правоохоронного органу є неконституційною. Вже з трибуни ВР під час голосування за БЕБ довелось з голосу обіцяти до другого читання змінити підпорядкування знову під Кабмін.

Нині ж у нас є всі можливості для прийняття закону. Офіс Президента впевнився, що під главу держави його передавати не можна; міжнародні партнери тиснуть; податкова міліція — однаково "банкрот"; політична воля ніби є.

І тепер спільно двома комітетами (фінансів та правоохоронним)можна буде створити новий орган. Законопроєкт про БЕБ, я нагадаю, складається з двох пакетів.  І правовий блок (другий пакет) розглядається у правоохоронному комітеті. Ми у співавторстві з головою Комітету з питань фінансів Гетманцевим розробили і подали пакет змін в правовий блок. Але до нашого законопроєкту було подано альтернативний під авторством Сергія Іонушаса. Хоча ми запрошували його стати співавтором нашого документу.

Легке порівняння двох законодавчих ініціатив в вордівському файлі нас шокувало. Документи майже ідентичні за структурою. Але Іонушас, за моїми оцінками, повністю вихолощує функцію економічних розслідувань в БЕБі, чомусь, розширює повноваження ДБР, що взагалі не є ціллю та завданням законопроєкту.

Я відкрито розповіла про це на Комітеті з питань правоохоронної діяльності. Утім, мене не почули. І взяли за основу саме законопроєкт Іонушаса. І понесуть його в зал в пакеті з основним законопроєктом про створення Бюро економічної безпеки. І, якщо Комітет Монастирського й далі так працюватиме над створенням БЕБ, на виході ми отримаємо непрацюючий орган. В такому випадку, як на мене, краще відродити податкову міліцію і не соромитись.

На вихідних прочитала заклик Президента Володимира Зеленського "до своїх". Йшлося про те, що в нас достатньо часу довести свою ефективність. "Просто потрібно працювати в режимі 24/7 і постійно доводити людям свою корисність", — зазначив очільник держави. Я вважаю, що хтось має жорстко відповісти за те, що ми втратили рік цілодобової праці над створенням органу, який міг би зараз займатися наповненням державного бюджету.

А натомість товчемося на місці і не можемо довести людям свою ефективність. Через чиїйсь гонор, страх втратити годівничку та бажання й далі цілодобово молотити електроніку, замість зеленого горошку десь в митних ангарах.

Автор: Ольга Василевська-Смаглюк

Читайте також

Буржуазно-націоналістична революція в Україні відбулася, панове!

вт, 10/20/2020 - 15:25
Володимир Полевий, головний редактор журналу БІЗНЕС Реформа децентралізації, а особливо її фіскальна частина, подарувала нам неочікувані результати: перерозподіл податків дав поштовх колаборації підприємців на місцевому рівні. Сухі цифри про майже 75% працівників, які задіяні в МСП, та про 60% товарів і послуг, що створюються МСП, нарешті отримали шанс матеріалізуватися в організаційні зміни у суспільстві.

ПУМБ один з перших прийняв рішення для підтримки МСБ

вт, 10/20/2020 - 14:03
Віктор Харковець, керівник з мікрокредитування департаменту малого бізнесу ПУМБ

Тандем на мільйон: Як партнерська програма Kernel трансформує аграрний ринок

пн, 10/19/2020 - 15:53
Сергій Вітер, керівник проєкту Open Agribusiness (Kernel) Україна сьогодні є одним із провідних постачальників сільськогосподарської продукції у світі. Ми маємо всі шанси ще більше розширити свою присутність на міжнародних ринках АПК, адже потенціал для зростання врожайності стратегічних експортних культур досить великий.

Ратификация Стамбульской конвенции потребует изменения законодательства Украины - эксперты

пн, 10/12/2020 - 13:59
В Украине достаточно законов, которые защищают права групп, подвергающихся насилию. Но для выполнения этих законов от власти требуется настойчивость и последовательность, считает управляющий̆ партнер компании "Правовые партнеры» Андрей Доманский.

Бюро кратне: БЕБ і економічна контррозвідка

вт, 09/29/2020 - 13:23
Володимир Полевий, головний редактор журналу БІЗНЕС

Пар і поради: доля ТЕС залежить від реалізації плану скорочення викидів

ср, 09/23/2020 - 12:19
Кшиштоф Роґульскі, директор консалтингової компанії Doradztwo Gospodarcze Krzysztof Rogulski Україна приєдналась до Енергетичного Співтовариства. Це також означає впровадження для великих теплових електростанцій і електроцентралей жорстких європейських нормативів щодо викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Інакше кажучи — впровадження масштабних та дорогих проєктів з екологічної модернізації.