Перейти к основному содержанию

Рік "риночку": Скільки протримається хиткий енергобаланс

ср, 09/16/2020 - 15:26

Головна причина дисбалансу на ринку енергії не вирішена

У минулому номері БІЗНЕСа в матеріалі “Політика невтручання” ми розповідали про кризу на енергоринку та про те, як влада намагається подолати її шляхом зниження “зеленого” тарифу, балансування за рахунок теплової генерації, а також про ручну зміну покладання спеціальних зобов’язань. З того часу деякі речі змінились, але головна причина дисбалансу не вирішена.

Точкові зусилля

Незважаючи на попередження експертів, що тиск на виробників електроенергії з ВДЕ не вирішує системних проблем енергетики, уряд досяг бажаного результату: профільні асоціації учасників ринку підписали меморандум, в якому погодились на зниження “зеленого” тарифу. В парламенті прийнято відповідний законопроєкт #3658.

Також відбувається перехід на модель фінансового механізму покладання спеціальних зобов’язань (PSO). З 1 січня 2021 р. дві компанії, на які покладено ці зобов’язання, будуть компенсувати постачальникам універсальних послуг (ПУП) різницю між фіксованою ціною постачання та ринковою ціною грошима, а не електроенергією. Йдеться, зокрема, про “Енергоатом” та “Укргідроенерго”.

Компанії також зможуть продавати більше електроенергії на ринку. До того часу з 1 серпня діятиме перехідний режим, коли “Енергоатом” продаватиме приблизно 50% електроенергії по ціні 1 коп. за кВт·год ДП “Гарантований покупець”. Останній, своєю чергою, буде передавати електроенергію ПУП теж за 1 коп. і доплачувати їм за послуги передачі за тарифом НКРЕКП.

35% електроенергії, виробленої “Укргідроенерго”, “Гарантований покупець” буде продавати на вільному ринку. Потім за отримані кошти купуватиме електроенергію на Бурштинському енергоострові та продаватиме її тим самим ПУП за 1 коп. кВт·год для населення. Ще одним з рішень є підвищення тарифів на передачу електроенергії. В липні НКРЕКП встановила тарифи “Укренерго” на послуги з диспетчерського управління у розмірі 24,75 грн за МВт·год, а на послуги з передачі електричної енергії — 240,23 грн за МВт·год.

Дорогі, бо дешеві

Нещодавно Європейська комісія опублікувала звіт з ринків електроенергії за І квартал 2020 р., який в Україні сприйняли як чергову “зраду”. Адже за даними звіту, середня ціна електроенергії на спотовому ринку України (Бурштинський острів) була найвищою у Європі. Вона склала €52,9 за МВт·год, в той час як решта ринку, Об’єднана енергетична система (ОЕС), показала середню ціну €46,9 за МВт·год. Це теж третя найдорожча ціна в Європі. Між цінами Бурштинського острову та ОЕС опинились тільки ціни Греції.

Вже не перший рік українські бізнесмени дивуються, чому електроенергія в Україні дорожча, ніж в країнах Європи. Якщо взяти сусідню Польщу, то у квітні цього року місцеві компанії купували електроенергію по €33,05 за МВт·год. У Франції, яка має значну частку атомної генерації, ціна склала ще менше — €13,45 за МВт·год. В Україні того ж місяця — €41,44!

Із електроенергією для населення ситуація з точністю до навпаки — в Україні вона найдешевша в Європі. Навіть якщо брати за найбільшою ставкою, 1,68 грн/кВт·год, то для громадян України ціна вдвічі нижча, ніж для болгар, вчетверо — ніж для шведів, та в шість разів менша, ніж для німців. Можна довго сперечатись щодо рівня доходів та порівнювати ВВП країн на душу населення за паритетом купівельної спроможності, але факт є фактом.

Неоднозначні оцінки

Опитані БІЗНЕСОМ експерти та компанії дають стримані оцінки року роботи нового енергоринку. З одного боку, зроблено великий крок до лібералізації енергетичного сектору: з’явились нові гравці, конкуренція, у покупців виникла можливість обирати, у кого та за яку ціну отримувати електроенергію. З іншого ж боку, велику критику викликає ручне втручання чиновників у механізми ринку.

“Міненерго та уряд намагаються точковими зусиллями вирішити ситуацію із ВДЕ, потім полагодити фінансову ситуацію “Укренерго”, потім щось змінити “Енергоатому”, — коментує Олександр Харченко, генеральний директор Центру досліджень енергетики (EIR Center). — Але всі ці невеликі кроки не дають довготермінових результатів”.

Проблему ручного управління підтверджує один з учасників ринку, ДТЕК. “На жаль, результати роботи впровадженої моделі було спотворено не тільки кризою, пов’язаною з пандемією, але й непрофесійним адміністративним втручанням, спрямованим на створення штучних обмежень, — йдеться в коментарі прес-служби компанії. — Цінові обмеження створили умови для обвалу цін на ринку “на добу вперед” і змусили генерацію продавати свою електроенергію за нижчими цінами, ніж економічно обґрунтована вартість виробництва електроенергії”.

Внаслідок таких дій приватні та державні генеруючі компанії накопичили збитки. Зросло фінансове навантаження на ДП “Гарантований покупець”. Збитки і заборгованість на ринку стали носити системний характер. “Цінові обмеження у різних сегментах ринку створили умови для спекулятивних операцій, що дотепер погіршує фінансовий стан учасників”, — стверджують у ДТЕК.

Як буде далі

Напевно, варто зачекати результатів роботи перехідної моделі ПСО. Практика покаже, наскільки ця мікрореформа знімає тягар “соціалістичних зобов’язань” з “Енергоатома” і “Укргідроенерго”. Адже під час “боїв” за “зелений” тариф було зрозуміло, що його зниження не вирішує проблему боргів у галузі.

Енергоринок не запрацює, поки не стане більш вільним. Банка кока-коли коштує N не тому, що так вирішив уряд, а тому, що є інші виробники, які конкурують між собою за гроші споживача. Як тільки за рішенням уряду з’явиться “соціальна кола” за пільговим тарифом, одразу з’являться спритні соціалісти, які спробують на ній заробити.

Знову ж таки, повертаючись до питань минулого матеріалу, має бути політичне рішення. Звичайно, із обговоренням в експертних колах і моделюванням. За прадавньою українською традицією, ніхто не підвищуватиме тарифи напередодні місцевих виборів. Проте приймати рішення доведеться, адже від нього залежить розвиток бізнесу та оздоровлення ситуації в енергетиці.

Олександр Харченко, генеральний директор Центру досліджень енергетики (EIR Center):

— Дисбаланс на енергоринку зберігається, і він значний. У нас досі ціна для населення, яка, скажемо відверто, дотується промисловістю, є найнижчою в Європі. В результаті цієї “недореформи” в Україні настільки викривлена ситуація, що не можна ані довести її до кінця і зробити нормальну ринкову систему, ані повернути адміністративне, ручне, керування, бо зайшли вже надто далеко. Мене дивує те, що ще кілька років тому було прийнято рішення щодо підвищення ціни на газ для населення. І нічого страшного не відбулося  — вже маємо ринкову ситуацію, все працює, в тому числі система субсидій для захисту тих, хто не може сплачувати повну ціну. Чому тоді зараз збільшення платіжки на електрику на 50-80 грн — це “страшно” і “веде до катастрофи”?

Андрій Морозовський

Читайте також