Перейти к основному содержанию

Мито-крито: куди зникли гроші від митних зборів

пт, 03/13/2020 - 18:50

БІЗНЕС поцікавився у експертів чому так звана Нова митниця не виконала бюджетний план

За словами Президента України Володимира Зеленського, що пролунали під час критики Уряду у парламенті, за два місяці 2020 року невиконання держбюджету становить 16 млрд грн, 13 млрд із них – це провал надходжень від митниці. "Бізнес приречено сигналізує, що контрабанда повністю не зникла", – констатував голова держави.

Службові дані

Держмитслужба пояснює зниження надходжень тим, що у січні-лютому 2020 року оподаткований імпорт упав на $ 0,21 млрд, тому вона перерахувала на $ 0,27 млрд менше. Зокрема  знизився рівень імпорту сировинних товарів – газу, нафтопродуктів, вугілля, коксу, руди, добрив тощо. Втім сировинний імпорт — це 43% від обсягу усього імпорту.

Ще один фактор, чому митниця не дала планових надходжень, – курсова різниця. У бюджет-2020 уряд заклав курс долара на рівні 27 грн. У січні-лютому 2020 гривня зміцнилася до 23,68-24,57 грн. Отже, вартість імпортованого товару в доларах залишилася такою ж, а в гривні вона знизилася, тому й сума податків зменшилася. За інформацією Митниці, у січні-лютому 2020 року вона зібрала у гривні менше (на 12,3%) надходжень 2019 року. Натомість у доларах надходження – в обсязі $1,9 млрд. – залишились практично незмінними.

Аналогічне пояснення дає Гліб Вишлінський, виконавчий директор Центру економічної стратегії. «На виконання плану в значній мірі впливає обмінний курс. Плани встановлювалися по розрахунковому курсу, який на 2020 рік становив 27 грн/$, а в перші місяці ми мали набагато менший курс. Другий фактор – це розмитнення газу, яке виникає в момент його споживання. З причин рекордно теплої зими була менша потреба в розмитненні газу. Ці два фактори, власне, і дали значну частину від цієї різниці між планом і фактичними показниками», – пояснює експерт.

Ігор Бураковський, економіст, директор Інституту економічних досліджень та політичних консультацій, теж пов’язує зрив плану з обмінним курсом. На питання, чи вплинула на ситуацію незадовільна боротьба з контрабандою, експерт відповів, що в кінці 2019 на початку 2020 року не виник «ядерний вибух» контрабанди, коли ніхто нічого не платить, і митниця недобирає якісь збори.

Про і контра

Проте, на думку Бураковського, проблема контрабанди звісно є. «У нас завжди була традиційна проблема з завозом споживчих товарів. Вони завозяться так званими піджаками – це прикордонна «торгівля». Звісно що з цього ніхто нічого не платив, крім хабарів зацікавленим людям. Теж саме стосується посилок. Ми пам’ятаємо, як намагалися обмежити об’єм посилок і досі намагаються. Також частина товарів йшла транзитом через Україну, але насправді залишалася тут. Тому всі ці схеми мають місце бути, і зрозуміло, що з ними треба боротися», – вважає експерт.

Щодо митної реформи економіст зазначає, що пройшло занадто мало часу, щоб робити якісь висновки. «Давайте не забувати, що митна реформа – це дуже складно. Тут сходяться тисячі різних економічних інтересів і по горизонталі і по вертикалі. Згадаємо, що нинішній керівник митниці був назначений лише в грудні 2019 року, і тільки на протязі грудня-січня ми фактично отримали центральний митний апарат. Щоб мені не розповідали, я не вірю в якихось геніїв, які прийдуть сьогодні, а завтра контрабанда помре», – підсумовує Бураковський.

Згідно даним, що надала митниця БІЗНЕСУ, протягом січня-лютого 2020 року працівники Держмитслужби зафіксували 4,4 тис. порушень митних правил на 381 млн грн. 40% від загальної кількості відкритих справ – з реально вилученими товарами. Митниця  порівнює ці показники із січнем-лютим 2019 року  і стверджує, що це майже вдвічі більше. Також 35% справ стосуються незаконного переміщення товарів, а також ухилення від сплати митних платежів. Якщо порівнювати січень-лютий 2019 із січнем-лютим 2020, то це на 15 % більше.

Дмитра Боярчука, виконавчого директора Центру соціально-економічних досліджень CASE Україна, влаштовують далеко не всі пояснення митниці щодо невиконання плану. «Ми робили аналіз по доходу на $100 від імпорту та побачили цікаву картину. Там виходить, що фактично по акцизам і по імпортному миту ситуація нормальна, а от надходження по імпортному ПДВ сильно просіли. З якоїсь причини обсяги ПДВ і в доларах, і в гривнях чомусь впали. Надходили деякі пояснення, що це пов’язано зокрема з завозом сонячних батарей і імпортуванням газу в режимі митного складу. Зараз ми намагаємося перевірити вплив цих факторів, які озвучуються, щоб нікого не звинувачувати даремно», – залишає питання відкритим експерт.

Читайте також

Виростити «єдинорогів»: Партнерство бізнесу та освіти розвиває культуру стартапів

пн, 11/09/2020 - 12:39
Партнери освітньо-стипендійної програми CIG R&D LAB — керівники «Львівської політехніки», компаній Tech StartUp School та Chernovetskyi Investment Group — про те, чим їх вразили проєкти-переможці, в чому синергія вишів та бізнесу та перспективи співпраці.

Експортні варіанти: хто і як просуває "Made in Ukraine"

вт, 09/29/2020 - 12:00
БІЗНЕС розібрався, хто в Україні займається лобіюванням інтересів експортерів-виробників, та яких успіхів та невдач вони досягли.

Операція “Локалізація”: пошуки золотої середини

вт, 09/22/2020 - 09:11
Підприємці готові до локалізації, а от замовники їхньої продукції побоюються зниження конкуренції

Коронна фаза: COVID-19 ставить політиків і бізнес перед надскладним вибором

пт, 09/18/2020 - 22:48
Людство сьогодні вирішує, що важливіше: рятувати економіку чи планету

Тютюновий бунт: вітчизняна тютюнова галузь з легкої руки влади тріщить по швах

пт, 09/04/2020 - 10:22
Боротьба держави за податки з виробників сигарет не дає відчутного ефекту, а лише підриває галузь

Сяйво чистого розуму: інформаційно-просвітницький проєкт АТ “Фармак” — “Екошкола”

вт, 09/01/2020 - 15:53
Журнал БІЗНЕС представляє першого учасника ТОП-10 спецпроекту "Ековідповідальне рішення"   Виклик Допомогти в реалізації стратегії сталого розвитку держави, створивши освітню програму по усвідомленому використанню природних ресурсів і сталого розвитку шкіл.