Перейти к основному содержанию

Міграція планктону: чим обернеться масове повернення в офіси

пт, 07/10/2020 - 21:47

Експерт ринку праці та засновник рекрутингової агенції “Борщ — Рекрутинг Майбутнього” Сергій Марченко нині не заздрить HR-менеджерам, бо після карантину їм добряче додасться роботи, адже з фізичним поверненням в офіси не всі співробітники впораються самостійно. Що ж порадять керівникам фахівці HR-служб?

Тримайте дистанцію

Психологи нагадують: вихід з карантину — такий самий стрес, як і вхід в нього. Люди звикли жити інакше. Тому такий “психологічний атракціон” даватиметься взнаки ще принаймні рік. Тож, наголошують експерти, не поспішайте з виходом співробітників до офісу. У Китаї, наприклад, поки що лише 10 тис. компаній та майже мільйон працівників повернулися до звичних умов роботи в офісних приміщеннях.

Такої ж думки дотримуються у фармацевтичній групі компаній “Новартіс”. Зокрема, керівниця відділу персоналу Наталія Йовка розповідає, що їхні співробітники повертатимуться до звичного режиму “хвилями”: “Спочатку рішення повернутися в офіс чи “поле” або ж залишитись працювати віддалено буде за співробітниками. Адже ми не хочемо, щоб вони відчувавали, ніби їх примушують. На нашу думку, такий гнучкий підхід зменшить рівень стресу від повернення до роботи та зробить адаптацію комфортнішою”.

Важливо відповісти собі на питання: чому саме зараз ця людина потрібна в офісі. А ще краще — провести опитування серед персоналу, чи хочуть вони повертатися до офлайн-життя компанії. Так, наприклад, опитування work.ua показало, що 57% респондентів не проти вийти на робоче місце, аби лише був транспорт і куди подіти дітей. Ще 32% повідомили, що дуже втомилися сидіти вдома, 6% — бояться захворіти, а 5% сподобалося працювати вдома.

Изображение удалено.

Проте роботодавці, певно, для себе вже все вирішили. Судячи з досліджень журналу БІЗНЕС, KPMG Ukraine та grc.ua “HR в період пандемії”, після завершення пандемії 80% з них все ж таки планують тією чи іншою мірою запровадити дистанційну роботу для частини співробітників. Зокрема, Андрій Тимошенко, директор відділу консультаційних послуг KPMG Ukraine, підтримує таке рішення: “Варто замислитися: може, замість оренди офісів доцільніше направити кошти на забезпечення персоналу найсучаснішими технологічними засобами для роботи — смартфонами, планшетами, ноутбуками тощо? Інвестувати в навчання працівників для отримання нового досвіду роботи в умовах нового світу?”.

Готуйтесь до адаптації

Будьте готові до того, що в перші дні роботи виникне такий саме ефект “притирань”, як при формуванні нової команди. Співробітники вже дещо забули один одного, і перша зустріч після вимушеної перерви буде нагадувати повернення в школу після довгих канікул: спочатку всі поділяться безліччю вражень і емоцій, але потім швидко втомляться один від одного. Крім того, багато хто намагатиметься компенсувати нестачу живого спілкування, можливо, аж занадто. Втім, це абсолютно нормальний процес. Експерти кажуть — ніби повторна адаптація на роботі.

“Не вимагайте від людей всього і одразу, бо — об’єктивно — їм важко повертатися до роботи в докарантинному темпі в перший же день. Мудрі керівники вже зараз продумують план виходу з карантину, який має включати в себе період адаптації та відновлення звичного робочого ритму, період постановки задач і контролю результатів”, — зазначає Сергій Марченко. На його думку, важливу роль будуть відігравати корпоративна культура і наявність спільної мети, які мають згуртувати колектив і дати поштовх до плідної роботи в офісі, адже після карантину легко не буде. Тому тімбілдинг без алкоголю і усього того, що ви могли нафантазувати, на думку експертів, найкраще згуртує команду наново.

Підтримуйте психологічну рівновагу

Веб-дизайнерка IT-компанії Наталія Юрченко дуже скучила за роботою в офісі: “Мені не вистачало соціальної активності під час карантину. Для мене особисто це як ковток свіжого повітря — повернення в офіс. Але все ж відчуваю хвилювання через те, що я багато часу була наодинці з собою. Звичайно, додається страх підхопити коронавірус в транспорті”.

Заступник директора відділу персоналу компанії “Huawei Україна” Володимир Білавка, своєю чергою, розповів: “20% працівників зізналися, що їм сумно працювати вдома, вони відчувають себе нещасливими, навіть зляться”.

Експерти констатують, що найбільше від несприятливого ментального стану постраждало покоління Z. “Це покоління благополучної, ситої й активної молоді, для яких COVID-19 — перша у їхньому дорослому житті криза. Нині представники покоління Z становлять 24% працюючого населення у світі. До середини двотисячних саме вони складуть понад 50% працюючих людей у світі”, — констатує Олена Бондар, CEO Wellbeing Company.

Изображение удалено.

Між тим, на думку пані Бондар, продуктивність співробітників у перші дні після карантину визначатиметься не лише робочими процесами. Зокрема, деякі з них будуть хвилюватися через закритий дитячий садок, літніх батьків, дружину чи чоловіка, які, можливо, втратили роботу. І усі ці фактори значно впливатимуть на психологічний стан, а отже — і на ефективність працівника. Тому Олена Бондар радить компаніям заручитися професійною підтримкою психологів: “Якщо таку можливість не надасть працедавець, наприклад, через корпоративну програму психологічної підтримки співробітників, самі працівники навряд чи самостійно знайдуть час і кошти на таку допомогу. Їхній стан, відповідно, погіршуватиметься, а ефективність — знижуватиметься”.

Пані Бондар підкреслює: ті компанії, які користуються програмами з організаційного добробуту, мають зростання прибутковості на 21%, продажів — на 20% та зменшення порушень правил безпеки праці — на 70%.

Убезпечте персонал

Навіть якщо ви ставитеся до пандемії, як президент Білорусі Олександр Лукашенко, COVID-19 все одно диктує свої умови соціуму. У групі компаній “Новартіс”, наприклад, працюють не лише з рівнем стресу персоналу, а й забезпечують співробітників та їхні сім’ї засобами індивідуального захисту. Ба більше, співробітники компанії мають можливість взяти додатково 12 днів оплачуваної відпустки на час карантину для догляду за дітьми та хворими близькими.

Реалізовують заходи безпеки і в компанії “IT-Інтегратор”. Власний список рекомендацій надала HR-директор компанії Олена Маслій-Шишова. Проте його цілком можуть взяти на озброєння й інші бізнеси (див. “Чек-лист”).

Отже, підсумуємо.

Повернення в офіс викличе неоднозначні емоції:

• після тривалого періоду самоізоляції люди захочуть кудись подіти негативні емоції. Не заважайте їм, натомість, залучіть фахівців, які допоможуть правильно мотивувати працівників та зменшити рівень їхньої тривоги;

• більшість співробітників надзвичайно радіють нагоді повернутися в офіс. І це неодмінно потягне за собою розмови в “курилках”, в їдальні, в кабінетах. Не заважайте і цьому.

А ще порадимо “очолити” процес обміну радісними емоціями. На корпоративному порталі проведіть коротке опитування щодо того, які активності наразі потрібні персоналу, і організуйте необхідні заходи. Завдання менеджера — подякувати співробітникам за стійкість і старанність та запалити віру в краще.

А вже після “медового періоду” у кілька тижнів повертайтеся до попереднього режиму контролю задач, дедлайнів та чітких цілей.

 

Автор: Ольга Пташка

Читайте також