Перейти к основному содержанию

Іван Компан: Імовірніше джерело корупції, ніж реальна допомога

пн, 03/23/2020 - 20:37

Фахівець Единбурзької школи бізнесу – про дієвість програми «Доступні кредити 5-7-9 %».

Державна програма інвестиційної підтримки бізнесу «Доступні кредити 5-7-9%» запрацювала 3 лютого. За даними прес-служби Мінекономіки, станом на 16 березня 2020 р. отримано 14416 заявок на участь у ній на загальну суму 9,5 млрд грн. Банки-партнери вже видали 169 кредитів на загальну суму 110,2 млн грн.

За даними прес-служби Ощадбанку, за півтора місяці 75% кредитних коштів надано фермерським та сільськогосподарським господарствам, 25% — виробникам з різних галузей, оптовим та роздрібним торговцям. ТОП-5 областей, де профінансовано найбільше підприємців: Вінницька, Волинська, Полтавська, Черкаська, Чернівецька області.

З моменту старту програми «Доступні кредити 5-7-9%» банк отримав понад 4 тисячі запитів на заповнення анкети учасника програми, надав 79 кредитів на загальну суму 52,7 млн грн.

2 березня ПриватБанк відкрив прийом попередніх заявок на отримання пільгових кредитів за програмою «Доступні кредити 5-7-9%» для стартапів.

У зв’язку із карантином уряд почав розширювати функціонал програми та коло підприємців, які зможуть нею скористатися. 

Про дієвість програми – Іван Компан, фахівець у сфері фінансів, викладач Единбурзької школи бізнесу.

 — Як ви оцінюєте цю програму?

Сама ідея дешевих кредитів хороша. Питання в іншому. Підтримка такими не зовсім ринковими методами, та ще і накладеними на українські умови, мені здається, це, імовірніше джерело корупції, ніж реальна допомога. «Творчі» люди, які вміють майстерно створювати корупційні схеми, досить швидко прокладуть потрібний шлях до дешевого грошового потоку.

Дешеві кредити видаються під 5–7–9 %, але насправді ці гроші коштують набагато більше. Зараз ми рухаємося в напрямку глобальної економічної кризи, ризики ведення бізнесу на ринках, що розвиваються, зростатимуть, а в таких слабких та корумпованих економіках, як наша, це відбуватиметься ще й з прискоренням. Отже капітал буде дорожчим.

 

— Ви вважаєте, що програма дешевого кредитування зараз не на часі у зв’язку зі світовою кризою?

На мою думку, це не найкращий механізм підтримки. Підтримувати МСБ потрібно, але краще фіскальними методами, максимально послабивши та спростивши механізми оподаткування. Натомість ми чомусь починаємо боротьбу з ФОПами.

Подивіться на світ. Майже кожна країна, стикаючись із загрозою кризи, викликаної коронавірусом, вводять безпрецедентні податкові послаблення для бізнесу. Це дозволить зберегти фундамент, на якому буде відновлюватися економіка після кризи. Чим міцніше буде фундамент, тим швидше відновиться економіка.

 

— Від початку планувалося, що дана програма буде спрямована на повернення українських трудових мігрантів в Україну. Потім з’ясувалося, що кредити видаватимуть для розвитку бізнеса, який існує не менше року і лише під заставу майна.

Не думаю, що кредитом під будь-який відсоток можна заманити людей додому. Це, скоріше, красиве, пропагандистське гасло, аніж реальний план повернення людей. Люди повертатимуться не заради кредиту під 5%, а коли розпочнуться рішучі зміни, реформи, буде встановлено верховенство права, коли розвиватиметься український бізнес та прийдуть великі іноземні компанії, створюючи нові робочі місця, у тому числі й для тих, хто зараз змушений шукати щастя за кордоном. Чесні суди зроблять для повернення людей набагато більше, ніж дешеві кредити.

Щодо великої кількості документів і застави у вигляді рухомого та нерухомого майна, які вимагають банки-кредитори, можна їх зрозуміти: уряд прийняв «чудове» рішення. Але погіршувати свій кредитний портфель, роздаючи гроші всім підряд, банки теж не можуть, тому й висувають свої вимоги. Окрім того, вони звикли працювати за стандартними процедурами.

Варто пам’ятати, що компенсатором в цій кредитній історії є держбюджет, в якому у нас діра. Всі про це добре знають. Тому питання: чи є гроші для цих компенсацій. Думаю, що люди, які приймали цю програму, не мали великого досвіду роботи у банківській сфері.

 

— Чи не правильніше було б підтримати великий та середній бізнес, який створює більше робочих місць і сплачує до бюджету більше податків? І не 1,5 млн грн. на 5 років, а, наприклад, 20 млн грн. на півроку-рік?

Бізнес треба підтримувати, але не дешевими кредитами. Вартість капіталу і ставка банку — це лише відображення ризиків, які існують на ринку. В Україні вартість капіталу висока. А отже з дешевими кредитами все просто: якщо щось, що коштує 100 одиниць, десь комусь дають за 20, то, на мій погляд, – це джерело корупції. Краще застосувати відповідні фіскальні заходи, щоб підтримати або весь бізнес загалом, або певну галузь. Впевнений, що у професійних податкових консультантів є купа ідей щодо того, якими методами можна допомогти українському бізнесу.

Але найголовніше — треба реформувати країну. У Сполучених Штатах, у Західній Європі, країнах, що розвиваються (наприклад, Польща) кредити дешеві не тому, що там держава з якогось магічного мішка дістає гроші і роздає їх направо і наліво на розвиток бізнесу, а тому, що там набагато менше ризиків.

 

— Багато хто вважає, що, наприклад, Польща квітне лише за рахунок грошей ЄС.

ЄС справді дав Польщі багато грошей на розвиток інфраструктури. Але в мене питання: скільки програм ми укладали і створювали з МВФ? Скільки їх згорталось після першого, другого траншу? Нам теж давали гроші і МВФ, і Світовий банк, але ми не хотіли брати. Ми не вибрали й половини тих грошей, що нам давали. І вартість тих коштів була дуже низькою. Але коли ситуація трошки покращувалася, наш уряд розправляв крила, відмовлявся від реформ і стверджував, що МВФ нам більше не потрібен, ми самі знаємо, як зробити життя в Україні щасливішим. Ось в результаті і зробили все, щоб втратити чудові можливості для розвитку і зберегти економіку у тому вигляді, як зараз — відсталу, неефективну та корумповану. Якщо хочемо жити краще — потрібно будувати правову державу. Впораємося, тоді в Україну почнуть приходити інвестори і все зміниться на краще.

 

Читайте також

Здати ломбард: як небанківські фінанси переходять під контроль НБУ

вт, 07/21/2020 - 14:36
Закон про “спліт”: що чекає на небанківські фінансові установи.

Грошова місія: як працює кредитна програма “5-7-9%”

вт, 05/26/2020 - 15:52
БІЗНЕС розбирався, чому так і не запрацювала програма доступних кредитів для бізнесу

Активна фаза: Боротьба за активи збанкрутілих банків триває

сб, 05/16/2020 - 22:02
Світлана Рекрут, директор-розпорядник Фонду гарантування вкладів фізичних осіб

Ставка з ризиком: Доходність активів страховиків може знизитись на 40-50%

сб, 05/16/2020 - 19:46
Олександр Залєтов, член Нацкомфінпослуг

Цифровий агент: Страхова компанія у смартфоні — це вже реальність

сб, 05/16/2020 - 18:55
Олександр Петриченко, co-founder, CEO ProfITsoft

Переможним кроком: методологія Фінансового Оскару

пт, 05/15/2020 - 09:36
Методологія рейтингу “Фінансовий Оскар 2019 року” — як ми визначали найкращих