Перейти к основному содержанию

Павло Овчинніков: Дитячий ринок в Україні повністю інтегрований у світовий інформаційний простір

вт, 03/31/2020 - 22:17

<p>Співзасновник та СЕО компанії KIDDISVIT&nbsp;— про те, як захопився іграшками, про небезпечні підробки та дитячі&nbsp;тренди</p>

Продавати лише ті іграшки, які дали би в руки власним дітям, — філософія компанії KIDDISVIT, яка вже 22 роки працює на українському ринку іграшок і товарів для дітей. БІЗНЕС розпитав Павла Овчиннікова, співзасновника та СEO компанїї, очільника Української асоціації індустрії іграшок та співінвестора БІЗНЕС 100, про сімейний бізнес, підробки іграшок та про конкуренцію за дитячу увагу у 2020 році

— Чому ви вирішили займатися саме іграшками? Чим цікава для вас ця галузь?

— Іграшки завжди будуть популярними, адже діти мають грати та розвиватися. 22 роки тому ніша якісних іграшок в Україні була практично вільною, тож ми вирішили активно розвиватися в цьому напрямку. Я був упевнений — цей бізнес матиме успіх.

— Яким був перший крок до реалізації вашої ідеї?

— У середині 1990-х років ринок якісних брендових іграшок в Україні був майже порожнім. У великих містах ще можна було знайти конструктори Lego та продукцію компанії Mattel, але права на продаж таких іграшок мали лише декілька спеціалізованих магазинів. Для інших продавців ціни дистриб’юторів були недосяжними. Коли ми зіт­кнулися з проблемою закупівлі продукції для своїх магазинів, вирішили детальніше вивчити ринок і самостійно шукати виробників якісних товарів для дітей. Відвідали виставку в Москві, потім — у Нюрнбергзі. Асортимент, який ми там побачили, нас неймовірно вразив. Тоді й прийшло розуміння: будемо займатися дистрибуцією якісних іграшок, яких в Україні до цього не було.

— Ви започаткували компанію сім’єю. Чи впливають родинні стосунки на бізнес?

— Сімейний бізнес — це, на мій погляд, те, що на старті дозволяє вижити. Тому що поруч люди, яким ти довіряєш і які довіряють тобі. Успіх та невдачу ми розділяємо на всіх і відчуваємо підтримку один одного. Коли ми починали, кожен робив те, що вмів. Та згодом, коли компанія почала збільшуватись, ми стали чітко виокремлювати зони відповідальності. Я лишаюсь СЕО компанії, за мною — остаточні рішення. Дружина Ольга відповідає за маркетинг, відбір асортименту, закупівлю товару. З братом Дмитром ми узгоджуємо інвестиційні проекти. Але більшість інвестиційних проектів реалізував саме він. Будучи сімейною компанією, людей у колектив ми також приймаємо, наче у родину. Тому я завжди сам проводжу фінальну співбесіду, аби відчути людину; часто для цього достатньо 10-15 хвилин. І welcome training для новачків — для мене також важлива подія. Знайомлю з принципами та цінностями компанії. Я впевнений, корпоративна культура — важливий стратегічний інструмент. Адже від того, як співробітник сприймає наші внут­рішні принципи, залежить мікроклімат у колективі, і це також впливає на успіх бізнесу.

— Ви очолюєте Українську асоціацію індустрії іграшок (УАІІ). Які завдання вона вирішує?

— Якість — основна вимога компанії KIDDISVIT до іграшок. Ми продаємо лише ті іграшки, які дали би в руки своїм дітям. Тому саме KIDDISVIT виступила ініціатором створення профільної Асоціації. Нині до її складу входить вже 21 компанія, а починали з восьми. Попри те що на ринку іграшок серйозна конкуренція, учасники Асоціації, а це дистриб’ютори, ритейлери та виробники, стали однодумцями та партнерами. Питання якості та відповідальності перед споживачем об’єднує. Ми маємо спільне завдання — впроваджувати цивілізовані правила ведення вітчизняного іграшкового бізнесу та гармонізувати українські та світові стандарти якості. Іграшки мають розвивати, напов­нювати дитинство радістю та бути цілковито безпечними. УАІІ розробила Методичні рекомендації до Технічного регламенту безпечності іграшок, які були погоджені Департаментом захисту споживачів Держпродспоживслужби і стали “посібником” для контро­люючих органів. Асоціація створила сторінку на Facebook “Стоп контрафакт” для виявлення не­добросовісних продавців та товару, що реалізується з порушенням чинного законодавства.

— Як ви боретесь з підробками? Якщо товар ­компанії-виробника неякісний, які ваші дії?

— Контрафакт та контрабанда — це давнішня проблема українського ринку іграшок. Варто певному бренду стати популярним — з’являється купа дешевих, небезпечних підробок. Це збитки для бюджету країни, проблеми розвитку легальних гравців ринку та ризик для здоров’я українських дітей. KIDDISVIT активно працює з кінцевим споживачем, інформує про обов’язкове маркування, яке має міститися на пакуванні іграшки згідно з Технічним регламентом. Інформує про ризик, на який дорослі наражають дітей, купуючи підробку. Втім батьки не дуже переймаються тим, чи є іграшка оригіналом, і купують підробки у стихійному роздробі, не усвідомлюючи наслідків свого вибору. Часто матеріали, з яких виготовлені такі іграшки, токсичні. І це великий ризик для фізичного та психічного здоров’я дітей.

— Як можна розповісти дітям та їхнім батькам про підробку та токсичність іграшки?

— Ми зрозуміли, що до дорослих достукатися складно, тож почали працювати з дитячою аудиторією. Для дітей лідери думок  — це популярні блогери в YouTube. Тому саме через блогерів ми пояснюємо дітям, як відрізнити оригінал від підробки. Відзняли десятки сюжетів на тему “оригінал/підробка”, отримали мільйони переглядів. І знаєте, ця тактика дає свій результат. Тепер діти “виховують” батьків. Аргументовано пояснюють, у чому різниця між оригінальною іграшкою та підробкою.

Окремо варто відзначити правовий напрямок боротьби з контрафактом. KIDDISVIT тісно співпрацює з юридичними компаніями, які мають повноваження від правовласників на захист торгових марок на території України.

— Я читала історію про партію іграшок вартістю $20-25 тис., яка не відповідала вашим внутрішнім стандартам якості. Було прийнято рішення знищити її. Що робите, якщо отримуєте неякісний товар?

— Так, у KIDDISVIT діє обов’язковий вхідний конт­роль продукції, яку ми отримуємо від наших постачальників. Якщо вона не відповідає стандартам якості, ми не випускаємо товар на ринок, навіть за наявності всіх дозвільних документів.

Звісно, легше зупинити контрафактну продукцію ще на митниці. Одна з показових історій трапилась в Одесі. Митники виявили майже 8 тис. контрафактних кубиків Рубіка. Уповноважений представник правовласника надіслав до митниці висновок експертного дослідження, яким було встановлено, що зазначені головоломки марковані знаком, який є настільки схожим, що його можна сплутати зі знаком, що належить компанії Rubik’s Brand Limited. Власне, це бренд британської компанії Rubik’s Brand Limited, що випускає офіційні іграшки авторства угорського скульп­тора Ерне Рубіка. А KIDDISVIT є дистриб’ютором Rubik’s в Україні.

За фактом порушення прав інтелектуальної власності було складено протокол про порушення митних правил за ознаками ст.476 Митного кодексу України. Наразі контрафактні кубики Рубіка вилучено. Вартість оригінального товару, який міг би бути витісненим з ринку цією партією, перевищує 3 млн грн. І це приклад хорошої роботи нашої митниці.

— Якими іграшками грали українські діти минулого року? Що було на піку популярності?

— Дитячий ринок в Україні повністю інтегрований у світовий інформаційний простір. Діти знають про популярні іграшки ще до того, як ті з’являються в Україні. Вони переглядають огляди іграшок провідних світових блогерів. А в Україну іграшки найчастіше поставляються вже під сформований глобальний тренд. Завдяки всеохоплюючому інтернету кордони стерті. Тож в Україні трендовими були ті самі іграшки, що й у всьому світі.

Ліцензійні іграшки за мотивами гучних прем’єр 2019 р., які варто згадати: “Як приборкати дракона 3”, “Детектив Пікачу”, римейк “Короля Лева”, “Холодне Серце 2” — повні зали кінотеатрів забезпечили порожні полиці у дитячих магазинах.

Розпакування, чи Unboxing, було, напевно, найпотужнішим трендом 2019 р. Блогери його започаткували, а виробники вдало інтегрували. Так Unboxing став елементом успішної іграшки L.O.L. Surprise!, Hatchimals, Blum та багатьох інших — про ці іграшки мріяли дівчатка та замовляли їх у листах до Діда Мороза.

Спільний тренд серед всіх дітей — слайми. Діти із захопленням грали готовими слаймами чи відтворювали власні за відеооглядами блогерів. Хлопчики ж грали у Beyblade, Screechers Wild та Bakugan, який знов повернувся на ринок України.

І, безумовно, є іграшки, що актуальні завжди: Lego, Baby Born, Barbie та машинки Hot Wheels. Цими іграшками грали ще батьки сучасних дітей.

— Батьки занепокоєні тим, що діти занадто багато часу приділяють ґаджетам. Чи не витісняють електронні пристрої іграшку?

— Така проблема має місце, проте батьки обурюються або вже коли купили ґаджет, або коли дитина зробила їхній ґаджет своїм. Не можна просто заборонити використовувати ґаджети, коли вони всюди. Але можна дозувати час, який дитина приділяє іграм у телефоні, розбавляти дозвілля спільними заняттями: активними або настільними іграми, творчістю, розвитком і спілкуванням. У цьому мають бути передусім зацікавлені батьки.

Цікаво, що діти старше восьми років трохи соромляться заходити до магазинів іграшок. Вони кажуть, що вже дорослі, та віддають перевагу високотехнологічним іграшкам-ґаджетам. Саме тому ми додали до свого асортименту smart-годинники, колонки, дитячі фотоапарати, 3D-ручки, набори для перших відео.

Погодьтеся: сучасні технології дозволяють “прокачувати” дітям нові корисні навички. Світовий тренд останніх років — STEAM-іграшки, що не лише розважають, а й навчають. Наприклад, малювати у 3D-просторі, знімати та монтувати відео, програмувати. Це ті практичні навички, яких, на жаль, не нав­чають у школі, але які стовідсотково знадоб­ляться дітям у майбутньому.

— Які нові тренди з’являться у світі іграшок цього­річ?

— Світ швидко змінюється, а разом з ним змінюються і тренди на ринку іграшок. KIDDISVIT щорічно відвідує основні світові виставки, де представляють новинки ринку та задають світові тренди.

Масштабний тренд цього року — Toys for Future — іграшки, що виготовлені з натуральних матеріалів та безпечні для навколишнього середовища. Питання завтрашнього дня турбує не лише дорослих. Варто згадати минулорічний всесвітній страйк на захист клімату, очолила який відома школярка Ґрета Тунберг. До акції долучилися мільйони школярів зі 160 країн. Ми бачимо, що дітям не байдуже, що буде з планетою. Тож саме орієнтир на екологічність — один з основних сучасних меседжів на ринку іграшок. Іграшки з використанням безпечних природних матеріалів зможуть виховувати екологічну свідомість дитини у формі гри та зберігати навколишнє середовище.

Ще один тренд — діджиталізація, що охоплює всі сфери життя та всі сегменти ринку і стає справжнім джерелом натхнення для виробників класичних іграшок. Так персонажі віртуального світу виходять у світ реальний і стають популярними м’якими іграшками, фігурками, з’являються у настільних іграх та ігрових наборах.

Світ підкорюватимуть іграшки, які культивують тренд залишатися собою — Be You! Це про вміння та безумовну цінність бути таким, яким ти є. Діти у спілкуванні між собою часто складають враження один про одного, спираючись на зовнішність, колір шкіри, фізичні вміння, приналежність до тієї чи іншої релігії. З віком кількість упереджень збільшується. Але ж саме відмінності роблять нас унікальними! І саме гра вчить взаємодіяти та розуміти один одного.

За прогнозами KIDDISVIT, у “топі” залишатимуться ліцензійні іграшки — герої популярних мультсеріалів, іграшки, що говорять українською.

Безумовно, ми відстежуємо нові тенденції і вже зараз прогнозуємо, яким буде KIDDISVIT завтра. Однак головний тренд на всі часи — якість іграшки та її безпечність для дитини. Нам дійсно важливо напов­нювати дитинство радістю, розвитком, інноваціями та якістю. І все це заради успішного майбутнього кожної української дитини.

Читайте також