business head ads

Зовнішній фактор

Стратегії
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Навіть локальна подія може стати дестабілізуючим фактором глобального масштабу

Економічне протистояння США та Китаю почалося 2018 р. після введення Дональдом Трампом ввізних мит на китайські товари в якості санкцій за начебто нечесну конкуренцію та системну крадіжку технологій.

На той час експорт Китаю до США становив $478 млрд, імпорт американської продукції у зворотному напрямку — всього $155 млрд. Початкове введення американським керівництвом мит на сонячні батареї з Піднебесної через рік переросло у розширення санкцій практично на всі категорії імпортованих з Китаю товарів. Деякі тарифи досягли 25%.

Китай відповів введенням мит на ввезення понад 5 тис. американських товарів на загальну суму в $75 млрд.

Протистояння двох наддержав призвело до невтішних результатів для світової економіки.

Зоряні війни

За оцінками агентства Reuters, на початок 2020 р. світова економіка втратить близько $850 млрд. Дослідження свідчать, що невизначеність торгової політики, яка відповідає рівню 1970-х років, може коштувати глобальній економіці 1% ВВП. Темпи зростання ВВП Китаю з 2017 р. знизилися з 6,8% до 6,2%. Американській торгівлі ця війна обійдеться в $200 млрд.

За оцінками більшості економічних експертів, торгова війна призведе до втрат економік обох супердержав.

Міжнародний валютний фонд підрахував: китайська економіка втратить близько 0,6% ВВП, а економіка США скоротиться на 0,2-0,3%. І ці прогнози стануть реальністю за будь-яких сценаріїв розвитку конфлікту.

Разом з тим активні протекціоністські дії на користь американських виробників призвели до протилежних результатів. Головними противниками таких заходів стали найбільші компанії США. Відкрите звернення до президента з проханням не вводити нові мита на китайські товари підписали понад 200 виробників взуття на чолі з Nike та Adidas. Бізнесмени назвали нові обмеження “прихованим податком, який будуть платити громадяни США та їхні сім’ї”. Також пролунав заклик “припинити цю непотрібну торгову війну” (див. “Обсяги продажів…”).

jkui9u99u8ui898jНайбільших втрат може зазнати Apple Inc., 20% загального доходу якої генерується саме на китайському ринку. Вагомі загрози виникли також в Intel Corp. і Qualcomm Inc.

Після рішення Дональда Трампа про введення мита на китайський імпорт у розмірі 10% Народний банк Китаю дозволив курсу місцевої валюти знизитися по відношенню до долара до 11-річного мінімуму, що призвело до стрімкого падіння провідних світових фондових індексів.

Першими “жертвами” стали провідні споживчі бренди, які мають тісні ділові зв’язки з Китаєм. Також під ударом опинилися виробники товарів класу “люкс”, оскільки Піднебесна споживає третину виробів, що відносяться до цієї категорії.

Істотного зниження вартості зазнали акції Adidas (–4,2%), LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton (–4,2%), L’Oreal (–3,1%), Anheuser-Busch InBev (–2,5%) і Kering (Gucci) (–1,9%).

У зоні турбулентності опинились і провідні технологічні компанії. Впродовж двох днів представники “Великої п’ятірки” — Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet та Facebook — втратили $228 млрд. Найбільше зниження вартості акцій було зафіксовано у компанії Apple — –5,2%.

І мало хто з експертів очікує на позитивний прорив найближчим часом.

Геть від ЄС!

Негативними наслідками для бізнесу обернулося рішення Великобританії про вихід з Європейського Союзу. Експерти Reputation Institute 2018 р. вперше за десять років зафіксували зниження рівня репутації компаній, що працюють у Великобританії.

Негативна динаміка відразу позначилась на рівні підтримки британських споживачів. На 11% знизилась їхня готовність позитивно відгукуватися про комерційні організації, на 10%  зменшилось позитивне ставлення до здійснених інвестицій та ділової етики.

На фінансовому ринку, за даними “The Financial Times”, сім з 15 світових лідерів у банківській сфері, включно з Citigroup, Goldman Sachs і Morgan Stanley, планують після закінчення процедури виходу з ЄС перенести свої штаб-квартири до Франкфурта-на-Майні. Париж, Дублін, Люксембург та Амстердам приймуть сім інших провідних фінансових структур. Загалом близько 275 фінансових компаній перенесли або збираються перенести свій бізнес, штат і активи з Великобританії в ЄС.

За даними представника Банку Англії Гертьяна Влігхе, рішення про вихід з ЄС обійшлося Великобританії втратами в $1 млрд на тиждень, або близько 2% загального обсягу виробництва. А згідно з інформацією Lloyds Banking Group, оптимізм бізнес-спільноти знаходиться на найнижчому рівні за останні сім років, водночас компанії зафіксували найтриваліше скорочення інвестицій з часу фінансової кризи 2008 р.

Курс фунта стерлінгів з моменту референдуму знизився на 10% по відношенню до євро. Це призвело до підвищення вартості імпортованих товарів, прискорення інфляції та зниження купівельних настроїв споживачів.

У зоні ризику опинилася й система вищої освіти — один з ключових чинників, які визначають привабливий образ Великобританії за кордоном. Вихід з ЄС позначився на кількості зарахованих іноземних студентів, міжкультурному обміні та реалізації програм навчання в ЄС. Саме Brexit звинуватив Університет Геріот-Ватт в Единбурзі в необхідності скорочення співробітників. Манчестерський університет повідомив про необхідність суттєвого урізання витрат.

Міжнародна медіагрупа Discovery Inc. уже перенесла свої штаб-квартири до континентальної Європи, щоб забезпечити подальший розвиток бізнесу. Також розглядають можливість перенесення своїх офісів компанії Sony Corp., Panasonic Corp., Chubb Ltd., TransferWise та Airbus.

Неприємною подією став переїзд до Амстердама Європейського агентства лікарських засобів, яке понад 22 роки тому розмістилося в Лондоні. Таке рішення викликало занепокоєння у лідерів фармацевтичної галузі через можливе збільшення термінів затвердження нових лікарських препаратів. Організація, що наглядає за випуском ліків для 500 млн людей, обмежила свою співпрацю з британськими регуляторами і своїм рішенням змусила фармацевтів з Туманного Альбіону лімітувати витрати на розробку нових препаратів.

За даними юридичної фірми Baker McKenzie, майже половина керівників європейських компаній уже скоротили інвестиції у Сполучене Королівство. Близько 46% підприємців повідомили про збої у своїх схемах поставок.

Зниження репутації Великобританії як надійного фінансового центру, захищеного від різного роду турбулентності, вдарило по одній з головних переваг країни, яка старанно вибудовувалась в очах іноземних стейкхолдерів.

Каталонський характер

Популярності автономної спільноти Каталонії у світі може позаздрити будь-який регіон. Завдяки своїй історії, самобутності, кухні, культурі та досягненням у спорті вона стала найпопулярнішим напрямком для іноземних туристів. Чималих успіхів вдалося досягти Каталонії й у залученні уваги інвесторів.

Каталонія відіграє важливу роль в економіці Іспанії. Вона є домом для 16% населення країни, автономна спільнота формує чверть загального експорту піренейської держави. Одна лишень Барселона 2016 р. створила експортних товарів на $56 млрд. Мадрид, який є другим за обсягом виробником експортної продукції, за цей період заробив $30,5 млрд.

Зростання націоналістичних настроїв й одностороннє проголошення незалежності в жовтні 2017 р., за результатами спеціалізованого дослідження Reputation Institute, кардинально позначилися на сприйнятті регіону.

Так, 23% іспанців вже вирішили не купувати продукцію, вироблену в Каталонії. Ще 21% споживачів повідомили про готовність прийняти аналогічне рішення в найближчому майбутньому. Чверть іспанських споживачів твердо вирішили, що не купуватимуть товари, вироблені в Каталонії, навіть у разі підвищення їхньої якості.

Найрадикальніше змінили своє ставлення до компаній, які асоціюються з Каталонією, представники іспанської молоді. У цій групі репутація бізнесу за півроку знизилася на 4,2 бала (RepTrak). З огляду на міцний зв’язок між рівнем корпоративної репутації і ступенем споживчої підтримки, зниження першого показника на 5 балів зменшує намір зробити покупку на 5,4% (!).

Великі репутаційні ризики виникли у місцевих компаній, які вирішили не переїжджати до інших регіонів. Наприклад, 77% іспанських громадян (виключаючи Каталонію) підтримали рішення окремих фірм перенести свої штаб-квартири з “бунтівного” регіону. Також це рішення позитивно вплинуло на ставлення інвесторів.

Діаметрально протилежне ставлення до переїзду окремих корпорацій демонструють мешканці Каталонії. Майже кожен п’ятий житель регіону не готовий приймати “біженців” назад у разі досягнення реальної незалежності. Падіння рівня репутації таких організацій серед каталонців складає 8,7 бала.

Незважаючи на заклик тодішнього прем’єр-міністра Іспанії Маріано Рахоя до бізнесу припинити перенесення своїх штаб-квартир з Каталонії, вже 3 тис. компаній пішли на цей крок, побоюючись, що можливе відділення Каталонії залишить їх поза єврозоною.

Керівництво SEAT Group, що належить Volkswagen, уже попередило, що в разі проведення повторного референдуму про відділення Каталонії від Іспанії та ЄС, компанія не лише перенесе штаб-квартиру до іншого регіону, а й закриє свої заводи, на яких працюють 14,5 тис. місцевих жителів.

SEAT Group разом із заводом Nissan у Барселоні виробляє близько 20% всіх автомобілів в Іспанії. Вони забезпечують роботою 90 тис. мешканців Каталонії та формують 7% її ВВП.

За даними іспанського Центру соціальних досліджень, кількість каталонських домашніх господарств, які очікують на погіршення своїх фінансових можливостей у найближчі шість місяців, з серпня по жовтень 2017 р. збільшилась з 14,2% до 22,2%.

В інших регіонах Іспанії цей показник практично не змінився, склавши 15,6%.

За розрахунками Банку Іспанії, подальший розвиток політичної кризи може призвести до скорочення обсягів ВВП до 2019 р. на 2,6%.

Незважаючи на зовнішні відмінності, згадані вище події пов’язує виникнення дестабілізуючого чинника, що щвидко вплинув на зовнішнє сприйняття регіонів та їхню репутацію у різних груп стейкхолдерів — зовнішніх інвесторів, місцевих підприємців, іноземних громадян, готових відвідати країну, та інших. Негативні наслідки для місцевих економік, які швидко далися взнаки, стали результатом об’єктивного розриву між обіцянками бренда регіону і реальним станом речей. Одним з перших “жертв” таких обставин став позитивний бізнес-клімат.

 

Олексій Гош, Олег Кершис
Reputation Capital Group