business head ads

Про що говорять інвестори

Стратегії
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Стабільне залучення інвестицій є важливим драйвером розвитку як окремого бізнесу, так і регіонів. Разом з тим залучення додаткових коштів стає все складнішим завданням не лише для країн, що розвиваються, а й для розвинених індустріальних ринків

Інвестування є вигідним для обох сторін — об’єкта інвестування та сторони, яка пропонує додатковий капітал для розвит­ку. Країна, що залучає інвестиції, може розраховувати на збільшення кількості робочих місць та зростання виробництва. Власники капіталу — на примноження коштів, оптимізацію діяльності та зменшення витрат.

Разом з тим є чимало ризиків, які обмежують вкладення капіталу в закордонні проекти. Вони можуть обумовлюватися різними факторами: високим рівнем корупції, недосконалістю законодавства, політичним тиском, торговельними обмеженнями тощо. Вирішення цих питань і є ключовим моментом у залученні прямих іноземних інвестицій (ПІІ).

Репутаційне питання

1proЧисленні дослідження свідчать, що одним з ключових чинників, які впливають на залучення зовнішніх коштів, є рівень корпоративної репутації. За даними Конференції ООН з торгівлі та розвитку (ЮНКТАД), у світі прямим інвестуванням займаються понад 65 тис. транснаціональних корпорацій. Разом з тим досягти позитивного сприйняття з боку інвесторів стає все складніше. Минулий рік став роком істотного зниження рівня корпоративної репутації з часів глобальної економічної кризи. В середньому зниження цього показника серед компаній з Global RepTrak 100 склало 1,4 пункту.

Падіння рівня репутації призвело до зменшення бажання інвестувати на 8,1%, бажання працювати в компаніях у молоді — на 6,1%, прагнення купувати продукцію в споживачів — на 7,9%.

Аналогічний зв’язок фіксується й у частині розвитку регіонів. Навіть незначне поліпшення репутації країни сприяє збільшенню експорту, потоку туристів та обсягу іноземних інвестицій. Тому системна робота над формуванням високої репутації країни створює прямі вигоди для бізнес-спільноти та пересічних громадян. Так, підвищення рівня репутації країни на 1 бал (RepTrak) веде до зростання кількості туристів на 0,9% й обсягу експорту — на 0,3%.

Інвестиційний скепсис

2proЗгідно з результатами нового дослідження компанії EY Europe Attractiveness Survey 2019, торік активність залучення інвестицій в європейську економіку знизилася й досягла показника семирічного мінімуму. За цей період міжнародний бізнес реалізував 6356 проектів, пов’язаних з ПІІ, що на 4% менше, ніж роком раніше.

Кількість нових штаб-квартир, відкритих у країнах Європи, скоротилася та склала 285 представництв, що є 23-річним мінімумом.

Спричинена ця тенденція сукупністю економічних і політичних проблем, джерела яких не завжди знаходяться в Європі. Першою причиною зниження привабливості Європи для світового капіталу є Brexit, другою — політична нестабільність в Європейському Союзі. Зростання популізму та глобальна політична невизначеність названі третьою і четвертою причинами відповідно.

Особливу роль відіграло зменшення обсягів ПІІ у дві найбільші економіки Європи — Німеччину та Великобританію — на 13%. Призупинилося активне зростання припливу капіталу і у Франції. Разом з тим Іспанія, Польща й Ірландія продемонстрували темпи зростання ПІІ на 30%. Зміцнили свої позиції також Туреччина та Бельгія.

До зовнішніх факторів, що вплинули на європейську інвестиційну привабливість, за даними EY, крім китайсько-американської торгової війни можна віднести слабкий економічний розвиток Сполучених Штатів Америки та наслідки податкової реформи 2017 р., яка передбачає зниження ставки федерального податку з 35% до 21%. Очікується, що це рішення підвищить інвестиційну привабливість США та призведе до репатріації близько $2 млрд із зарубіжних активів американських корпорацій. За даними ЮНКТАД, у перспективі такі зміни можуть торкнутися 50% ринку прямих іноземних інвестицій.

3proСША залишаються голов­ним закордонним інвестором Європи, забезпечуючи 22% ПІІ континенту. Тому будь-які зміни в економіці стратегічного партнера незмінно впливають на розвиток європейського бізнесу.

Невисоких показників економічного зростання вдалося досягти й іншим провідним державам. Торішнє збільшення ВВП Китаю на 6,6% — мінімальний рівень за майже 30 років. Економіка іншого “азійського тигра” — Японії — взагалі зросла лише на 0,7%.

Найпривабливішими мегаполісами для глобального капіталу залишаються Париж і Лондон. Але їхня популярність у бізнес-колах почала знижуватися. 30% міжнародних компаній назвали французьку столицю одним з трьох найпривабливіших місць для інвестицій (37% у 2017 р.). 25% надають перевагу Лондону (34% у 2017 р.).

Технологічний вектор

Разом з тим вивчення діяльності понад 500 великих міжнародних бізнес-проектів продемонструвало зростання привабливості Західної Європи як місця перспективного вкладення грошей. 56% з опитаних компаній розглядають Західну Європу як один з трьох голов­них регіонів для організації діяльності. Це найвищий показник регіону за останні 10 років.

4proЧималий прогрес продемонструвала й Східна Європа, ставши другим за інвестиційною привабливістю регіоном континенту. П’ять років тому вона посідала лише 4-те місце.

Різне ставлення інвесторів й до окремих галузей. Великий вплив на підтримку стабільних темпів розвитку має прогрес технологічного сектора. Шостий рік поспіль європейський digital-сектор залучає більше прямих іноземних інвестицій, ніж будь-яка інша галузь. Минулого року кількість ІТ-проектів, підтриманих ПІІ, зросла на 5%.

Наростити обсяги залучення іноземних інвестицій змогли логістичні проекти (+5%), реформування діяльності яких в Європі почалося два роки тому. Найбільшого прогресу вдалося досягти сфері науково-дослідних проектів, приплив іноземних інвестицій в які збільшився на 16%. Такому успіху сприяло, зокрема, збільшення на 45% кількості технологічних дослідних проектів.

Увага інвесторів до промислового сектору Європи також підвищилась. Сукупна кількість проектів, які отримали ПІІ, у транспортному секторі, галузях машинобудування та хімічної промисловості збільшилась на 4%.

Проте не всі галузі мають привід для оптимізму. Кількість проектів, пов’язаних з маркетингом і продажами, що були найбільшим напрямом залучення ПІІ, зменшилась на 11%. Менше уваги інвесторів стали привертати й виробничі проекти (–6% нових ініціатив у порівнянні з показником 2017 р.).

Розмір ПІІ в сектор надання ділових послуг, який займав другу позицію в Європі, зменшився на 18%. Галузевих проектів поменшало в усіх трьох найбільших економіках — у Франції, Німеччині та Великобританії.

Таким чином, можна констатувати, що інвестиційна привабливість Європи постала перед складними викликами. Лише 27% опитаних інвесторів планують відкрити або розширити свою діяльність у Європі поточного року, що значно менше, ніж рік тому (35%). Інвестиційні плани на континенті зараз відповідають семирічному мінімуму. Лише 37% опитаних компаній очікують підвищення привабливості Європи впродовж найближчих трьох років, що значно менше за 50% оптимістів минулого року.

Згідно з висновками дослідження EY Europe Attractive­ness Survey 2019 ЄС повинен активно працювати над ключовими напрямками, щоб залишатися привабливим для інвестицій та мати можливість для збереження кваліфікованих фахівців і капіталу.

На думку 42% учасників проекту, головним пріоритетом Європи має стати реформування управління економікою для досягнення стійкого економічного зростання. 32% опитаних вважають, що ЄС має зміцнити свою роль на міжнародній арені.

Секрети привабливості

Глобальний бізнес при виборі оптимальних міст і країн для розміщення інвестицій оцінює насамперед рівень комплексних зусиль підприємців, політиків, фінансових інститутів, освітніх центрів та громадських об’єднань у створенні сприятливої екосистеми для бізнесу.

“Бізнес — це гра на гроші, де мало правил і багато ризику”, — вважає один з найуспішніших підприємців сучасності Білл Гейтс. Справді, існує чимало загроз для розвитку ділової активності. Так, інвестори виділяють три головні групи ризиків — загрози, пов’язані з ринковими умовами, регуляторною політикою і корпоративною репутацією. При цьому управління останнім визнається найскладнішим завданням.

Як країнам, так і компаніям слід враховувати зміни, що відбулись у ставленні інвесторів до об’єкта можливого вкладення коштів. На перший план вийшли стратегічні фактори, що впливають на розвиток бізнесу. Серед них — взаємодія з основ­ними стейкхолдерами, ставлення до соціальних питань, активність у сфері сталого розвитку. Підвищення активності компанії в напрямку КСВ на 5 балів (RepTrak) призводить до зростання бажання інвестувати в неї на 7,7%.

Персональне питання

Сильна команда, здатність залучати кваліфіковані кадри й визначати напрямки розвитку та освіти персоналу відіграють надзвичайно важливу роль у залученні інвестицій. Майже три чверті європейських підприємств вважають, що нестача професійних навичок завдає шкоди продуктивності та прибутковості, а дві третини говорять, що це завдає шкоди і зростанню виручки.

5pro48% бізнесменів-інвесторів вважають, що доступ до кваліфікованої робочої сили є вкрай важливим для визначення об’єкта інвестування. Щоб відповідати цій вимозі, компанії мають оцінити, які навички їм знадобляться в майбутньому, докласти максимум зусиль для їх отримання та донести цю інформацію до урядів. При цьому слід враховувати, що з розвитком бізнес-моделей та появою нових технологій змінюватимуться й необхідні професійні навички.

Критично важливу роль у цьому питанні відіграє інтенсивний розвиток високих технологій. 52% інвесторів, опитаних під час дослідження Europe Attractiveness Survey 2019, заявляють, що наявність робочої сили з технологічними навич­ками є “критично важливою” при прийнятті рішення про вкладення коштів. 42% вважають це “важливим” фактором. Пріоритетними напрямками, на думку експертів, є кібербезпека, штучний інтелект та робототехніка, а також обробка та аналіз великих даних.

Вісім з десяти компаній стверджують, що розгорнута мережа технологічних стартапів і дослідницьких інститутів, регуляторна підтримка і доступність капіталу важливі для визначення напрямку інвестування. Тому уряди повинні докласти максимум зусиль для модернізації освітньої системи з метою забезпечення актуальних потреб бізнесу.

Особливу увагу слід приділити залученню нового покоління фахівців, яке згодом сформує ядро професіоналів. Для цього необхідно створити собі репутацію прогресивного роботодавця й запропонувати гнучку систему взаємодії.

Обсяг залучених іноземних інвестицій демонструє ступінь інтеграції країни у світову економіку та рівень розвитку її міжнародних відносин. Важливим завданням для кожної держави є формування максимально сприятливих умов для ведення бізнесу, зокрема забезпечення прозорості законодавства, чесного та неупередженого судочинства та усунення бюрократичних бар’єрів. Вагомою умовою також є консолідація зусиль держави і бізнесу в залученні додаткового капіталу. Дотримання цих правил створить прозору та ефективну екосистему для внутрішнього та іноземного бізнесу.

Незважаючи на зменшення обсягів ПІІ, залишається чимало можливостей залучити додаткові кошти у перспективні бізнес-проекти. Роблячи акцент на розвиток високотехнологічних рішень і впровадження їх у виробничий процес, забезпечення регуляторної підтримки, залучення кваліфікованих кадрів, бізнес і держава можуть розраховувати на додаткові іноземні інвестиції, забезпечення довгострокового зростання і збільшення кількості робочих місць.

Олег Кершис, директор Reputation Capital Group
Олексій Гош, консультант Reputation Capital Group