“Ми дуже хочемо збільшити кількість проектів з самої України в своєму портфоліо”

БІЗНЕС ЛЕДІ: 50 НАЙУСПІШНІШИХ ЖІНОК УКРАЇНИ
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Оксана Калетник, венчурний партнер фонду Almaz Capital

— Як ви прийшли в інвестиційну сферу, зокрема в сферу венчурних інвестицій?

— Я інвестор за своєю природою. Для мене найважливішим мотивом завжди було бажання вчитися. На кінець 2011 р. в Україні ще існував клуб Forbes, де відбувались дискусії стосовно розвитку громадськості та бізнесу. На одній з таких дискусій я зустріла Олександра Галицького (засновник і керуючий партнер Almaz Capital). Він розповідав аудиторії про абсолютно незрозумілі на той час речі: ІТ, технології, стартапи. Тоді мене зацікавив не фінансовий бік, а власне самі технічні речі, про які йшлося. На той час Галицький і команда запускали другий венчурний фонд (Almaz 2), і я вирішила, що, як мінімум, було б добре взяти в ньому участь у ролі інвестора.

Впродовж 2012-2014 рр. я спробувала свої сили у політиці в ролі мажоритарного кандидата, але після позачергових виборів 2014 р. моя політична кар’єра завершилась, я стала значно більше уваги приділяти фонду, навіть там, де цього від мене зовсім не вимагалось.

Моя активність привернула увагу Джеффрі Баєра (генеральний партнер Almaz Capital) та Олександра Галицького, і минулого року вони зробили мені пропозицію стати венчурним партнером фонду.

— Яка специфіка і стратегія Almaz Capital?

— Almaz Capital — міжнародний венчурний фонд з офісами в Палo-Альто та Кремнієвій долині (США), Берліні (Німеччина) та Києві. Якщо говорити про стратегію Almaz Capital, то це бріджева (мостова) модель. Ми створюємо певний зв’язок між усіма можливостями, що вже є у Кремнієвій долині, та ідеями, які вдається знайти у Центральній та Східній Європі. Ми знаходимо тут цікаву ідею, розвиваємо її та допомагаємо стати працюючим інструментом. Окрім того, Almaz Capital — це серійний фонд, тобто ми здатні повторювати успішний результат.

— Чи багато проектів вже отримали ваші інвестиції? Які проекти виявилися найуспішнішими?

— Зараз портфоліо фонду складають близько 30 проектів. Станом на лютий Almaz Capital зробив 10 “виходів” з акціонерного капіталу. Яскравий приклад — стартап Sensity Systems (комплексні рішення для “розумного” міста), придбаний телекомунікаційним гігантом Verizon Communications у вересні 2016 р. Інший приклад — відеомесенджер Qik (мобільний відеомесенджер), в січні-лютому 2011 р. (за рік після інвестицій) придбаний компанією Skype. Ще один приклад — “Яндекс” (пошукова система). У ході IPO компанії й у наступні роки фонд продав акції, придбані 2009 р. І ще багато інших прикладів.

— Як би ви сформулювали своє “золоте” правило успішного інвестора?

— Помилково вважають, що інвестори — це люди, що знаходять хорошу ідею, вчасно в неї інвестують та чекають, поки вона принесе плоди. Так ніколи не буває. Треба набувати власний досвід, коли ти власноруч проходиш усі стадії розвитку бізнесу та добре орієнтуєшся в бізнес-процесах. Це і є основа для інвестора.

— Які подальші плани в інвестиційній сфері? Чи будуть нові фонди?

— Зараз ми знаходимось на етапі закриття третього фонду, в нормальному розумінні — це його відкриття. Відбувається підписання ключовими інвесторами всіх документів; процес плануємо завершити до кінця квітня цього року. У портфелі вже є низка цікавих проектів для третього фонду і майже завершені переговори з EIF та EBRD, які стануть основними інвесторами фонду.

Ми дуже хочемо збільшити кількість проектів з самої України в своєму портфоліо. Тут є певна внутрішня емоційна прив’язка, і якщо ми можемо допомогти становленню й виявленню чудових ідей тут, то наші професійні цілі співпадають з нашими душевними бажаннями. Хочеться, щоб Україна була не просто обслуговуючим островом, а щоб вона здобувала власне обличчя на світовій арені.