business head ads

Сергій Шакалов: У KNESS Group є своя віра — це перехід на 100% renewable

Персоналії
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Напередодні старту змін на ринку електричної енергії до спільноти БІЗНЕС 100 приєднався один з найпотужніших гравців у сегменті відновлюваної енергетики — KNESS Group. Щонайменше, ми вважаємо це символічним. Адже саме приватний бізнес має зрушити з місця цю важку неповоротку систему, існуванню якої ми присвятили липневий номер.

Своїм баченням того, куди рухається і, головне, куди слід прямувати українському енергосектору, з читачами БІЗНЕСа поділився генеральний директор KNESS Group Сергій Шакалов.

 

За прогнозами, світовий ринок "зелених" технологій вже за кілька років сягне €5,9 трлн. На вашу думку, скільки від цього "ласого пирога" могла б "відкусити" Україна?

— Все залежить від самої України. Питання взагалі не в грошах, а в тому, яку стратегію прийме Україна. Існуюча стратегія не відповідає сучасним викликам і, головне, не містить відповідей на питання, куди ми, як країна, йдемо, і звідки братимемо енергію, коли наші застарілі енергогенеруючі потужності вийдуть з ладу. Ми у KNESS Group відстоюємо ідею 100% відновлюваної енергії як цивілізаційного вибору країни. Якщо Україна прийме за стратегію повний перехід на відновлювані джерела енергії, то відповіді на всі питання: навіщо, що ми отримаємо в результаті та інші, стають очевидними.

Те, що відбувається зараз, більше схоже на хаотичні рухи без загального розуміння, навіщо це потрібно і до чого ми маємо прийти. Коли в Украї­ні викристалізується розуміння, що ми робимо далі, лише тоді можна буде рахувати обсяги, вирішувати, який мікс технологій ми будемо використовувати, на чому будемо фокусуватися. Тоді це можна буде порахувати в грошах. Зміна енергетичної системи, енергетичної парадигми мінімально принесе десятки мільярдів доларів.

Як безпосередній гравець ринку, оцініть поточний рівень розвитку галузі в Україні. Які точки росту ви бачите? Що, на вашу думку, стримує її розвиток?

— Найбільше стримує розвиток саме відсутність стратегії. Адже зміна системи — це завжди дорого та важко, але цей етап необхідно пройти. Якщо ми хочемо бути конкурентоспроможною країною, якщо ми хочемо бути екологічно комфортною країною, нам доведеться пройти цей шлях модернізації.

Коли я кажу про стратегію — це аж ніяк не лише про будівництво сонячних електростанцій чи вітропарків. Це — про зовсім нову енергетичну систему, що включає й відновлювані джерела енергії, й акумулюючі та балансуючі потужності, й зміну парадигми розподільчих мереж, й smart grid, тобто "розумні" консьюмери.

У KNESS Group є своя віра та своя впевненість. Це — перехід на 100% renewable. Але консолідованого рішення в усіх стейкхолдерів — бізнесу, суспільства, держави, на жаль, поки немає. Ми сподіваємося, що в найближчі рік-півтора досягнемо потрібного бачення. Згодом воно переросте у стратегію.

Щодо точок росту. Те, що зараз допомагає "швидко бігти", — це умовно високий "зелений" тариф. Наголошую на слові "умовно". При цьому ставлення до сектору відновлюваної енергетики двояке. З одного боку, дуже часто в медіа його висвітлюють як “бізнес олігархів”, з іншого — дуже мало говорять про його необхідність. І це є розбалансуванням інтересів. Зростання почнеться, коли приймемо стратегію, цілі й почнемо їх досягати. Це те, чого зараз гостро не вистачає цьому ринку та цьому бізнесу.

Не вистачає розуміння ролі балансуючих потужностей у Законі про ринок електроенергії. Те, що це дуже перспективний ринок, — очевидно, але, на жаль, держава не звертає на цю проблему достатньої уваги. А саме держава має стати стейкхолдером, який встановить стимулюючі правила, за якими "побіжить" бізнес і до яких підключиться суспільство. Навіть введення аукціонів — це лише питання формування справедливої ціни на електроенергію, не більше. Але введення аукціонів не відповідає на стратегічне запитання: навіщо ми це робимо? Так, ми визначаємо певний рівень пропускної здатності існуючої енергосистеми країни, скільки вона може прийняти в себе "зеленої" генерації. Але вже наступного року ми впремося в цю “стелю”. А що далі?

“Зелена” енергетика в зрозумілій перспективі сприятиме кардинальному здешевленню електроенергії. А ще є питання екології. Складається враження, що доки не почнуть горіти ліси чи, як прогнозують, до 2050 р. не опиняться під водою Миколаїв, Херсон та частина Одеської області, доти українці на це не звертатимуть уваги. Але якщо нічого не зміниться, такий сценарій неминучий.

Відсутність довготривалих стратегій — проблема України. Бізнес здебільшого мислить стратегіями до п’яти років. А потрібно мислити категоріями поколінь.

Оцініть нововведення на ринку електроенергії. Що буде із "зеленим" тарифом?

— Що буде із “зеленим” тарифом — прописано в законі. Наступного року він знизиться, а потім проводитимуться аукціони. Ці нововведення позитивні. Проте повноцінного ринку ще немає. Перспектива його появи — п’ять-сім років, коли сформуються правила, коли з’являться нові гравці, коли буде вирішено проблему монополій. Те, що процес вже розпочався, — однозначний позитив. Але поки ще так само обмежують атомну генерацію, тариф для населення досі соціальний, промисловість досі несе на собі соціальну функцію по обмеженню тарифу для населення. І це неправильно, це — не ринок.

Великий стимул для будівництва промислових СЕС, як зазначають експерти, залишатиметься до кінця поточного року, поки діятиме чинна система підтримки галузі. А от з 2020 р. кількість інвесторів та охочих взяти участь у великій сонячній енергетиці значно скоротиться. Чи згодні ви з цим?

— Ми згодні з тим, що зміниться профіль інвестора. Зниження тарифу призведе до того, що бізнес стане професійнішим. Цим бізнесом цікавитимуться насамперед ті, хто має доступ до "дешевших" грошей, наприклад профільні фонди. Відповідно, можемо сказати, що ринок буде впорядкованішим і професійнішим, але якщо не будуть вирішені стратегічні питання, якщо не буде зрозумілим шлях, не буде вирішене питання із "зеленими" балансуючими потужностями, цей ринок швидко досягне своєї "стелі".

"Якщо ми хочемо бути конкурентоспроможною країною, екологічно комфортною країною, нам доведеться пройти шлях модернізації"

Деякі експерти вважають більш потенційною для розвитку вітрову генерацію. Яке майбутнє чекає на власників приватних СЕС? Чи буде збільшуватись їхня частка?

— За нашими оцінками, у загальній генерації частка сонячних електростанцій становитиме близько 70%. Ви не можете поставити вітрогенератор де завгодно. Вам потрібно ставити його там, де є вітровий потенціал. Таких території в Україні не так багато. Водночас сонячні потужності ви можете розміщувати де завгодно, де вам потрібна електроенергія: на даху будинку, у дворі, на великих площах, на фермах, на адміністративних будівлях — де завгодно. З точки зору прогнозування генерації сонце також виграє.

Існують системи, які дозволяють прогнозувати сонячну генерацію з точністю до 90%. У нашого R&D-центру вже є така система прогнозування, за кілька місяців ми запропонуємо її ринку.

Наша розробка використовує нейромережі й не поступається, а в чомусь і перевершує світові аналоги.

В історії групи компаній KNESS все почалося 2009 р. Тоді ваша діяльність була зосереджена на проектуванні та будівництві об’єктів розподільних мереж для електроенергетичних компаній та промислових підприємств. Що спонукало до розвитку сектору відновлюваної енергетики?

— Ми просто побачили тут перспективу. Ми почали займатися відновлюваною енергетикою 2011 р. Після першого досвіду ми зрозуміли, що тут дійсно є дуже велика перспектива. З кожним роком наша участь у відновлюваній енергетиці та розуміння її необхідності стають все глибшими, ми знаходимо все більше відповідей на свої запитання і бачимо дуже далекі перспективи саме в цьому бізнесі. Тому з 2016 р. ми не займаємось виключно розподільними мережами, ми займаємось усім в комплексі. Ми сфокусовані саме на відновлюваній енергетиці.

Згадуючи ті часи, які виклики постали перед вами? Якщо порівнювати "тоді" і "сьогодні" — коли починати бізнес було цікавіше/склад­ніше?

— 2009 р. компанія складалася з п’яти людей, зараз нас понад 4 тис. Дуже складно порівнювати “тоді” та “сьогодні” як за якісним і кількісним складом, так і, найголовніше, за розумінням суті бізнесу. Ми не були професійними бізнесменами. Ми всьому вчилися в процесі впродовж цих 10 років. Але в бізнесу було два початки. Перший — 2009 р., другий — 2015 р. Адже 2014 р. ми переживали вкрай важко. Була криза, пов’язана з війною, з падінням економіки. Практично з середини 2015 р. ми почали знову рости. Але потужний розвиток, який почався з 2016 р., обумовлений саме тим, що наприкінці 2015 р. ми побачили найбільшу перспективу в сонячній енергетиці та сфокусувалися на ній. Цей напрямок в Україні почав рости в тому числі й завдяки нам.

Ви вже згадали про власний центр інноваційних розробок Групи. Чим саме він займається? Чи не достатньо того, що вже пропонує ринок? Чи український споживач потребує чогось особ­ливого?

— Ми — інноваційна компанія. Ми постійно використовуємо інновації та розробки, над якими працює наш R&D. Якщо ми поглянемо, з чого починали, з якими технологіями працювали тоді та що маємо зараз, то побачимо, що це абсолютно нові технічні рішення, які ми створили завдяки постійному вдосконаленню. Деякі елементи вже пережили, як мінімум, третє "оновлення" нашим R&D.

У 2015 році ми не виробляли майже нічого для СЕС. Зараз ми виготовляємо практично все: сонячні панелі, інверторні станції, системи кріплення. І все це відповідає найвищим світовим стандартам. І все це — в Україні.

Зазвичай ми до останнього не розкриваємо, над якою новою розробкою працює наш центр, тому можу лише сказати, що ми активно займаємося вдосконаленням технічних рішень для сонячних станцій. Досить скоро представимо ринку, як мінімум, нове інверторне рішення, ще ефективніше за те, що використовуємо зараз. Ми постійно працюємо над опорними металоконструкціями, намагаючись їх здешевити. Можу трохи підняти завісу таємниці: зараз працюємо і над балансуючими акумулюючими установками.

Вважається, що тільки-но будуть винайдені потужні накопичувачі енергії, галузь просто "рвоне" вперед.

— Ми розуміємо, що саме накопичувачі енергії — спочатку добового накопичення, а потім сезонного — вирішують завдання переходу до 100%-вої відновлюваної генерації. Це та ланка, яка технологічно має вирішення, але фінансово поки не готова до масового використання. І тому на цьому етапі вкрай важлива державна ініціатива щодо створення ринку та максимально швидкого нарощування його масштабів. Тоді рішення стають дешевшими, а ціна — конкурентною. І з’являються нові технології, що пробивають “стелю”, про яку я говорив.

Цього року ви відкрили перший завод KNESS PV з виготовлення сонячних панелей. Наголошується, що всі їхні характеристики відповідають найвищим світовим вимогам, що робить можливим реалізацію продукції і за межами країни. Ви плануєте вийти на світовий ринок?

— Коли ми будували завод, робили це для розвит­ку саме українського ринку. Проте нещодавній Закон про скасування ПДВ для імпортованого енергетичного обладнання надав неринкові преференції саме закордонним виробникам. Тож складається парадоксальна ситуація: ми будемо продавати за кордон українські сонячні панелі, а в Україну ввозитимуться імпортні. Але завод продовжує працювати, оскільки ми — компанія, яка здатна долати труднощі. Прикро тільки, що ці труднощі створюються штучно, до того ж парламентом власної країни.

Що привело вас до спільноти БІЗНЕС 100? Які очікування від участі в проекті?

— Щиро вважаю, що люди мають об’єднуватися, замість того щоб "бігти" поодинці. Коли ми увійшли до БІЗНЕС 100, ще не усвідомлювали до кінця, навіщо нам це потрібно. Це був новий цікавий досвід. Наразі в нас є чітке розуміння, що сучасний бізнес — це об’єднання не навколо заробітку грошей, а навколо ідей. І такі об’єднання надзвичайно ефективні. А ми за ефективність.

У ХХІ ст. в Україні доводиться констатувати, що бізнес треба захищати, в тому числі й від держави. Я вже спостерігав, як БІЗНЕС 100 стає дуже ефективним у захисті інтересів бізнесу. Тому з точки зору ефективності роботи, ефективності просування ідей, ефективності захисту бізнесу це надзвичайно важливо.

Вітчизняний бізнес досі відчуває потребу в координації зусиль? Стратегічно, що важливіше: об’єднуватись проти когось чи задля чогось?

— Лише заради чогось. Позиція "проти чогось" вже давно має канути в Лету. Ми вже спостерігаємо, що так і відбувається. Зараз утворюються об’єднання навколо ідей, це вже позиція "навіщо", а не "проти". І так, ми завжди готові підтримувати такі ідеї.

 

Юлія Абакумова