Артем Шамрай: У кредиті має бути синергія боржника, кредитора і медіатора

Персоналії
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

БІЗНЕС розпитав практикуючого юриста, власника і керівника ТОВ “Правова група “Домінанта” Артема Шамрая про юридичний бік кредитних відносин, які ускладнені дефолтом або невиконанням зобов’язань

— Розкажiть про ваш юридичний бізнес. Скільки уваги ви йому приділяєте?

— Юридичний бiзнес, а саме “Правова група “Домiнанта”, є моїм основним видом діяльності. І це дійсно факт, що людина може досягти успіху в тій справі, яка, насамперед, є її покликанням, хобі та своєрідним “рингом” для самореалізації. Цього року Група буде святкувати своє 10-рiччя. Спочатку це був невеликий бізнес, який починався всього з трьох працівників, але завдяки потужній командній роботі та з Божою допомогою ми здобули свою частку ринку, отримали довіру низки постійних клієнтів-партнерів і помітно виросли: зараз в офісі Групи компаній разом із адміністративним персоналом налічується близько 30 співробітників, яких об’єднують єдині місія, цінності та фундаментальні принципи клієнтоорієнтованості. В нас працюють профільні юристи та адвокати. Основний вид нашої діяльності — супровід фізичних та юридичних осіб, судове представництво у господарських, цивільних та кримінальних справах. Ключовою функцією є судова, хоча, безумовно, ведеться й поточне абонентське обслуговування. Наша Група представлена наразі в трьох областях: Київська, Вінницька та Одеська. Виходячи з потреб наших постійних клієнтів, ми зараз активно працюємо над відкриттям закордонних офісів у Берліні та Нью-Йорку.

— Чи можна про розширення географії діяльності детальніше?

— Вінниця стала першим представництвом після Києва, оскільки я родом зі славного міста Жмеринка. Отже, на місцевому рівні були клієнти, яких ми юридично супроводжували, а це, в свою чергу, вимагало постійного офісу.

Що стосується Одеси, то в цьому місті ми також надавали великий блок юридичних послуг, а також послуг з організації компанії з управління активами. Насамперед для комфорту наших клієнтів ми відкрили постійне представництво в Одесі, що стало своєрідним симбіозом юридичних практик — договірне управління активами (комерційна нерухомість), юридична та адвокатська практика, абонентське обслуговування компаній та фізичних осіб.

Щодо Берліна, то я є співголовою Українсько-німецького гуманітарного фонду з українського боку, з німецького боку моїм партнером є Райнер Ліднер. Періодично виникають різні юридичні запити від німецької сторони, тому і там ми вирішили відкрити представницький офіс. Це, безумовно, виклик, який ми готові прийняти. За підсумками 2020 р. ми матимемо більш окреслений план стосовно кількості працівників, професійних компетенцій та напрямків розвитку, яких потребують зазначені регіони.

— Чи взаємодіяли ви з вінницькими політиками, з Володимиром Гройсманом зокрема?

— Юридичний бізнес будується на взаємодії з різними гілками влади, бізнесу, громади. Нашим покликанням є не лише надання професійних послуг, а й пошук виграшного компромісу в конфліктах та захист наших клієнтів-партнерів. Дійсно, так склалось, що відкриття офісу у Вінниці відбувалось у той період, коли пан Гройсман був мером Вінниці. І, на мою особисту думку, він проявив себе ефективним управлінцем.

Враховуючи кількість клієнтів та різноманіття справ, які ми на той час супроводжували, було прийнято рішення щодо організації постійного офісу з метою оптимізації процедурних процесів та побудови оперативного захисту — починаючи від логістики і завершуючи вчиненням процесуальних дій та виконанням представницьких функцій безпосередньо у регіоні. Адже портфель справ передбачав низку різногалузевих судів господарського, цивільного та кримінального напрямків, згодом було й виконавче провадження — майже повний спектр юридичних послуг.

Нині перспективним у регіоні є супровід оптово-роздрібної торгівлі та сільськогосподарського напрямку, на меті — будівельна галузь. Успішно та стрімко у Вінницькій області розвивається фермерське господарство, отже, багато сільськогосподарських груп потребують професійного юридичного супроводу та захисту. Враховуючи, що в нас є успішна практика інтегрування в процес надання послуг і фінансових, і кредитно-рейтингових компаній, ми наразі спільно розробляємо унікальні продукти для своїх клієнтів, які допомагали би виробникам почуватися захищеними і бути конкурентними не лише на території нашої держави, а й на міжнародному ринку. Але провідним напрямом нашої діяльності залишається захист бізнесу від неправомірних дій третіх осіб — починаючи від податкових питань і завершуючи захистом у корпоративних відносинах.

— А як щодо Нью-Йорка?

— Орієнтовно 2015 р. у нас з’явився клієнт Edita Holding, для якого ми стали юридичними радниками із входження на український ринок. Наслідком кропіткої роботи стала присутність продуктів компанії Crown Micro на території України, сподіваємось, що первинним майданчиком взаємодії українського та нью-йоркського офісів будемо саме ми. Знову ж таки, ми розширюємося, щоб надавати ефективну підтримку та відчуття повного юридичного комфорту нашим партнерам-клієнтам. Не буду приховувати, що є також цілі щодо можливого запозичення західних особливостей бізнес-процесів у юридичній сфері, технологій залучення клієнтів та роботи з ними. Ми маємо чудову можливість жити, спостерігати та бути активними гравцями на тлі активної трансформації сфери адвокатури, правових реформ та перетворень у нашій країні. В обох країнах ведеться робота зі зміни та удосконалення законодавства, все більше стає локальних нормативно-правових актів, видозмінюється представницька функція в судових органах з окремим виділеним акцентом на антикорупційні напрямки. Впевнений, такий крос-континентальний обмін досвідом принесе багато переваг українським офісам Групи та нашим клієнтам.

shamray artem 2

— Багато юридичних справ починається з кредитiв: неповернення боргів, банкрутство компаній та ліквідація банків. Як часто вони зустрічаються у вашій практиці?

— Це великий пул взаємопов’язаних питань та справ, який почався з так званого “банкопаду” 2014-2015 рр. Для нас такий досвід був новим, ми йшли крок за кроком. Звісно, були й помилки, проте ми впевнено подолали шлях від “А” до “Я”. Пройшовши цей тернистий шлях, ми здобули великий та вражаючий досвід і визнання — отримали статус юридичних радників у Фонді гарантування вкладів фізичних осіб та стабільний попит на наші послуги. Група активно надавала послуги фінансовим установам, Фонду, компаніям-позичальникам упродовж усіх етапів — від перших протоколів з реструктуризації, початку роботи тимчасової адміністрації у банку до останньої крапки в судових рішеннях та завершення повної процедури торгів. В Україні близько 100 банків зачепила процедура так званої “фінансової гігієни”, майже в усі Фонд гарантування вкладів фізичних осіб уводив тимчасову адміністрацію з проходженням всієї процедури до ліквідації та виключення з реєстрів. Одним з основних видів послуг, які пропонує наша Група, є робота з позичальниками та поручителями. За цей непростий час ми можемо поділитися успішним досвідом організації всього процесу “під ключ”. Також ми залучаємо аудиторів, оцінювачів, юристів-медіаторів тощо. Всі нинішні тенденції на українському та світових ринках чітко свідчать про те, що найближчі три-чотири роки надання послуг саме у сфері організації ефективної та плідної роботи з компаніями-позичальниками, структурування активів буде в тренді. Наша команда вже готова прийняти цей виклик в умовах жорсткої економічної кризи, і ми впевнені у зростанні попиту на якісні послуги в цій сфері. Нині сформовано план розвитку цього напрямку на найближчі три роки. Зважаючи на складні поточні економічні обставини, все ж таки існує унікальна можливість для оптимізації та санації проблемних активів та зобов’язань, наприклад, шляхом придбання права вимоги щодо активів з суттєвим дисконтом на аукціонах тощо.

— У різних спорах ви представляли різні сторони: і кредитора, і фінансові установи, і позичальників?

— Так, у нас є різний досвід, при цьому ми чітко дотримуємось однієї з основних цінностей Групи: недопущення конфлікту інтересів клієнтів та конфіденційність. Ми співпрацюємо з банками на договірній основі або через супровід судового чи вже виконавчого провадження, або через упорядковування юридичних документів, що встановлюють право кредитора чи обов’язок боржника, іноді проходимо процедуру відновлення документів та втрачених проваджень. Коли представляємо інтереси позичальника, ретельно вибудовуємо стратегію взаємодії з кредиторами, створюємо надійну структуру управління майном, бо саме цим полюбляють зловживати в умовах невиконання зобов’язань боржники або поручителі. Досить часто зловживання стосуються земельних питань, зокрема кадастрового реєстру та кадастрових номерів.

Єдине, з чим ми не працюємо, — це повернення депозитів. На ринку є ціла ланка компаній, які обіцяють не лише надати юридичні послуги, а й повернути сам депозит. Статистика успішності в цих питаннях невтішна, але спекуляції на довірливості наших громадян, на жаль, мають місце.

— У деяких штатах США вважається нормальним мати чотири-шість історій банкрутств. Банки ризикують разом із клієнтом, програють і починають з ним нову справу. Як вам здається, наша правова система “заточена” під інтереси банків чи бізнесу?

— Тут потрібен баланс інтересів задля спільного розвитку. Держава почала робити перші правильні кроки в цьому напрямку. З одного боку, регулятор дійсно очистив банківську систему. Були помилки та зловживання, але загалом це була правильна прозора політика. З іншого — знадобилося чотири роки, щоб запровадити процедуру банкрутства фізосіб, хоча вона поки носить теоретичний характер. Раніше на ринку навіть юридична послуга була “Доведу до банкрутства”. Ми цим ніколи не займалися. Якщо після комплексного аудиту ми розуміли, що клієнт штучно не збирається повертати кредити, ми проводили консультацію із застереженням і зазвичай не працювали з такими клієнтами. До банкрутства фізичних осіб ми і зараз ставимось скептично. Кредитну історію неможливо стерти. Якщо клієнт не хоче стати, як мінімум, фігурантом справи за ст.190 Кримінального кодексу (“Шахрайство”), потрібно педантично ставитися до питань повернення боргів, зважуючи наслідки, формувати імідж бізнесу і вибудовувати вивірену юридичну стратегію, та, як наслідок, отримання гарних репутаційних перспектив для бізнесу та оточення. Дуже добре, що з’явились продукти на кшталт YouControl, Оpendatabot, реєстр обтяжень по заставному майну. Також ми плідно працюємо з “Лігою” та її інструментами. Бізнес стає прозорим у світових масштабах: дотримання плану і вимог BEPS, деофшоризація, “нульове” декларування.

Ми розуміємо тенденцію до прозорості та сталої цінності для компанії — її імідж та надійність, тому нашими партнерами є інформаційно-рейтингова компанія Credo Line. У наших проектах фахівці Credo Line експертно та якісно займаються саме присвоєнням рейтингів клієнтам та контрагентам, аналітикою, індивідуально надають повну легальну інформацію чи то про бізнес, чи то про групу пов’язаних осіб та кінцевих бенефіціарів, які планують розпочати справу в Україні чи вже активно працюють. Прозорі бізнеси цінують свою репутацію та бажають обирати партнерів “без темного минулого” ще на етапі перших переговорів, збору тендерних пропозицій та кваліфікаційних вимог для тривалих контрактів.

— Криза та теперішній карантинний період збільшать ризики неповернення кредитів?

— Таких випадків, вочевидь, стане більше. Без синергії тих, хто дає гроші, тих, хто позичає, і тих, хто супроводжує операції, результату не буде. У виграші мають бути всі, але це довга перспектива, і ми вже готові виступати на захист інтересів бізнесу та беремо активну участь в удосконаленні правил цієї непростої гри.

— Які нові напрями плануєте розвивати?

— Продовжимо розвивати і структурувати адвокатські сервіси та відкривати нові юридичні практики. Однією з “родзинок” є запуск проекту траблшутингу — це більш комплексний, не лише юридичний сервіс для клієнта, який потрапив у непросту життєву чи бізнесову ситуацію. У Європі, США та Росії такі сервіси активно функціонують, бо користуються попитом і є інноваційними. Я присвятив минулі два роки вивченню та дослідженню цього напрямку. На базі юридичного блоку хочу створити команду ефективних траблшутерів. Багато правильних рішень лежать на поверхні, але потрібен креативний та нестандартний підхід до їхнього впровадження. Будь-яка людина, фахівець повинні постійно розвиватися, шукати нове. Чим більшими компетенціями ти володiєш, особливо в своєму профільному напрямку, тим ти краще, а ще краще, коли їх декілька і ти вмієш їх поєднувати.

— Якими саме проблемами будете займатися як траблшутери?

— Будь-яка сімейна, корпоративна чи то спадкова суперечка — багатогранна та дрейфує на своїх “айсбергах”. Тут потрібні компетенції і юриста, і аудитора, і психолога, і бухгалтера тощо. На старті роботи важливо поставити правильний “діагноз”. У цьому можуть допомогти і технології штучного інтелекту, і великі масиви даних, і програмні рішення під керівництвом траблшутера. “Лікар” має володіти широким арсеналом інструментів і встановити правильний “діагноз”. А вирішенням проблеми та “лікуванням” клієнт в подальшому може як зайнятися сам, так і скористатися допомогою. Якщо буде потрібно, то наша робота може полягати в супроводі або юридичною компанією, або рейтингово-іміджевою групою.

— Які ваші очікування від спільноти БІЗНЕС 100, членом якої ви стали?

— Я випадково потрапив на зустріч БІЗНЕС 100 і зрозумів, що принципи, навіть інстинкти керівників цього об’єднання співзвучні з моїми. Є такий вислів: хочеш іти швидко — йди один, хочеш іти далеко — йдіть разом. У БІЗНЕС 100 розуміють, що таке соціальна відповідальність, що таке прибуток статистичний і додатковий, що таке реальний прибуток, присутні стратегічне мислення та підтримка, створено план-програму економічного розвитку держави на 10+ років. З цими людьми можна набагато більшого досягти та зробити. При цьому я сподіваюсь, що буду не статистом, а активним учасником процесів. Ми плануємо запустити декілька нових юридичних напрямів цього року й очікуємо, що проект БІЗНЕС 100 стане турбіною для нарощення наших можливостей та потенціалу.