business head ads

Всюдихід Sherp: народжений тайгою, зроблений в Україні

Free Time
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Єдиним реальним конкурентом такої неймовірної машини, як Sherp, розробники вважають гелікоптер

Головний офіс компанії — виробника Sherp знаходиться в Києві на Столичному шосе, 100. За офіційними даними, 2018 р. продукція заводу забезпечила 100% автомобільного експорту України. Власники та засновники ТОВ “Квадро Інтернешнл” Сергій Самохвалов та Володимир Школьник з нотками жалю говорять, що це показник не “крутості” їхньої компанії, а рівня, на якому  знаходиться виробництво в Україні. Торік компанія привела в Україну $8,4 млн та сплатила 26 млн грн податків і зборів.

Кореспонденти БІЗНЕСа виїхали на завод та автодром, щоб на власні очі побачити, як збирають всюдихід, прохідність та доступність якого руйнує всі шаблони про спецтехніку. Нашим співрозмовником був Сергій Самохвалов.

Родом з тайги

“Я родом з Югорска в Ханти-Мансійському окрузі, де пропрацював на “трубі” майже 20 років. Це означає, що більшу частину життя я проводив в експедиціях тайгою. Під час однієї з них у 2013 р. мій нинішній компаньйон Володимир Школьник привіз всюдихід Олексія Гарагаш’яна. Цей далекий прототип Sherp мене просто вразив: він весь час ламався, але його прохідність була просто неймовірною. Коли проходили річки, то втопили канадський ARGO, а цей “сміттєвий бачок” на колесах вижив. Тоді ми й вирішили спробувати побудувати серійну машину”, — розповідає про історію створення Sherp Сергій.

Шерп — представник народності з високогірних районів Гімалаїв. Вони відомі своєю витривалістю та невибагливістю, пристосованістю до гірських умов, що робить їх незамінними помічниками для альпіністів.

Ключова інноваційність всюдиходу — у колесах наднизького тиску, які з’єднані між собою патрубками великого діаметру й підкачуються вихлопними газами двигуна. Об’єм кожного колеса 850 л. Робочий тиск для їхнього використання — наднизький, усього 40-60 мм ртутного стовпчика. Такі “м’які” колеса одночасно працюють як підвіска. При наїзді на великий камінь чи колоду всюдихід лише покачує, тоді як у стандартного позашляховика відірвало би трансмісію чи колесо.

Сергій зазначає, що така розробка з’явилась ще у СРСР — від бідності. На Півночі камери наднизького тиску ставили на малопотужні мотоцикли. Ця саморобна техніка часто ламалось, оскільки трансмісія не витримувала. “Ми просто звернули увагу на розробку та правильно її зібрали”, — підкреслює бізнесмен.

Зроблений в Україні

Якщо “погуглити” інформацію про Sherp в інтернеті, побачимо багато матеріалів про нього і як про українську, і як про російську розробку. Рішення розвивати одразу два виробничих майданчика з’явилося волею випадку та внаслідок всесвітньої слави, яка раптово “звалилася” на розробників в умовах війни в Україні. Головний офіс, конструкторське бюро і випробувальний виробничий майданчик завжди були в Києві (з 2013 р. Сергій Самохвалов постійно живе тут). Автором концепції всюдиходу є російський конструктор Олексій Гарагаш’ян, але авторські права на патенти належать фірмам, зареєстрованим у безпечній з правового погляду Європі.

Окремий виробничий майданчик для російського ринку побудували в Санкт-Петербурзі лише 2015 р., після того як почалася війна. Спочатку були плани продавати здебільшого на російський ринок, де на всюдихід був попит. Але в лютому 2016 р. відеоролик про Sherp розмістили на сайті британської телепрограми Top Gear, після чого він зібрав мільйони переглядів на YouTube.

Зірка YouTube та Top Gear

“Ми стали відомими за одну ніч, — жартує Сергій. — Пам’ятаю, що ми були в черговій експедиції, а коли повернулись, то телефони були червоними, купа дзвінків з телекомпаній, від друзів тощо. Два-три тижні ми давали інтерв’ю, брали участь у зйомках, насолоджувались славою і… зрештою вирішили рухатись у світ”.

Саме з прицілом на світовий ринок 2016 р. було відкрито виробництво в Києві. Зараз стратегія продажів має два напрями: російський завод продає на території Митного союзу, а весь інший світ покриває київський. Це пов’язано з грандіозною невизначеністю щодо майбутнього економіки Росії. Тому в світі, у США, Канаді, Австралії, інших країнах, всюдихід позиціонується як “made in Ukraine”. Наразі український завод виробляє понад 20 машин на місяць. Через ці самі політичні ризики всюдихід не пропонується військовим ані з РФ, ані з України.

Зараз київський завод уже вдвічі більший, ніж завод в РФ, ринок всюдихідної техніки якої експерти оцінюють лише в 15-20% світового. Тому український завод отримує більше замовлень. На внутрішньому ринку України Sherp поки не представлений. “Квадро Інтернешнл” лише починають працювати з тендерами МНС, з прикордонниками. Так, поточного року виграли тендер “Укренерго”. У планах — цього року продати в Україні 20-30 автомобілів.

“Всюдихід хоч і не швидкий, але емоцій дарує більше, ніж різні елітні марки авто. Тому його купують і приватні власники”, — підкреслює Сергій. Саме через свій “емоційний” характер у березні 2018 р. Sherp став героєм Top Gear, де його тестували Кріс Харріс та Метт Леблан.

Нещодавно виробництво і продажі в Україні очолив Ярослав Пригара, один з найуспішніших СЕО нашої держави. Він — колишній CEO Mercedes-Benz в Україні, Центральній Азії й Азербайджані, президент київського офісу Young Presidents’ Organization.

У компанії грандіозні плани: ще не освоєні ринки Південної Америки та Південно-Західної Азії, де є пояси боліт, мало доріг і величезна кількість води.

dsgtfryt

ЄБРР вам у поміч

Потужним поштовхом для розвит­ку компанії був етап співпраці з ЄБРР, який 2018 р. видав грант у €75 тис. на консультаційні послуги. “Рівень консультантів був таким, що ми готові були їх оплатити самі. Такого рівня в Україні я не зустрічав. Виробництво нам допомагає будувати дуже крутий Маріо Матей з Румунії, закупки та збут — німець Удо Ненінг. Моя велика подяка керівнику групи консультантів — фіну Тапіо Райхані”, — говорить Сергій.

Разом з тим двома найбільшими проблемами в Україні пан Самохвалов вважає якість виробничих кадрів та відсутність надійних постачальників. Люди не витримують темпів або не мають потрібної кваліфікації. Відсутність якісного аутсорсингу призводить до того, що кожен якісний підрядник в Україні цінується на вагу золота. Тому практично всю потрібну номенклатуру складових завод виробляє самостійно. В українських виробників металу, наприклад, просто немає необхідної високотехнологічної сталі, яку доводиться завозити зі Швеції. “Сталь, гумово-технічні вироби — майже все ми імпортуємо й використовуємо ЄС як сировинний придаток”, — жартує бізнесмен.

З іноземних вузлів у всюдиході лише японські двигуни. Трансмісія, колеса, корпус — все виробляється у Києві, що робить Sherp справжнім вітчизняним чудом.

 

Володимир Полевий