Частково задоволені

Фінанси
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Банки активно просувають на ринку споживчого кредитування зручнУ розстрочку. НБУ попереджає про ризики

Айтішник Юрій Г. вирішив придбати до нової квартири сучасну побутову новинку — робот-пилосос вартістю близько 12 тис.грн. Для розрахунку була обрана пропозиція ПриватБанку про оплату частинами (за умовами — безвідсоткова розстрочка строком на три місяці). Відповідно, один платіж трохи перевищував 4 тис.грн. Оформлюється розстрочка дуже швидко — за 2-3 хвилини. Перший платіж списується з картки одразу ж, фактично він виконує роль першого внеску. Підтвердженням угоди є не договір на кількох сторінках, а розширений чек, що формується у PoS-терміналі. Погашення відбувається шляхом автоматичного щомісячного списання коштів з картки. Важливо, щоб на цю дату на рахунку були наявні власні кошти у достатній кількості, адже за списання з кредитних коштів справляються комісійні у 3-4%.

Розстрочка — це паралельний сервіс до традиційного кредитного ліміту. Він дозволяє збільшити кредитні можливості. Наприклад, маючи кредитний ліміт по картці всього 14 тис.грн, герой нашої розповіді мав ще доступний ліміт розстрочки у 23 тис.грн. Тобто оформлення розстрочки дозволяє, так би мовити, економити кредитний ліміт. У випадку здійснення великої покупки вартістю кілька тисяч гривень, навіть у продуктовому супермаркеті, банк пропонує оформити розстрочку.

Хто пропонує

Даний сервіс для клієнтів ­ПриватБанку функціонує вже кілька років. Він доступний лише для тих, хто має картку цього банку, і для тих точок продажів, де встановлені його PoS-термінали. Оскільки ПриватБанк є найбільшим емітентом платіжних карток, а також має найбільшу мережу торговельних PoS-терміналів, сервіс розстрочки став для ринку масовим. За даними Приват­Банку, загальна сума лімітів на розстрочку, відкритих для клієнтів, становить 80 млрд грн!

1sgfhfdgy65trgfhjНещодавно аналогічну послугу почав просувати monobank, створений колишніми топ-менеджерами ПриватБанку. Умови кредитування приблизно схожі. Перевага полягає у тому, що можлива сплата розстрочки за рахунок кредитних коштів без справляння комісійних. Крім того, угода оформляється без участі PoS-терміналу, тому торговець економить на сплаті еквайрингових комісійних. Логічним є питання: хто ж оплачує бенкет? Платить торговець за рахунок зниження власної маржі. “Підступу немає. Розстрочку оплачує магазин, в якому ви робите покупку. Політика рекомендованих роздрібних цін від постачальників не дозволяє магазину знизити ціну. Але він готовий знижувати дохід, щоб ви могли зробити покупку. Знаючи це, можливо, ви захочете купити щось додатково у наших партнерів”, — таке пояснення міститься на сайті monobank.

На сайті ПриватБанку є відповідна градація комісійних. Вони залежать від терміну кредитування. Зокрема, якщо розстрочка складає один місяць, торговець має поділитися з банком лише 1,5% вартості покупки. У разі оформлення розстрочки на максимальний термін комісійні сягнуть 34,5%! Тим часом банкіри запевняють торговців у тому, що для них це вигідно! Мовляв, після підключення до послуги розстрочки обсяги продажів зростають чи не вдвічі. ПриватБанк декларує наявність майже 33 тис. партнерських торговельних точок за програмою. Конкурент monobank теж набирає обертів. Загальний обсяг відкритих лімітів за розстрочкою складає 10 млрд грн.

Оплату товару частинами пропонує також Альфа-Банк. “Розстрочка надається під 0,01% річних без комісійних та переплат. Тобто сплачувати за покупки частинами вигідніше, аніж одразу повністю оплатити товар за рахунок кредитного ліміту. Адже відсотки на запозичені з кредитного ліміту кошти є вищими”, — так пояснюють переваги послуги в Альфа-Банку. Поки партнерами банку за цією програмою є мережі “Фокстрот” та “Ельдорадо”.

Подібний продукт “Сплачуй частинами” є й у ПУМБу. Але умови його дещо специфічні. Максимальний термін фінансування — 24 місяці. Передбачений пільговий період — три місяці, впродовж якого позика є безкоштовною. Далі потрібно сплачувати кредит рівними частинами щомісяця. Щомісячні комісійні за користування коштами після пільгового періоду складуть 3% вартості покупки, а не залишку заборгованості! Очевидно, продукт розрахований на швидке погашення заборгованості ще до спливу пільгового періоду.

Новий тренд

Отже, можна констатувати появу на ринку споживчого кредитування цілого сегмента. Донедавна тут діяли програми PoS-кредування, cash-кредити без цільового призначення та кредитні картки. Усі ці підвиди кредитування мають свою специфіку. Наприклад, PoS-кредити — це швидкі цільові позички на купівлю товарів у точках продажів. Головною цільовою аудиторією таких кредитів є люди з вулиці, які ще не мають відносин з банком. Невипадково класичне PoS-кредитування вважається ідеальним продуктом для залучення нових клієнтів. Отримавши та вчасно погасивши PoS-позику, клієнт формує позитивну кредитну історію. Банк вручає йому кредитну картку з певним лімітом. Тож наступного разу він може розрахуватися за покупку “кредиткою”. Але картковий кредит — це зручний інструмент для оплати дрібних побутових покупок, наприклад продуктів у супермаркеті. Купівля великої побутової техніки досить швидко призводить до повної вибірки ліміту.

Виглядає так, що сучасна розстрочка — це проміжний продукт між класичним PoS-кредитуванням та картковим кредитом. Позичальник обов’язково має бути клієнтом банку, тобто тримачем його картки. Процедура оформлення кредиту як така відсутня, покупка здійснюється в межах ліміту, як і за карткового кредитування. Разом з тим зберігаються риси, притаманні класичному PoS-кредитуванню: цільовий характер позики та її активація безпосередньо в торговій точці.

Тут варто зазначити, що йдеться саме про фізичну точку продажу, а не інтернет-­магазин. Помітне спрямування у бік саме онлайну має розстрочка від monobank. І це відповідає останнім тенденціям, оскільки побутова техніка та електроніка стали найпопулярнішими товарами, які українці купують через інтернет. Згідно з дослідженням компанії GfK і платформи OLX на електроніку та побутову техніку припадає 45% онлайн-­покупок. На другому місці — одяг (43%), на третьому — косметика та парфумерія. Загалом, за даними GfK, понад 34% українців купують товари в інтернеті і 36% з них оплачують товари карткою. За даними monobank, найчастіше українці використовують розстрочку, купуючи смартфони, Hi-Fi-апаратуру, телевізори та велосипеди. Нерідко йдеться і про преміум-товари. Найдорожче придбання було здійснене у мережі Comfy, коли покупець сплатив 100 тис.грн.

Класика жанру

Кредитування на придбання товарів у точках продажів (PoS-кредити) є одним із сегментів споживчого кредитування, що має яскраво виражену сезонність. “Високий” сезон традиційно настає напередодні різдвяно-новорічних свят. Активність починає підвищуватися у жовтні, у грудні настає пік кредитування.

2sgfhfdgy65trgfhjЦікаво, що самі банкіри вже кілька років пророкують занепад традиційному PoS-кредитуванню. Мовляв, споживче кредитування стрімко переходить на картки, тому класична PoS-технологія, коли представники банків сидять у великих магазинах побутової техніки, відходитиме на другий план. Але фактично ця технологія працює й досі. Наприклад, в одному зі столичних магазинів “Ельдорадо” вдалося застати представників трьох банків. Водночас у сусідньому “Фокстроті” кредитування від різних банків пропонував представник самого магазину. “Відправляємо кредитну заявку відразу до кількох банків. Ви обираєте пропозицію з найкращими умовами”, — пояснює консультант.

На ринку PoS-кредитів активно працюють менше десятка банків: ОТП Банк, Укрсиббанк, Альфа-Банк, А-Банк, ПУМБ, Ідея Банк.

Банки обіцяють кредит у точках продажів на суму до 100 тис.грн. Швидкі кредити видаються без довідки про доходи та поручителів позичальникам віком від 21 року. Достатньо паспорта та ідентифікаційного коду. Максимальний термін кредитування — 24 місяці. Рішення про видачу кредиту обіцяють приймати у межах однієї години, заразом зізнаються, що реальна (ефективна) відсоткова ставка за таким кредитом може сягати 122% річних!

Сезонність — звичайне явище для українського кредитного ринку, оскільки саме в передсвяткові дні українці хочуть витрачати більше. Але є окремі дні, коли обсяги кредитування б’ють рекорди. Перший такий сплеск продажів зазвичай відбувається наприкінці листопада, у період так званої “чорної п’ятниці” (цього року 22-23 листопада). Так, у ПриватБанку кілька років тому зафіксували дворазове зростання показників таких сервісів, як “Миттєва розстрочка” й “Оплата частинами”: обсяг продажів товарів у кредит зріс удвічі порівняно з середньодобовим показником і досяг 53 млн грн.

Крім передноворічного періоду є також сплески продажів до Дня закоханих, 8 Березня тощо. Різке підвищення кредитної активності українців перед святами є наслідком цілеспрямованих маркетингових кампаній торговельних мереж і банків. “Новорічні свята — це сезон високого споживчого попиту. Це час максимальних продажів як у банків, так і  у торговельних мереж, які пропонують знижки на товари, влаштовуючи різні розпродажі”, — зазначають в Альфа-Банку.

Втім, споживче кредитування банки пропонують не лише у період свят. Зараз це фактично єдиний сегмент, де є стабільне зростання і висока маржинальність. Просто свята — це період пікових продажів.

Нацбанк попереджає

Незважаючи на перманентне зниження облікової ставки НБУ, споживчі банківські кредити демонструють тенденцію до подорожчання. Так, за даними регулятора, вартість гривневих кредитів для фізичних осіб за ІІІ квартал зросла на 4,5 в.п. — до 34,1% річних. Про це йдеться в Огляді банківського сектору за листопад 2019 р. За даними Нацбанку, чисті гривневі кредити фізичним особам зросли за квартал на 7,9% і на 29,9% у річному вимірі (рік до року). Зазначимо: відсот­кові ставки банків за новими кредитами для населення в національній валюті у жовтні цього року становили 36,1% річних, що на 0,2 в.п. вище, ніж у вересні (35,9%).

За 10 місяців поточного року обсяг споживчого кредитування домогосподарств у гривнях зріс на 28,8 млрд грн у порівнняні з минулорічним показником. Регулятор поки обережно попереджає банки про можливі ризики активного споживчого кредитування. Результати стрес-тестування 2019 р. свідчать, що більшість банків недостатньо адекватно оцінюють ризики споживчого кредитування. Як зазначив Віталій Ваврищук, директор департаменту фінансової стабільності НБУ, оцінки регулятора та оцінки банків щодо потенційної небезпеки у разі глибокої кризи, “принципово відрізняються”. “Ми загалом погоджуємося, що в поточних економічних умовах споживче кредитування не несе суттєвих ризиків, але ми розходимося з банками з приводу того, що може відбутися, коли починається криза”, — пояснює чиновник. За його словами, регулятор намагається донести цю думку до фінустанов. “Ми пропонуємо їм уважніше дивитися на цей сегмент, провести його стрес-тестування самостійно та згадати власний досвід попередніх двох криз. А також подивитися на свою статистику: яким було фактичне зростання непрацюючих кредитів під час криз 2008-2009 рр. і 2014 р.”, — попереджає представник НБУ.

 

Дмитро Гриньков