business head ads

Євген Мецгер: Дуже скоро світ побачить наш новий "клієнт-банк" для бізнесу

Фінанси
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Євген Мецгер, заступник голови правління "Укргазбанку"

— Які результати кредитування Укргазбанком МСБ та яка динаміка цих показників?

— Цього року ми трохи змістили акценти, і певні корективи в нашу роботу внесла загальна ситуація з енергоринком. Усі міжнародні партнери, скажімо так, поставили на паузу питання фінансування альтернативної енергетики. І ми, будучи лідером у цій сфері, в тому числі в сегменті малого та середнього бізнесу, відчули це. Проте за останні півроку наш портфель виріс, хоч і не так стрімко, як минулого року, коли ми його збільшили удвічі. Відповідно, приріст портфеля МСБ за півроку склав 5-7%. Він вже більше 5 млрд грн, до кінця року очікуємо, що показник перевищить 6-6,5 млрд грн. Тож певне зменшення обсягів та зниження динаміки більш ніж компенсувалося нашим активним виходом на ринок фінансування клієнтів мікробізнесу.

Не так давно ми запустили в роботу наш “Мікроцентр”. Не думаю, що на ринку є щось подібне. Це місце, де мікробізнес може отримати повний спектр послуг, необхідну технічну та консультаційну підтримку. Тут же з’явився новий продукт — мікрокредит. Це позика на оборотні кошти для підприємців. Цей напрям вже активно працює, і ми отримуємо чудовий фідбек від клієнтів.

— Які механізми та інструменти дозволяють банку знижувати ціни на кредити для МСБ?

— Зараз у нас є декілька партнерських програм з Німецько-Українським фондом, Європейським інвестиційним фондом, IFC, NEFCO. В кожного з них є одна або декілька пропозицій для наших клієнтів. Це можуть бути і просто ресурс за вигіднішою ціною, і спеціальні інструменти для клієнтів, яким не вистачає забезпечення під кредит, що дуже часто буває в МСБ.

Ще один блок — це компенсаційні програми. Наразі в Україні є програми, в яких державою передбачене відшкодування в разі, якщо ти реалізуєш інвестиційний кейс, збільшуєш поголів’я м’ясо-молочних порід, кількість посівних площ чи вирощуєш певні культури або купуєш українську техніку тощо. Можна отримати компенсацію на саджанці, на засоби захисту і, таким чином, суттєво знизити свою відсоткову ставку.

У нас також є партнерська програма з Міністерством фінансів Білорусі, за якою можна отримати компенсацію двох третин облікової ставки НБУ (до 8% річних) за умови, якщо клієнт купує техніку чи устаткування, вироблене у Білорусі. Наші аграрії та муніципалітети із задоволенням користуються таким механізмом. Є в нас і ще одна прекрасна новина: нещодавно Радою міністрів Білорусі була підписана постанова, яка внесла Укргазбанк у список організацій, які можуть надавати лізинг з отриманням цієї ж компенсації. Особливий попит на таку послугу є в місцевих влад і логістичних компаній. Я переконаний, що така новина пожвавить роботу наших клієнтів і ринок загалом, бо з лізингом в Україні ніби все в порядку, але лізингу з компенсацією ще не було.

— Які банківські продукти та сервіси, окрім кредитування, зараз найзатребуваніші представниками МСБ?

— Про стандартні пакети розрахунково-касового обслуговування, я гадаю, говорити не варто — це базова опція для більшості банків, різниця хіба що в ціні або в рівні автоматизації.

У нас є чудовий підрозділ документарного бізнесу, який почав видавати підприємцям тендерні гарантії. Ми це називаємо тендерним факторингом. Наведу приклад: оголошується тендер, певна державна установа готова купити якісні товари чи послуги за певну суму, але оплата буде за три місяці — це дуже поширена практика. Невелике підприємство і хотіло б взяти участь, і готове дати прийнятну ціну, але не може дозволити деякий розрив у часі, чекаючи, коли йому заплатять, адже потрібні обігові кошти. Ми, в свою чергу, отримуючи розуміння того, що клієнт готовий взяти участь у тендері й у нього є “дебіторка” від держави, даємо йому фінансування. Цей продукт, по суті, відкриває малому бізнесу доступ до державних тендерів. Він вже запущений і має декілька реалізованих кейсів. Зараз завершується робота над автоматизацією процесу обміну документами.

Серед іншого у нас є низка пакетних продуктів, у рамках яких можна модернізувати освітлення або виробничу лінію на підприємстві. Все, що про енергомодернізацію, в нас просто й затребувано.

— Зараз багато банків активно розвивають діджитал та ІТ. Якою є ваша стратегія в цьому напрямі?

— Не секрет, що декілька років тому ми отримали в управління банк, який відставав від лідерів ринку на роки, але ми наздоганяємо й доавтоматизовуємо багато речей. Дуже скоро світ побачить наш новий “клієнт-банк”. В одному додатку буде скомпоновано всі сервіси та послуги, а також з’явиться дзеркальна версія для мобільного телефону. Крім того, завершуємо роботу над окремим онлайн-майданчиком для підприємців.

Але не хочеться приховувати, що наш банк все ж залишається і залишатиметься мультиканальним. Ринок наразі поділяється на тих, хто йде в чистий діджитал, і тих, хто лишається в класиці. Ми розуміємо, що клієнтів, які хочуть обслуговуватись лише у відділеннях, стає менше, а тих, хто хоче робити це виключно онлайн, зараз мало, але стає більше. Є багато прогнозів стосовно того, що вже за 10 років банків не буде взагалі. Це можливо, але я не прибічник такої думки.

Наприклад, зараз є низка кейсів у країнах Азії, коли банки йшли у чистий техком і відмовлялись від відділень, а згодом повертались назад. Власне, тому клієнтам, які хочуть онлайн, ми намагаємось давати онлайн, тим, хто хоче бачити і чути, з ким працює, ми не будемо відмовляти у живому спілкуванні.

Ба більше, на наступний рік ми прийняли стратегію розширення мережі відділень, як би дивно це для когось не звучало. Наразі всі наші 241 відділення чудово працюють і є прибутковими, ми постійно розвиваємо їх та наповнюємо продуктові лінійки. Наступного року у планах запустити ще 100 відділень формату “еко-експрес”, які відкриють клієнтам доступ до сервісів банку в тих районах, де раніше цієї можливості не було.

— Що, на вашу думку, в умовах нинішнього ринку є головною конкурентною перевагою для банку?

— Для мене тут відповідь очевидна і дуже проста: це люди та команди. Однозначно завжди є лідер — банку чи якогось конкретного напряму. Це важливо, але за ним стоять багато людей, які роблять свою роботу. Дуже важливо, щоб люди були правильно мотивовані. Мені на старті було досить важко зробити так, щоб кожен з членів команди сприймав роботу як своє особисте, а не просто цифри.

Зараз же, коли ввечері я заходжу в блок МСБ і бачу, як проходить брейн-шторм, як вони галасують, іноді сваряться, шукають не просто рішення, а найкраще рішення, я отримую задоволення. Я ніколи не змушую людей працювати після роботи, вони самі розуміють, що конкурують з іншими банками, їх це заводить — ось що дійсно круто.

“Я ніколи не змушую людей працювати після роботи, вони самі розуміють, що конкурують з іншими банками, їх це заводить — ось що дійсно круто”

— Які напрями плануєте активно розвивати у найближчому майбутньому?

— Ми точно багато уваги приділятимемо мікро- та малому бізнесу, займатимемося навчанням персоналу й виведенням низки продуктів у швидкі продажі. Вже зараз працюємо над автоматизацією деяких процесів, хочемо досягти гідних показників з ухвалення рішень, у тому числі й за кредитами, без участі людей.

Я однозначно мрію про те, щоб ринок альтернативної енергетики розвивався активніше і ми продовжували грати у цьому процесі вагому роль. Вже зараз є всі передумови для входження в нову хвилю активної стадії фінансування, за чим ми всі дуже сумували влітку.

 

Анастасія Галущенко