business head ads

Кращий банк для МСБ

Фінанси
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Якщо хтось вважає, що малий бізнес нецікавий вітчизняним банкам, він помиляється.

Спробуйте, наприклад, зареєструватися в якості фізичної особи — підприємця, і ви побачите, що ніби за чиїмось сигналом від великої кількості банків до вас почнуть надходити різноманітні пропозиції щодо обслуговування, кредитування, карткового сервісу тощо. І це ще до того, як ви отримаєте підтвердження свого офіційного статусу новоспеченого підприємця! Вам надходитимуть листи з умовами обслуговування. Менеджери профільних департаментів телефонуватимуть, розповідатимуть про нові продукти, акції, спеціальні пропозиції та пропонуватимуть призначити зустріч для укладання договору та відкриття рахунку ФОП. Ви відчуєте себе вкрай потрібним та цікавим клієнтом. Це багато про що говорить! І передусім про те, наскільки банківські установи зацікавлені в сегменті малого та середнього бізнесу та наскільки жорстка конкуренція існує на цьому ринку.

bank7542Журнал БІЗНЕС вже досить давно й системно приділяє увагу взаємодії МСБ та банківської системи. Адже саме малі та середні підприємства зазвичай складають основу стабільних та розвинених економік. МСБ — динамічний та швидкозростаючий сегмент української економіки. До того ж, на відміну від великих корпорацій, МСБ гнучкіший та краще пристосований до роботи в умовах економічної, політичної чи фінансової нестабільності.

Відносини фінансового сектора та МСБ не можна назвати безхмарними. Банкам часто закидають небажання кредитувати бізнес та знижувати вартість кредитів для підприємців. Банки, у свою чергу, часто жаліються на незахищеність прав кредиторів, відсутність у МСБ ліквідної застави та загалом непрозоре ведення бізнесу в Україні. Позиції обох сторін багато в чому справедливі. Але ситуація потроху змінюється.

Банки виявляють все більше зацікавлення в подальшому розвитку кредитування МСБ. Краще мати великий портфель з малих кредитів бізнесу, ризиками якого можна управляти, ніж кілька великих кредитів, виданих одній ФПГ, з усіма пов’язаними з цим економічними та політичними ризиками. До того ж новообраний Президент України та уряд взяли курс на здешевлення кредитів бізнесу. НБУ, розуміючи це, почав знижувати облікову ставку, що, зрештою, має призвести до зниження банками власних кредитних ставок. Крім того, в країні продовжують діяти багато цільових програм кредитування МСБ, які реалізуються за участі банків та міжнародних фінансових організацій.

Окреме питання — обслуговування бізнесу. За останні рік-два багато банків почали просто таки “гонку озброєнь”, один за одним представляючи digital-платформи обслуговування бізнесу. ПриватБанк, ТАСКОМБАНК, Ощадбанк, “Альфа-Банк” — цей перелік можна продовжувати! Якщо вчора інтернет-платформи та мобільні додатки були доступні лише фізичним особам, то зараз виникає все більше онлайн-сервісів для бізнесу, насамперед мікро-, малого та середнього. Причому банки не обмежуються виключно обслуговуванням рахунку та наданням кредитів. Вони готові пропонувати безліч додаткових послуг, включаючи допомогу у веденні бухгалтерії, сплаті податків, прийомі та здійснені платежів тощо.

Все це заслуговує уваги та оцінки в рамках запропонованого рейтингу.

Що ми оцінювали

Досліджуючи ринок фінансування та обслуговування МСБ, редакція брала до уваги такі показники діяльності банківських установ:

  • портфель кредитів МСБ та його динаміка впродовж 2018 р. — першого півріччя 2019 р.;
  • кількість клієнтів МСБ;
  • частка кредитів МСБ у загальному обсязі фінансування юридичних осіб.

До того ж ми враховували наявність нових продуктів, розроблених банками виключно для фізичних осіб — підприємців, малого та середнього бізнесу: кредитні продукти, послуги, мобільні сервіси, послуги з ведення бухгалтерії тощо. На користь того чи іншого банку працювали наявність у його структурі окремого підрозділу по роботі з МСБ та лояльна тарифна політика для цього клієнтського сегмента.

Первинний збір даних та їхній аналіз дозволили сформувати short-list фінансових установ, що відіграють помітну роль на ринку обслуговування МСБ. Зрештою, в ході голосування аудиторії БІЗНЕСа гравці ринку були оцінені у таких номінаціях:

Вибір клієнтів

Підкреслимо найголовніше: останнє слово у визначенні переможців у запропонованих номінаціях ми свідомо віддаємо аудиторії журналу БІЗНЕС. Цю можливість було реалізовано шляхом проведення прямого незалежного голосування на порталі business.ua.

Важливо те, що аудиторія БІЗНЕСа, власне, і складається з тих, хто є безпосередніми споживачами банківських послуг, — підприємців, експертів, фінансистів, менеджменту малого, середнього та великого бізнесу. Отже, головну оцінку банківському сектору в сфері обслуговування МСБ дала ділова спільнота країни.

Визначні персони

Не можна нехтувати й тією роллю окремих особистостей, які розвивають напрямок роботи з МСБ у своїх банках. Адже без їхнього досвіду, знань, нових ідей та щоденної праці ми не побачили б такої кількості новацій у сфері банківського обслуговування МСБ. Часто завзятість цих людей, їхнє розуміння потреб та проблем підприємців, допомагає творити історію банківського сектору України. Саме вони багато в чому визначають ринкову політику своїх фінансових установ та ведуть свої команди до мети.

Цього року в номінації “Кращий банкір для МСБ” змагалися такі представники банківської спільноти:

Лариса Бондарєва, член правління “Креді Агріколь Банку”, відповідальна за корпоративний бізнес та МСБ;

Ігор Вірясов, віце-президент, директор з малого та середнього бізнесу “Альфа-Банку”;

Владлен Дєдков, начальник управління малого та середнього бізнесу Укрексімбанку;

Євген Заіграєв, виконавчий директор напрямку корпоративного МСБ Кредобанку;

Костянтин Лежнін, заступник голови правління Укрсиббанку;

Сергій Магдич, заступник голови правління ПУМБу;

Євген Мецгер, заступник голови правління Укргазбанку;

Олександр Ніколенко, заступник голови правління ТАСКОМБАНКу;

Андрій Мойсєєнко, заступник голови правління Банку Кредит Дніпро;

Руслан Співак, директор корпоративного бізнесу “Райффайзен Банку Аваль”;

Андрій Стецевич, заступник голови правління Ощадбанку;

Вікторія Ступак, директор департаменту розвитку продуктів для середнього і малого бізнесу “Креді Агріколь Банку”.