business head ads

Банк нових рішень

Фінанси
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Генеральний менеджер ради банківської групи “Альфа-Банку Україна” Іван Світек та співзасновник платформи відкритих інновацій RE:ACTOR Олександр Романішин розповіли БІЗНЕСу про важливість цифрових інновацій для майбутнього банків та бізнесу, про досвід співпраці та її перші плоди

З якими найскладнішими викликами зараз стикаються банки?

Іван Світек: У банків багато викликів — від постійного посилення контролю з боку регулятора та вимог фінмоніторингу до внутрішньої бюрократії і негнучкості IT-інфраструктури, що обмежує можливості зростання. При цьому змінюється рельєф економіки, і в конкуренцію з нами вступають компанії нефінансового сектору. Наприклад, не обтяжені ліцензіями технологічні компанії, мобільні оператори, служби доставки тощо.

Чим це загрожує банкам?

І.С.: На мій погляд, прогноз несприятливий лише для тих банків, які не готові до впровадження сучасних технологій. Інновації давно стали тим фактором, який визначає життєздатність банків у майбутньому. Я б навіть сказав, що не лише банків, а й будь-якої компанії. Просто завдяки активному розвитку фінтеху цей тренд у банківському секторі відчувається особливо гостро.

Олександр Романішин: Цифрової трансформації наразі потребують не лише банки, а й багато інших великих компаній. У пошуках проривних ідей вони пробують різні моделі роботи з інноваціями: відкривають акселератори, інкубатори, проводять хакатони. Але часто ці спроби закінчуються провалом, оскільки корпорації не знають, що робити з цими інноваційними ідеями, щоб вони запрацювали на практиці. У них просто немає стратегії роботи з інноваціями. А також часто немає відповідних компетенцій.

У чому ви бачите вихід з цієї ситуації?

О.Р.: Потрібен системний підхід у роботі з інноваціями та новими технологіями. Зараз, не розуміючи, як підійти до питання діджиталізації, корпорації починають хаотично працювати зі стартапами за принципом “раптом злетить”, здійснювати зміни у бізнес-моделі й витрачати мільйони доларів на власний R&D-підрозділ. І часто це просто гроші на вітер.

І.С.: Такі підрозділи часто малоефективні й зазвичай вмирають, бо їхні співробітники розробляють свої ідеї у вакуумі, оточені однодумцями-інноваторами. І рано чи пізно вони виходять у “відкритий космос” і стикаються з реальністю, що далеко не всі в компанії готові дійсно підтримувати інноваційний вектор. Треба повністю міняти структуру, перенастроювати весь персонал на інноваційне мислення, створювати в компаніях безліч різних за функціоналом інноваційних точок. Важливо, щоб інноватори були в кожному підрозділі корпоративної структури, тоді вірусний ефект дасть свої плоди. Співпраця з платформою RE:ACTOR завдяки обраній ними моделі відкритих інновацій дозволила нам винести розробку інноваційних рішень із закритих лабораторій. Ми вийшли “в поля” і тепер можемо пропонувати інновації одночасно декільком сегментам клієнтів.

У чому суть роботи платформи RE:ACTOR?

О.Р.: Ми прискорюємо впровадження інновацій у корпораціях, сприяємо компаніям у трансформації за допомогою технологій. Корпорації звертаються до нас зі своїми проблемами і запитами, ми їх вирішуємо через пошук, вибір і впровадження готових рішень tech-команд по всьому світу. Ми створили софт, завдяки якому співробітники компаній працюють в єдиному середовищі. Технологічним командам ми даємо можливість представити свої рішення корпораціям або інвесторам. А корпорації, своєю чергою, отримують інструмент, що дозволяє керувати процесом впровадження нових технологічних рішень на всіх етапах — від вибору ідеї до пілотування.

Іване, а чому “Альфа-Банк” обрав відкриті інновації, а не акселерацію проектів?

І.С.: Відкриті інновації та скаутинг дозволяють швидко імплементувати готові рішення на майданчику банку. Наш перший успішний проект з платформою RE:ACTOR — онлайн-банк для підприємців “ОК, Альфа!” — було розроблено об’єднаною командою банку та зовнішнього партнера за три з половиною місяці. Це рекордний термін розробки від початку проекту і найму команди до запуску готового продукту! Жоден інкубатор або акселератор не дасть такої швидкості впровадження.

Крім фактору часу критично важлива ризикованість проектів. Ми елементарно не готові брати на себе ризики зовнішніх команд і чекати завершення розробки і тестування.

Які підсумки вашої співпраці, крім запуску “ОК, Альфа!”?

І.С.: За час співпраці команда RE:ACTOR опрацювала для нас понад 100 рішень від технологічних компаній з 20 країн. Наразі 13 рішень знаходяться на різних стадіях реалізації: від тестування рішення командою банку та пілотного проекту до готового рішення на майданчику банку. І це не лише Fintech-рішення, а й Legaltech, Insurtech, HRtech, роботизація процесів. Реалізуються вони в різних бізнес-напрямках: роздрібний бізнес, МСБ, корпоративний бізнес, у тому числі й у нашій дочірній страховій компанії.

О.Р.: Наприклад, СК “Альфа-Страхування” впровадила у свій пакет добровільного медичного страхування послугу із забезпечення медикаментами, запропоновану онлайн-платформою Liki24.com.

Тепер клієнти по всій Україні можуть замовити додому не лише ліки, а й будь-який товар, що продається в аптеках. А співробітники страхової отримали інструмент, який суттєво економить час і допомагає збільшити кількість оброблених заявок у рази.

Які подальші кроки? В якому напрямку продовжиться співпраця команд “Альфа-Банку Україна” і RE:ACTOR?

І.С.: Ми почнемо залучати до процесу пошуку й імплементації інноваційних рішень наших корпоративних клієнтів. Власне, вже почали це робити: укладено перший тристоронній договір з одним з клієнтів. Пройшли перші зустрічі, де ми обговорили “болі” та потреби замовника, і команда RE:ACTOR почала пошук технологічних рішень під ці потреби. Думаю, це перший випадок у корпоративному банкінгу в Україні, коли обслуговуючий банк буде так глибоко взаємодіяти з клієнтами.

Яке ваше бачення банкінгу через 10 років?

І.С.: Зараз банківській системі не вистачає простоти, яку дає клієнтам Fintech. Тому я бачу банківську систему в майбутньому простішою з клієнтської точки зору. Якщо порівняти банківський сервіс, наприклад, з одним з перших фінтехів — PayPal, то їхня послуга нічим не відрізняється від банківської послуги з переказу грошей, але для переказу грошей у PayPal є три кнопки, тоді як у будь-якого банку інтерфейс складніший. Тому наразі наше завдання — стати такими ж простими з точки зору користування, як PayPal. Тому ми переробляємо мобільний додаток для спрощення логіки, розширення функціоналу та підвищення його швидкості. Запускаються унікальні продукти, такі як бонусна програма лояльності Cash’U Club — єдина в Україні програма лояльності, де клієнт отримує кешбек до 20% за всі покупки, оплачені карткою “Альфа-Банку Україна”.

О.Р.: Банки практично повністю підуть в онлайн. Це будуть вже не банки у нинішньому розумінні — з купою відділень та персоналом, це будуть технологічні компанії з можливістю верифікації користувача й проведення оплат через біометрію та зовсім іншою швидкістю обслуговування.