Дуже фінансовий рік: 2019-й банківський сектор завершив з рекордним прибутком (ч. ІI)

Фінанси
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Продовження. Початок дивіться тут

Самі банкіри також запевняють у міцності нинішньої банківської системи. “Об’єктивно наша банківська система зараз перебуває у найкращій формі за всю історію незалежної України. Рекордні прибутки минулих двох років на тлі перманентного посилення вимог регулятором виникли не на порожньому місці, — зазначила Олена Коробкова, виконавча директорка Незалежної асоціації банків України (НАБУ). — Банківська система готова до погіршення макроекономічних умов і реагування на стреси неекономічного походження”. Разом із тим пані Коробкова визнала, що можливості для заробітку та розвитку звужуються, а окремим банкам може знадобитися певна докапіталізація за негативного сценарію, проте стабільності системи це не загрожує.

Регуляторні “пряники”

Регулятор також вжив заходів, спрямованих на полегшення адміністративного та фінансового навантаження на банки на тлі тотальної боротьби з коронавірусом. Зокрема, були відкладені планове стрес-тестування та виїзні перевірки, пом’якшено вимоги щодо надання звітності, перенесено формування буферів капіталу тощо. Також на час карантину зупиняються перевірки, розпочаті до ухвалення цього рішення. Такі перевірки продовжаться після припинення карантину з урахуванням часу, що минув до його встановлення.

Крім того, НБУ тимчасово скасував тарифи на платежі в Системі електронних платежів (далі — СЕП) на період карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням COVID-19. Упродовж цього періоду Нацбанк не стягуватиме з банків плату за здійснення розрахунків у Системі. Зокрема, з 24 березня скасовується діюча плата для банків за оброблення електронних розрахункових документів та повідомлень у СЕП.

Також Нацбанк запровадив довгострокове рефінансування банків на строк до п’яти років на додачу до стандартних короткострокових інструментів рефінансування. Даний крок спрямований на досягнення одразу декількох цілей, пов’язаних як зі збереженням фінансової стабільності в країні, так і стимулюванням економічного зростання. По-перше, механізм довгострокового рефінансування надасть підтримку банківському кредитуванню в гривні, посилюючи ефект інших заходів, вжитих регулятором упродовж останніх місяців, а саме зниження облікової ставки та запровадження стимулюючих нормативів резервування. По-друге, новий інструмент виступатиме додатковою гарантією підтримки достатньої ліквідності в банківській системі. Це, зокрема, важливо й для безперебійного проведення клієнтських операцій в умовах погіршення настроїв учасників фінансового ринку через епідемію.

 

magdich sergei opinion

Сергій Магдич,
заступник голови правління ПУМБ

— Масова діджиталізація свого часу підштовхнула банки до активного розвитку віддалених каналів обслуговування. Ми багато інвестували у створення корпоративних інтернет-банкінгів, щоб відійти від традиційного розуміння клієнт-банків, поступово розширюючи їхній функціонал, додаючи нові сервіси та можливості з інтеграції з ERP-системами. Незамінним у повсякденній діяльності та максимально зручним для клієнтів малого та мікробізнесу став ПУМБ Online для підприємців. У період карантину використання цього каналу обслуговування зросло на 11%, кількість платежів у гривні — на 15%. Ряди користувачів інтернет-банкінгу зараз поповнює навіть та консервативна частина клієнтів, яка раніше віддавала перевагу відвідуванню відділень. Вони приходять до розуміння, що максимум операцій можна легко здійснювати дистанційно. Найбільший попит зараз ми спостерігаємо на онлайн-операції купівлі-продажу валюти: від початку дії карантину кількість таких операцій збільшилась на 71%. Найближчим часом плануємо вийти на ринок з новим продуктом, який передбачає ще й дистанційне відкриття рахунку для СПД. Це стане можливим завдяки верифікації даних про клієнта через відеопотік.

Банк щорічно розробляє нові та коригує раніше прийняті стратегії. Поточна світова економічна криза, спровокована низкою відомих всім чинників, може докорінно змінити поведінкові моделі багатьох категорій споживачів і бізнес-моделі різних галузей. За результатами минулого року ПУМБ увійшов до трійки найприбутковіших українських банків, тому абсолютно точно можна сказати, що наша бізнес-модель ефективна. Проте ми переконані, що і її теж потрібно модифікувати з урахуванням мінливого зовнішнього середовища та жорсткої конкуренції. Введення карантину й уповільнення економіки підтвердили, що зміни в бізнес-моделі просто необхідні. Банк оперативно перебудував значну частину своїх процесів, не змінюючи при цьому головний пріоритет — благополуччя та якість обслуговування клієнта. Навіть у період дії карантину ми не зупинили приріст кредитного портфеля по тих галузях, які найменш схильні до впливу кризи.

Маючи перед собою чіткий орієнтир і розуміння, що бізнес як ніколи потребує підтримки, ПУМБ не обмежився традиційними банківськими ініціативами щодо реструктуризації кредитів шляхом надання “кредитних канікул”. Банк також скасував плату за проведення зовнішніх і внутрішніх платежів у гривні та запустив акцію зі скасування плати за користування PoS-терміналами для компаній, які змушені були зупинити свою діяльність. Усі наші зусилля зосереджені на пошуку рішень, які принесуть користь нашим клієнтам і допоможуть пройти період карантину з найменшими втратами.

 

moiseenko opinion 

Андрій Мойсєєнко,
заступник голови правління Банку Кредит Дніпро

— Українська відкрита сировинна економіка чутлива до зовнішніх ризиків, які несе світова рецесія: зниження попиту на товари українського експорту, відхід інвесторів з ринків, що розвиваються, втрата сезону для українських гастарбайтерів як фактор зростання безробіття та зменшення припливу валюти в країну.

Крім того, внутрішнє споживання — головний генератор економічного зростання в Україні — також буде скорочуватися. Всі ці фактори не можуть не позначитися на роботі банківського сектору.

В цілому, українська банківська система зараз краще підготовлена до чергової економічної кризи, ніж до попередніх криз 2008 р. і 2014-2015 рр. Упродовж останніх років банки проводять більш консервативну політику кредитування. Проте внаслідок економічної кризи операційна прибутковість банків знизиться. Державні обмежувальні заходи вже стали серйозним викликом для всіх сегментів економіки, а особливо для найбільш вразливої категорії клієнтів — роздрібних, які є ядром клієнтської аудиторії банків. У результаті знижуються темпи кредитування та погіршується якість роздрібного кредитного портфеля — основного драйвера зростання та генератора доходів банків.

Мікро-, малий і середній бізнес — найуразливіші сектори корпоративного сегмента. З точки зору платоспроможності найбільше в умовах карантину постраждали готельне господарство, сфери туризму та розваг, громадське харчування та ресторанний бізнес, будівництво, транспорт та об’єкти транспортної інфраструктури (аеропорти, залізничні й автовокзальні комплекси). Сільське господарство і харчову промисловість криза зачепила дещо менше, але вони теж відчувають падіння споживчого попиту і логістичні проблеми.

У нинішніх реаліях ключовою умовою своєчасного виконання банками зобов’язань перед вкладниками та збереження працездатної бізнес-моделі стає не динаміка кредитного портфеля, а його якість. Ми вимушено скорочуємо кредитування, але при цьому активізуємо взаємодію із сумлінними позичальниками. Йдемо назустріч тим, хто найбільше піддається впливу обмежувальних заходів. Наприклад, у пріоритетному для банку сегменті агрокредитування понад 90% кредитів обслуговуються в звичайному режимі. Близько 8% позичальників в лютому-березні звернулися в банк задля реструктуризації агрокредитів, і ми вже відпрацювали 100% звернень. Реструктуризації підлягає виключно тіло кредиту (капітал). Оплата відсотків має відбуватися в стандартному режимі, до 10-го числа кожного місяця. Для банку вчасно сплачені відсотки — мінімально необхідний маркер здоров’я бізнесу.

Ми роз’яснюємо клієнтам, що “кредитні канікули” не є скасуванням або прощенням боргів, це — лише відстрочення сплати.

Ми розраховуємо на відповідальність наших клієнтів і розуміння необхідності виконання їхніх фінансових зобов’язань як важливої умови стабільної роботи банків, фінансової системи і економіки країни.

Будучи соціально відповідальною компанією, головним пріоритетом ми вважаємо здоров’я та безпеку людей — наших співробітників, клієнтів, партнерів. Більшість банківських операцій, таких як управління депозитними і поточними рахунками, платежі та перекази, обмін валют, клієнти можуть здійснити дистанційно. Для цього можна використовувати систему інтернет-банкінгу FreeBank, банкомати та ПТКС, інфоцентр банку. Погасити кредитну заборгованість можна за допомогою p2p-платежу з карти будь-якого банку в системі інтернет-банкінгу, за допомогою ПТКС і терміналів iBox, EasyPay, ПриватБанку; переказом коштів з рахунку в іншому банку України; шляхом автоматичного списання щомісячного платежу з рахунку клієнта.