Володимир Шевченко: Моє головне завдання — щоб люди вчасно отримували кошти

Фінанси
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Володимир Шевченко, генеральний директор МТСБУ

Розкажіть про результати роботи та динаміку ринку ОСЦПВ 2019 р.

— Для ринку «автоцивілки» 2019 р. став знаковим. Ми пройшли відмітку у 8 млн страхових полісів. Продажі склали більше 5 млрд грн., що на 13,5% більше, ніж 2018 р. Збільшилися і об’єми виплат. Торік було зафіксовано більше 160 тис ДТП. Повністю врегульовано та компенсовано збитки по більш ніж 130 тис.

Мене особисто дуже тішить той факт, що 33% цих випадків були врегульовані самостійно учасниками ДТП, які самі дійшли згоди стосовно того, хто є винуватцем, та склали європротокол. Це говорить про зростання культури відносин між учасниками руху.

Окрім того, практика врегулювання через європротокол зменшує витрати держави на обслуговування ДТП. Немає необхідності для приїзду поліції, відповідно, не створюються багатогодинні затори в її очікуванні.

— Близько 15% договорів ОСЦПВ укладаються в електронному вигляді. Це більше, ніж в ЄС, сусідніх країнах? Яка динаміка і прогноз просування електронної «автоцивілки»?

— Так, зараз питома вага електронних полісів складає близько 15%, але у четвертому кварталі 2019 р. їх частка сягнула 24%. З такою тенденцією вже у першому кварталі поточного року ми матимемо третину полісів, куплених онлайн.

Що стосується сусідів, то тут ми, як кажуть, попереду всієї планети. В Європі середня частка електронних полісів «автоцивілки» — 10%.

— Чи потребує перегляду Закон «Про обовязкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», адже він був прийнятий більше 10 років тому?

— Наш Закон дійсно вже доволі старий, а за останні роки ринок змінювався, ставав більш діджиталізованим. Ці зміни однозначно повинні знайти своє відображення у законодавстві. Ми вже маємо зовсім іншу систему контролю за наявністю полісу — це не пред’явлення папірця, а електронні бази даних. Вже близько 5 років МТСБУ активно працює над змінами до законодавства, які ми направляли як минулим, так і теперішнім депутатам.

Одна з найважливіших змін, я вважаю, це зменшення часу на очікування виплат для людей, чиї СК збанкрутували. За існуючим законодавством виплати можливі тільки після повного завершення процедури банкрутства, а це може бути і три, і сім років.

Ми хочемо, щоб як тільки компанія-банкрут втратила ліцензію та припинила членство в МТСБУ, ми, як гарантуючий орган, могли почати виплати. Тут моє головне завдання, щоб люди вчасно отримували кошти.

Ще одна необхідна зміна до законодавства — це імплементація Євродирективи №2009/103 стосовно збільшення страхових лімітів. Зараз наш загальний ліміт — це 130 тис. грн. по «залізу», та 260 тис. грн. — по життю і здоров’ю. Середній розмір виплат складає до 20 тис. грн. Цього недостатньо. Ми заклали до змін у законодавство поступове збільшення страхових сум. На наступний рік пропонуємо 500 тис. грн. («залізо») і 1 млн грн. (життя та здоров’я), і далі рухатись до цифр 8 млн та 20 млн грн. відповідно.

— Наскільки діючі тарифи та коефіцієнти відповідають ринковим реаліям?

— За останні два роки на ринку ОСЦПВ страхові ліміти зросли на 30%, в той же час середня вартість полісу збільшилась максимум на 6%. Скажу так: поточні тарифи відповідають нашим сьогоднішнім лімітам. Нещодавно ми провели невелике соцопитування і виявили, що люди готові платити більше на 20-30%, аби тільки у них була якісна послуга, хороший сервіс та своєчасні виплати.

— Як просувається проект прямого врегулювання на ринку ОСЦПВ? Чи стала послуга популярною?

— Пряме врегулювання є дуже зручним інструментом для споживачів. Адже потерпілий у ДТП йде за відшкодуванням не до СК винуватця, а в знайому страхову компанію. Плюс терміни для виплат при прямому врегулюванні — це 41 день, що відвічні менше, ніж при врегулювання за звичною схемою. В свою чергу всі розрахунки між страховиками здійснюються на базі МТСБУ. Зараз ця система існує на добровільних засадах і розповсюджується лише на 15 СК, які об’єднались в такий собі пул. Але ми хочемо через зміни до законодавства зробити це обов’язковим для усіх страховиків.

— Чи всі компанії можуть сьогодні сказати, що укладаються в відведені законом терміни врегулювання збитків по «автоцивілці»?

— У минулому році ми напрацювали зміни до нормативних документів Нацкомфінпослуг, якими поставили у залежність термін, за який страховик врегульовує випадок та об’єм його відрахувань до гарантійних фондів. Для прикладу: страхова компанія, у якої менше 60% випадків врегульовуються протягом 60 днів, платить відрахування до централізованих фондів МТСБУ на 50%, ніж та, що вкладається у терміни. Це непогано працює, адже страховики не хочуть витрачати свої гроші, а ми таким чином успішно зменшуємо терміни врегулювання страхових випадків.