Програма компенсації аграріям вартості обладнання вітчизняного виробництва працює

Економіка
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Що очікувати аграріям у 2020 році від державної Програми “Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва”

Українські сільгосп­виробники, щоб вчасно посіяти і зібрати врожай, регулярно закуповують недешеву імпортну техніку, в тому числі вживану, адже в Україні або її не виробляють, або вона коштує на порядок дорожче. Тож Програма часткової компенсації вартості техніки й обладнання вітчизняного виробництва (діє з 2017 р.) спочатку була дієвою і, що важливо, потрібною, адже спрямовувалася відразу на дві галузі: з одного боку, аграрії мали можливість придбати техніку та зберегти 25% її ринкової вартості без урахування ПДВ (у чистому вигляді — 20%), а з іншого — вживані заходи стимулювали розвиток вітчизняного машинобудування, де одне робоче місце дорівнює 12-25 робочим місцям у суміжних галузях. Але “по ходу п’єси” держава почала змінювати правила гри.

Стара програма за новими правилами

31 жовтня 2019 р. народні депутати внесли зміни до Бюджету, зменшивши витрати на Програму до 681,8 млн грн (проти обіцяних 2017 р. 1,5 млрд грн). Підсумки 2019 р. продемонстрували, що на тлі загального падіння машинобудівної промисловості компенсаційний механізм оживив попит і, відповідно, посприяв збільшенню обсягів вітчизняного виробництва техніки та обладнання: аграрії купили їх на 30% більше, ніж роком раніше, витративши 5,8 млрд грн. І це при тому, що часткову компенсацію вони отримали не у повному обсязі — тільки 640 млн грн, тоді як 563 млн грн за жовтень-­листопад 2019 р. наприкінці року уряд “не знайшов”. Натомість, як виявилося, залишок коштів на єдиному рахунку Казначейства на 1 січня 2020 р. склав 17,5 млрд грн. Тодішній міністр розвитку економіки Тимо­фій Милованов повідомив: часткова компенсація буде виплачена 2020 р. після розподілу коштів в рамках держбюджету.

Дійсно, уряд ухвалив рішення виділити 2020 р. компенсацію за техніку в розмірі 1 млрд грн. Та насправді ця сума включає й 563 млн грн боргу перед аграріями за 2019 р. Отже, на заохочення приватних інвестицій у модернізацію парку сільгосптехніки цього року планують спрямувати лише 437 млн грн, що втричі менше реальних потреб.

На початку березня минулий уряд прийняв постанову “Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва”. Вона передбачає, зокрема, що відтепер оновлений перелік вітчизняної сільськогосподарської техніки, вартість якої частково компенсується з державного бюджету 2020 р., складатиме Мінекономіки.

Проте у Програмі на 2020 р. знову-таки не прописаний власне механізм ухвалення рішення щодо включення (або відмови) техніки та обладнання до переліку кількома керівниками міністерства (структурних підрозділів), що створює певні корупційні ризики.

1

До того ж у разі виявлення факту безпідставного включення техніки та обладнання до переліку, так само неможливо буде повернути до бюджету компенсацію, сплачену аграрію за придбання такої техніки. Отже, державні службовці, що схвалили такий перелік, нестимуть відповідальність за нецільове використання коштів.

З приємного можна зазначити лише те, що комісія при Мінекономрозвитку, що займатиметься формуванням переліку, 1 серпня минулого року розширила його. Зокрема, на старті — 2017 р. — критеріям Програми відповідали тільки 40 заводів — виробників сільгосптехніки, а 2020 р. — вже 181 промислове підприємство.

Хто отримає компенсацію

Уряд визначив порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки. Згідно з постановами Кабінету міністрів України #130, #86 та #106, компенсації підлягають 25% вартості обладнання, а для невеликих фермерських господарств (з посівними площами до 500 га і річною виручкою до 15 млн грн) або кооперативів (не менше 20 членів, серед яких має бути мінімум одне фермерське господарство, а інші — фізичні особи, у власності та користуванні кожної з яких не більше 100 га) — 40%.

Замість висновку

В Україні неможливо за короткий час створити високо­технологічні виробництва складної сільгосптехніки. Водночас цілком реально відродити випуск тракторів, трансмісій, причіпної техніки. Для цього необхідна державна підтримка технологічних інновацій у промисловості. Реалізація інноваційних бізнес-проектів на основі державно-приватного­ партнерства дозволить швидко освоїти виробництво на базі вітчизняних розробок, а за необхідності — придбати іноземні технології та зменшити залежність від імпорту. Механізм такої допомоги розроблений експертами Націо­нального комітету з питань аграрної політики.

2

Його необхідно запускати. Відсутність інструментів залучення потенціалу української промисловості у розвиток агросектору з паралельним нарощуванням державних дотацій сільгоспвиробникам призведе до збільшення поставок іноземних товарів. Зараз під тиском імпортерів вживаної сільгосптехніки точаться розмови про скасування 10%-го мита на її ввезення в Україну. Це, безумовно, збільшить і без того величезне негативне сальдо торговельного балансу, яке вже перевищує $9 млрд, та призведе до стагнації сільгоспмашинобудування та суміжних галузей, що загрожує економічній безпеці країни.

А поки Україна “гальмує”, наші конкуренти не сплять. У Польщі, наприклад, 2020 р. підтримка сільського господарства зросла до 18,9 млрд злотих (4,3% ВВП). У перерахунку на гривні це 118 млрд грн, що майже в 30 разів більше, ніж в Україні, при тому що в агросекторі сусідів офіційно зайняті 1,8 млн людей, а в нас — 2,8 млн.

І наостанок. Звичайно, добре було б інтегруватися в систему світового сільгосп­машинобудування, щоб український аграрій отримував кошти від держави за впровад­ження у себе реальних світових ноу-хау. Але поки про це можна лише мріяти. І думати про те, щоб цю, одну з небагатьох працюючих держпрограм підтримки сільськогосподарських виробників, не закрили.

Перелік документів для отримання компенсації
  • Заявка
  • Платіжне доручення на закупівлю техніки
  • Акт приймання-передачі техніки та обладнання (на ксерокопії повинна бути помітна мокра печатка постачальника і покупця техніки)
  • Свідоцтво про державну реєстрацію техніки (якщо техніка підлягає обов’язковій державній реєстрації)
  • Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань про те, що підприємство не знаходиться в стадії ліквідації, щодо нього не порушено справу про банкрутство, його не визнано банкрутом (візується юридичною особою/приватним підприємцем). Витяг має бути сформований клієнтом не раніше ніж за 10 днів на момент подачі заяви в банк
  • Довідка про відсутність заборгованості зі сплати податків, зборів, платежів, що контролюються органами доходів і зборів, затверджена наказом Міністерства фінансів України #733 від 03.09.18 р. (з мокрою печаткою). Довідка має бути дійсна на дату подачі заяви в банк
  • Згода про надання державним банком профільному міністерству інформації про відповідного сільгосптоваровиробника, яка становить банківську таємницю або містить персональні дані (за формою, встановленою уповноваженим банком)
  • Для отримання додаткової компенсації в розмірі 15% вартості придбаної техніки та обладнання фермерські господарства з виручкою до 20 млн грн додатково подають у банк копію статуту фермерського господарства (для юридичної особи) або копію договору про створення сімейного фермерського господарства (для фермерських господарств, створених без набуття статусу юридичної особи відповідно до ст.81 Закону “Про фермерське господарство”)
  • Документи, що підтверджують право власності та/або користування земельною ділянкою. Кожна сторінка документа має бути завізована (ПІБ співробітника банку, який прийняв документи, дата, підпис, печатка/штамп)