Ярослав Чабанюк: У виробництві біопрепаратів ми рівняємось на найсучасніші світові біотехнологічні практики

Економіка
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Ярослав Чабанюк, генеральний директор групи компаній BioNorma

На ринку компанія BioNorma працює понад рік, але наукові розробки біологічних препаратів для аграріїв вона веде більше десятиліття. За цей час компанія виросла до системного інноваційного гравця, що планує стати лідером біонапрямку в Україні та світі.

— Наскільки розвинений в Україні ринок біологічних препаратів порівняно із ринками країн-сусідів?

— У світі принцип “дружнього” ставлення до навколишнього середовища і планети в цілому є доволі сталим. Він зачіпає абсолютно всі сфери людського життя, в тому числі й агропромислове виробництво. В Україні цей тренд досить активно набирає обертів. Глобальний ринок мікробіологічних препаратів для рослинництва за останні 10 років сформувався та суттєво виріс. Його ємність оцінюють у кілька мільярдів доларів, а річний приріст, за різними даними, становить 9-14%. І саме екологічні переваги є його основними рушійними факторами.

Що стосується України, то біологічні препарати тут відомі і використовуються досить давно, вже понад 20 років. Однак стрімке зростання ринку відбувається лише останні п’ять років. Щороку ми спостерігаємо появу нових продуктів, а їхня кількість збільшується у 2-2,5 раза.

— Що є стримуючим фактором для розвитку біопрепаратів?

— З точки зору створення та виробництва біологічних препаратів в Україні можна стверджувати, що вони не були поширеними через декілька причин. Ми не могли використовувати та реалізовувати науково-дослідний потенціал повною мірою, наша аграрна наука була сфокусована на інших питаннях, а зараз перебуває у занепаді та потребує реформування.

Високотехнологічне виробництво біологічних препаратів — це дороговартісні технології, що потребують значних обігових коштів та висококваліфікованих спеціалістів.

Якщо говорити про причини низької популярності мікробних препаратів серед споживачів, то основними з них є небажання сільгоспвиробників змінювати усталені технології вирощування та недостатня обізнаність щодо цих продуктів та їхньої ефективності.

— Що може стати драйвером розвитку?

— Найперше — це глобальне та масове поширення екологічних трендів. Нині їх підхоплюють транснаціональні компанії, які, своєю чергою, починають активно інвестувати у виробництва біопрепаратів і “заносять” цю моду в Україну. В локальному плані — це розвиток приватної науки, в розпорядженні якої є певний капітал для розробок такого рівня. А також бажання компаній — виробників біопрепаратів у нашій країні комерціалізувати та популяризувати такі продукти.

— Яких успіхів у сегменті приватної науки вдалося досягти за десятиліття роботи?

— Ми створили приватний науковий заклад “Інститут агробіології”, який не лише займається створенням біологічних препаратів, а й проводить широкий спектр наукових досліджень практичного та теоретичного спрямування.

— Яка наразі продуктова лінійка компанії?

— Стартували ми з продукту “Ризоактив”. Наразі маємо три повноцінні лінійки препаратів: “Ризоактив” (сім продуктів, враховуючи препаративні форми), “АгріІнсекта” (два продукти, біологічні інсектициди проти широкого спектра шкідників) та “Біонорма” (22 продукти, створені на основі бактерій та мікроскопічних грибів).

Лінійка “Ризоактив” є нашим флагманом, лідер якої — “Ризоактив-Концентрат”.

— Скільки нових продуктів плануєте вивести на український ринок під сезон-2020?

— У поточному сезоні на ринку будуть представлені препарати лінійок “Ризоактив” та “Біонорма”. Лінійку біоінсектицидів плануємо вивести у розпорядження агровиробників наступного року.

— Скількох інвестицій та часу потребує розробка та виведення на ринок одного біопрепарату?

— На створення біопрепарату потрібно рік-півтора. Потім для перевірок та запуску у виробництво знадобиться ще півтора-два роки, і повноцінне виведення на ринок — ще рік-два. Загалом маємо 3,5-5,5 року на шляху від ідеї до реалізації одного препарату. В грошовому еквіваленті всі етапи загалом коштуватимуть понад $100 тис. Наприклад, близько п’яти років ми працювали над проектом “Ризоактив”. Сума інвестицій склала приблизно $95 тис.

— Чи помічаєте підвищення попиту та зацікавленості біологічними препаратами з боку аграріїв? Як це відображається на динаміці продажів компанії?

— Так, звичайно. Ми щороку спостерігаємо зростання цікавості як до біопрепаратів в цілому, так і до наших продуктів зокрема. Зумовлено це зростанням ринку, ємність якого, за нашими даними, становить кілька десятків мільйонів доларів. Відповідно, продажі BioNorma щорічно зростають на 1,5-2%. При цьому популярними стають не лише препарати на основі азотфіксувальних бактерій, а й продукти іншого напрямку.

— Який умовний “портрет” аграрія — споживача продукції компанії BioNorma?

— В напрямку реалізації біопрепаратів нашим основним сегментом споживачів є дрібний та середній агровиробник. Великі агрохолдинги надають перевагу продуктам транснаціональних компаній. Однак ми постійно працюємо над популяризацією наших продуктів серед великих клієнтів шляхом демонстрації їхньої ефективності та переваг.

У науковому напрямку в нашому портфелі клієнтів є невеликі українські та іноземні компанії, а також світові гіганти. Багатьом ми відомі саме як представник експертного та наукового середовища.

— Хто ваші основні конкуренти? На кого рівняєтесь?

— Наша компанія позитивно сприймає наявність конкурентів, адже це є ознакою сформованого ринку (і того, що він взагалі існує). В Україні окрім нас є ще два велики виробники біопрепаратів, це — “БТУ-Центр” та ПрАТ “Компанія Ензим”. Також представлений ряд іноземних продуктів компаній BASF, “Легум Технолоджі”, “Вердежіан Лайф Сайенсіс”, “ТерраМакс”, “Адванст Біолоджикал Маркетинг”, “Новозаймс БіоАГ”, “Різобактер Аргентина”.

— За співвідношенням ціна/якість ваші біопрепарати чимось поступаються імпортним?

— У виробництві біопрепаратів ми рівняємось на найсучасніші світові біотехнологічні практики та системні стратегії ведення бізнесу. За співвідношенням ціна/якість наші продукти у 1,5-2 рази дешевші, ніж закордонні. За якісними характеристиками вони нічим не поступаються найкращим світовим аналогам.

— Зважаючи на зміни клімату, резистентність хвороб та шкідників до хімії, зростаючу чисельність населення планети, запит на здорове харчування, перед виробником біологічних препаратів стоять великі виклики та задачі. Роль та місце вашої компанії у вирішенні цих проблем?

— Щороку перелічені проблеми будуть лише загострюватись, тож потреба у пошуку рішень зростатиме. І саме тут в нагоді стануть екобезпечні технології вирощування, тому, вважаю, біонапрямок стрімко розвиватиметься.

Наша компанія створювалась на далекоглядну перспективу, і зараз ми активно ростемо, розвиваємося та зміцнюємося. В майбутньому я бачу BioNorma на лідерських позиціях як в Україні, так і в світі.

— Яка стратегія компанії на наступні 10 років?

— Інноваційна та біотехнологічна складові — це основа нашої діяльності, щороку компанія реінвестує в них близько 20% загального обороту (думаю, ця частка згодом збільшиться). З виходом на корпоративний рівень ми плануємо йти шляхом диверсифікованого зростання, а це передбачає розширення та придбання різноманітних активів. При цьому вихід на іноземні ринки є одним з наших основних векторів розвитку.