Вперед у майбутнє

Економіка
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Чи скоро поїдемо на електромобілях до Європи

Зараз мало хто знає, що на початку ери автомобілів у спортивних змаганнях часом боролись машини з трьома видами двигунів: внутрішнього згоряння, паровими та електричними. Взагалі, першим авто, яке подолало швидкість у 100 км/год, був бельгійський електромобіль із кумедною назвою “La Jamais Contente” (фр. “завжди незадоволена”. — Ред.). Зроблений в єдиному екземплярі, він мав два електродвигуни загальною потужністю 50 кВт.

Зараз доступний електромобіль класу B, Renault ZOE, має двигун потужністю 100 кВт, а деякі електричні суперкари — вдесятеро більше. Наприклад, майбутній Lotus Evija матиме під капотом шалені 1450 кВт. Змагання за найпотужніший та найшвидший електромобіль триватимуть. Практично всі згодні, що майбутнє — за електричним транспортом. Але для цього науковцям, винахідникам і підприємцям потрібно зробити найголовніше: досягти такого ж рівня автономності, який мають автомобілі з двигуном внутрішнього згоряння. Для цього потрібні як технологічні прориви, так і розвинена інфраструктура — якісний сервіс та мережа зарядних станцій.

Техніка

Технології — це головне, з чим зараз в електромобілів все гаразд. Все більше і більше виробників представляють нові повністю електричні моделі. Незабаром до них долучиться також спортивний бренд Porsche з моделлю Taycan. Кожного року компаніям вдається збільшити пробіг електромобілів на одному заряді — 300, 400, 500 км стають нормою.

ee1Покращується й конструктив автомобілів. Наприклад, Ілон Маск нещодавно заявив, що в наступній легковій моделі, Model Y, буде використано не більше 100 м електропроводки. Це тільки здається багато — в Model 3 використовується 1,5 км дротів, а в Model S Tesla буде потрібно не більше 100 м проводки.

Наразі найбільшим технологічним викликом для електромобілів є акумулятор. Вага, обсяг заряду, швидкість зарядження та розрядження батареї, а також залежність від погодних умов обмежують можливості електромобілів. Але вже існує чимало розробок, які потенційно — за наявності підтвердження робочої технології, простоти виробничого процесу та доступної ціни виготовлення — призведуть до експонентного зростання популярності електромобілів.

Grabat Graphenano Energy, підрозділ групи Graphenano, заявив, що має технологію графенових акумуляторів, які дозволять електромобілям проїжджати до 800 км на одному заряді. Компанія стверджує, що для повного заряду такої батареї знадобиться кілька хвилин, а максимальна швидкість віддачі енергії буде в 33 рази кращою за літій-іонні аналоги. Це важливо у випадках, коли потрібно швидко видати максимальну потужність двигуна.

У звіті, опублікованому дослідниками Toyota, йдеться про випробування компанією твердотільної літій-іонної батареї, яка використовує сульфідні суперіонні провідники. Швидкість повного заряду такого акумулятора — 7 хвилин, що є ідеальним часом для електромобілів. Це вже близько до часу, який можна витратити на заправку звичайного автомобіля.

А науковці з Каліфорнійського університету Ірвайн розв’язали задачу створення надійного акумулятора на основі золотих нанодротів. Проблема була в тому, що, незважаючи на чудові характеристики, вони ламалися під час підзарядки. Вчені помістили нанодроти в гелевий електроліт і після тестових 200 тис. циклів зарядки-розрядки не виявили деградації матеріалу.

Український ринок

Електромобілі, як і їхні гібридні “брати”, набувають популярності в світі. Якщо в Китаї їхня частка в продажі нових авто перевищує 2%, то у Швеції — 6%, а в Норвегії — аж 40%! Україна не залишилась осторонь і 2017 р. навіть увійшла до Топ-5 країн з найшвидшими темпами зростання ринку електромобілів.

За даними інформаційно-аналітичної групи “Автоконсалтинг”, торік у країні було продано 5623 електромобілі. Щоправда, частка нових була доволі скромною — лише 617 машин. Цікаво, що вісім з них вже були комерційного класу (LCV), а лідером продажів став Nissan Leaf, який офіційно на наш ринок не постачається. Популярність вживаних авто легко пояснити: ціни на той самий Nissan або на симпатичний Fiat 500e стартують з відносно доступних 300 тис.грн.

Цього року ситуація дещо змінилась. Впродовж січня — травня в Україні було продано 227 нових електромобілів. Це небагато, але майже на 67% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Ще цікавіше те, що несподівано змінився лідер — за перші п’ять місяців року було продано 70 електромобілів Jaguar I-Pace (30,8% загальних продажів). Друге і третє місця належать Nissan Leaf та BMW i3 відповідно.

Не лише легкові

Оскільки тренд “електрифікації” поширився і на комерційні автомобілі, то й наш ринок незабаром теж почне наздоганяти світ. Зараз в Україні офіційно представлений один комерційний автомобіль — мінівен Renault Kangoo Z.E. Сподіваємось, ринок “дозріє” настільки, що тут незабаром офіційно з’являться також новий фургон Iveco Daily Electric та вантажівка Tesla Semi, яка має з’явитися на ринку 2020 р. Деякі експерти вважають, що при розвиненій інфраструктурі в містах завдяки меншій вартості пробігу та обслуговування комерційні електромобілі можуть окуповуватись за три-п’ять років.

Україні також варто було б розвивати власний громадський електротранспорт. Компанія Solaris Bus&Coach з сусідньої Польщі виробляє електричні автобуси моделі Urbino. Нещодавно компанія отримала велике замовлення: 250 автобусів для Мілану та 130 — для муніципалітету Варшави. В Україні поки електробусами займаються закордонні виробники: перший сертифікат на автобус на електротязі в Україні отримала китайська компанія Skywell.

Інфраструктура понад усе

Зважаючи на успіх на нашому ринку доволі недешевого Jaguar I-Pace (ціна на офіційному сайті — від 1,95 млн грн), можна сказати, що ціновий фактор не є головним стримуючим чинником для розвитку ринку електромобілів. Найважливіше — це інфраструктура зарядних станцій.

ee2Дехто з перших користувачів електромобілів заряджав їх від звичайної електромережі та переконався, що така зарядка триває добу, а то й більше. Це “вбивало” будь-який сенс володіння електротранспортом. Крім того, опція домашньої зарядки найбільше підходить тим, хто має приватний будинок. Зараз можна придбати спеціальні компактні зарядні станції для дому. Але все одно тут є обмеження — вони працюють з трьохфазною мережею та все ж таки не дотягують за швидкістю заряду до “промислових” станцій.

Поки зарядних станцій в Україні мало. За оцінками фахівців, інфраструктура стане комфортною тоді, коли у нас буде близько 25 тис. зарядних станцій — по одній на кожен зареєстрований електромобіль.

За даними міжнародного сервісу PlugShare, в Україні діють лише 2054 зарядні станції, які обладнані 4069 точками підключення. Тобто виходить на точку підключення в нас більше 6 автомобілів. Також існують випадки неякісного підключення станцій, що перешкоджає нормальному зарядженню. Тому, наприклад, компанія Renault проводила спеціальний “ZOE-тур” — перевірку якості інфраструктури перед початком офіційних продажів своїх електромобілів.

Шкода, що далеко не всі звичайні АЗС обладнані точками підключення. За спостереженнями водіїв електромобілів, вони є лише на кожній 5-й чи 6-й АЗС. Є й позитивна новина — за п’ять років кількість зарядних станцій збільшилась у 60 разів!

Тенденція росту триватиме. На ринку вже є декілька мереж з амбітними планами розвитку: VLS Energy, Toka, Electro UA, Strum. Також вони збільшуватимуть частку високошвидкісних зарядних станцій, які здатні “наповнити” літій-іонний акумулятор на 80% за 30 хвилин.

А нещодавно в новинах прогриміла “перемога” про відкриття двох станцій Tesla Superchager на трасі між Києвом та Львовом, яка, щоправда, швидко стала “зрадою”, оскільки виявилось, що дві зарядні станції в Україні вже декілька років є у планах Tesla. Такі станції дозволили б українським водіям електромобілів легше діставатись до Європи, де інфраструктура значно більш розвинена.

Діловий бік

Зарядні станції — це також бізнес з привабливим порогом входження. Інвестиції в обладнання станції потужністю 22 кВт складають $1-3 тис. в залежності від функціоналу. В станції на 50 кВт треба вкласти вже $20-25 тис. Не слід забувати про вартість підключення та інсталяції — це додаткові 7-10% від ціни зарядного пристрою. Термін окупності станції залежатиме від її типу та темпів розвитку ринку — це півтора-п’ять років за оцінками експертів.


 

ssgВолодимир Тарасов, координатор холдингу Electro UA:

— Порівняно із сусідніми країнами, а саме з Польщею та Румунією, Україна має доволі розвинену інфраструктуру зарядних станцій. Але її недостатньо для комфортного користування електромобілем. Якщо переглянути аналітику, то, за різними показниками, на один електромобіль має припадати одна-три зарядні станції. В Україні наразі налічується понад 25 тис. електромобілів, тобто нам потрібно, щоб було встановлено не менше 25 тис. звичайних зарядних установок і близько 2,5 тис. швидких зарядних станцій.

Ми з партнерами вже встановили більш ніж 3 тис. зарядних установок, проте в наших планах за два-три роки підвищити цей показник до 10 тис. зарядних станцій та не менше 1 тис. високо­швидкісних.

Приємно, що Україна входить до Топ-5 країн за показником швидкості переходу від автомобілів з двигуном внутрішнього згоряння (ДВЗ) на автомобілі з електричним двигуном. Безумовно, найпопулярнішим електромобілем серед українців є Nissan Leaf, його частка на ринку складає близько 56%.

Нас тішить статистика, яка говорить про те, що з кожним роком кількість “електричок” збільшується майже вдвічі. Цьому сприяють: по-перше, економічний фактор, адже експлуатація електромобіля в рази дешевша за експлуатацію автомобілів з ДВЗ; по-друге, прогресивне мислення українців, спрямоване у бік екологічно чистого майбутнього; по-третє, підтримка з боку держави, а саме анулювання усіх митних платежів, у тому числі ПДВ, на ввіз електромобілів до кінця 2022 р. А ми, у свою чергу, намагаємося забезпечити максимально комфортні умови для експлуатації електромобілів, адже за ними майбутнє, котре вже наступає!

 

Андрій Морозовський