Сонце, повітря та вода: що впливатиме на ринок міндобрив

Економіка
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Коронакриза оминула аграрний ринок, але глобальні виклики нікуди не зникли

Про це під час вісімнадцятої зустрічі онлайн-марафону «БрейнШторм марафон» заявив засновник компанії МАКОШ, співінвестор платформи БІЗНЕС 100 Віктор Поліщук

«Коронакриза жодним чином не вплинула на нашу компанію. Разом із аграріями постачальники агрохімії потрапили в перелік секторів, діяльність яких не підпала під обмеження. Завдяки тому що Україна не вдавалася до повної зупинки руху транспорту в цілому по території держави, ми працювали в звичному режимі», — розповів Віктор Поліщук.

Він також зазначив, що офісні працівники перейшли на віддалену роботу, а склади й автомобільний транспорт працювали без змін.

«Відповідно, ми нікого не звільняли з роботи і нікому не урізали зарплатню. Навпаки, ми добирали персонал з ринку, де за час карантину з'явилися нові фахівці, що підпали під скорочення в інших компаніях», — зізнається Віктор Поліщук і запевняє, що трудовий ринок наповнений великою кількістю якісного персоналу.
Однак перед учасниками агроринку є інші, як глобальні, так і локальні виклики.

#1. Різке коливання курсу валют

Негативним фактором для імпортерів агрохімії є значне коливання курсу валют, що збіглось із підготовкою до посівної кампанії.

За словами пана Поліщука, в ситуації, коли гривня зростає, постачальники агрохімії мають можливість продавати залишки на складах за усередненим курсом, балансуючи між власними інтересами та запитами аграріїв. А коли курс гривні різко падає, споживачі утримуються від купівлі. «Ми зіткнулися із такою ситуацією в кінці 2019 р., коли багато трейдингових компаній відчули проблеми зі збутом продукції. Звісно, найбільше постраждали великі компанії, але й ми, гравці середнього рівня, теж в деяких випадках змушені були заходити в нуль чи навіть в мінус, щоб втриматися на ринку», — говорить Віктор Поліщук.

#2. Обмеження імпорту

Сьогодні монополія на ринку азотних добрив не спостерігається.

Після повного закриття українського ринку від російських постачальників, восени 2018 р. аграрії зіткнулися із гострим дефіцитом мінеральних добрив. Тоді імпортери із налагодженими каналами постачання відчули вибухове зростання попиту. «Ми не встигали завозити добрива», — згадує Віктор Поліщук.

За рік ситуація кардинально змінилася — на ринку з’явилася велика кількість імпортерів і пропозиція значно перевищила попит.

Наразі на рівні Мінекономрозвитку йдуть розмови щодо намірів квотувати імпорт добрив незалежно від країни походження. Якщо говорити про азотні добрива, то тут, зрозуміло, лобіюються інтереси українського виробника. Натомість квоти на фосфорні та комплексні добрива негативно вплинуть на ринок, адже в Україні ці міндобрива виробляються в малих об'ємах, недостатніх для задоволення потреб аграрія. Тому Україна ризикує отримати черговий дефіцит і, відповідно, зростання цін на цю категорію товарів.

#3. Глобальні зміни клімату

Основним кризовим фактором для аграрного сектору є відсутність достатньої кількості вологи (або її надлишок). Сьогодні південь України страждає від посухи, а центр — від злив. За словами пана Поліщука, на ринку бракує обов’язкового страхування посівів, що дозволило хоча б частково убезпечити агровиробників від погодних коливань.

На цьому фоні сусідні країни запроваджують державну допомогу аграріям у боротьбі із змінами клімату. Зокрема, Казахстан компенсує витрати на установку аграріями поливних систем. В Україні таких програм немає. Фермери самостійно встановлюють дорогі системи поливу, несучи значні додаткові затрати.

Для адаптації до нових кліматичних умов українські аграрії змушені переглядати і коректувати системи землеробства. А постачальники агрохімії — підлаштовуватись під нові потреби ринку.

Нагадуємо, що Журнал «Бізнес» та співінвестори платформи БІЗНЕС 100 проводять серію онлайн-стрімів «БрейнШторм марафон» з загальною темою «Бізнес відродження. Економіка МАЙБУТНЬОГО».

Це цикл розмов про трансформаційні стратегії та ідеї з власниками бізнесу. Кожен раз тема буде окремою, але так чи інакше вона торкнеться питань, які сьогодні хвилюють суспільство.

Трансляція відбувається кожного робочого дня з 11:00 до 11:30.

Місце зустрічі: YouTube-канал Журналу «БІЗНЕС».

Переглянути попередні ефіри марафону можна тут:

Розмова з Олександром Громико

Розмова з Русланом Савчишиним

Розмова з Романом Процаком

Розмова з Ігорем Ліскі

Розмова з Олександром Кардаковим

Розмова з Віталієм Ільченком та Олександром Кіктенком

Розмова з Олександром Соколовським

Розмова з Юрієм Сивицьким

Розмова з Даніілом Шуфані

Розмова з Сергієм Позняком та Юрієм Кріпченком

Розмова з В'ячеславом Лисенком

Розмова з Сергієм Сидоруком

Розмова з Вадимом Притуляком

Розмова з Юрієм Кривошеєю

Розмова з Ольгою Махнюк

Розмова з Володимиром Чеповим