Advanter Group: доходи 55% підприємств зменшилися на третину

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Advanter Group спільно з Українським інститутом майбутнього провів дослідження стану та перспектив українського бізнесу у зв’язку з карантином і кризою в економіці

І малий, і великий бізнес в Україні вже зазнають суттєвих втрат і оцінюють можливе зменшення доходів протягом 2020 року в середньому на 50%. В тому числі 28% підприємств очікують зменшення доходів більш ніж на 60% протягом року.

Advanter Group опитали 458 підприємств, серед яких мікро-, малі, середні та великі компанії. Дослідження проводилось з 28 березня по 2 квітня 2020 року за підтримки CEO Club, бізнес-спільноти Board, ТПП України, бізнес-школи МІМ Київ, Prizma Club, CFO Club Ukraine та десятків інших об’єднань підприємців по всіх областях України.

Скорочені варіанти

На початку карантинних заходів переважна більшість підприємств вже зазнала суттєвого зниження доходів. Так, середньотижневі доходи 55% підприємств зменшилися більш ніж на 30%.

1

38% підприємств не мають можливості протриматися більш ніж два місяці в умовах карантину.

Звичайно, цей показник суттєво розрізняється залежно від сфер діяльності. Зокрема, підприємства роздрібної торгівлі нехарчовими продуктами, готельно-туристичного сектору, сфери освіти, ресторани потерпають найбільше і понад 50% підприємств цих сфер мають “запас міцності” до двох місяців.

2

Переважна більшість (79%) компаній вже скоротили персонал чи перевели значну частину співробітників на неповну зайнятість або відправили у відпустку.

3

Згубне зволікання

Розглядаючи сценарії розвитку подій, переважна більшість підприємців вказують, що продовження карантину і посилення карантинних заходів є згубними для бізнесу.

У випадку, якщо карантинні заходи залишаться без змін, 69% підприємств оцінюють втрати у більш ніж 20% протягом 2020 року в порівнянні з 2019 роком. А якщо карантин буде продовжено до кінця травня, то втрати понад 20% зазнають вже 84% підприємств, а 44% зазнають втрати більше 60% або розглядають варіант закриття бізнесу.

4

Переважна кількість підприємців вважають, що оптимальним з точки зору відновлення ділової активності й збереження економіки України від руйнації є застосування смарт-карантинних заходів, тобто таргетування карантину на групи ризику та територіальний підхід до обмежень.

5

16% підприємств вже встигли адаптуватися до існуючих карантинних заходів і 23% адаптують бізнес. Решта підприємств або не бачать можливостей для нових напрямів діяльності та перепрофілювання бізнесу, або потребують додаткових інвестицій.

6

Курс лікування

Наразі багато аналітичних центрів, включно із Advanter Group, ЦЕС, УІМ, працюють над виробленням й обґрунтуванням заходів, що необхідні для стимулювання ділової активності та збереження і створення робочих місць. Збираються галузеві напрацювання. При цьому самі підприємці вбачають, що найбільш ефективними можуть виявитися такі стимули з боку держави, як зменшення податкового навантаження (переважно для МСБ), часткова компенсація заробітної плати співробітникам у разі їхнього незвільнення, пільгові кредити (державні гарантії, знижені відсотки).

7

Очікувана підтримка з боку держави дещо розрізняється за розміром бізнесу. Але зменшення податкового навантаження на час карантину є найбільш очікуваним заходом.

8

Серед 458 досліджених підприємств 4% відносяться до великого бізнесу, 21% до середнього і 75% до малого і мікробізнесу.

37% підприємств локалізовані в Києві, 63% представляють різні регіони України.

9

Дані будуть скориговані під час наступних хвиль досліджень. Бізнес-спільноти і аналітичні центри запрошуються до співпраці над подальшими дослідженнями (Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.).

Андрій Длігач, д-р екон. наук, генеральний директор Advanter Group