Український продуктовий ритейл робить ставку на е-commerce

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Перевантаження сервісів доставки продуктів спричинило інтенсивний розвиток e-commerce у фуд-ритейлі

Досі продуктові магазини були найменш оцифрованим сегментом вітчизняної роздрібної торгівлі (про стримуючі фактори йшлося у попередньому матеріалі) і при цьому — найбільш перспективним. Для прикладу: частка онлайн-послуг доставки продуктів в Європі складає близько 5%, тоді як в Україні — лише 0,6%.

Неминучість розвитку продавці продуктів відчули в період вимушеного карантину — мережі фактично захлинулися від ажіотажного попиту на сервіс онлайн-замовлення та доставки.

За даними експертів компанії CBRE, зараз продуктовий ритейл та його логістика переживають пік продажів, що на 40-50% вищий порівняно із продажами у новорічний, традиційно піковий період.

Ситуація

Про ажіотажний попит на свої послуги говорять представники сервісів доставки продуктів. Зокрема, Glovo та Zakaz.ua. “Попит на послуги Zakaz.ua значно виріс у всіх українських містах, де ми присутні, — розповідає Євген Нетреба, комерційний директор Zakaz.ua (онлайн-замовлення та доставка продуктів харчування від найбільших роздрібних продуктових мереж METRO, Novus, “Ашан”, “Мегамаркет”, “Фуршет, “Таврія В”). — Зокрема, у столиці та містах-мільйонниках кількість замовлень збільшилась приблизно на 30%, а в невеликих містах, наприклад у Житомирі та Вінниці, — більш ніж на 100%”. Трафік сайту зріс приблизно вдвічі. Кількість замовлень у березні збільшилась орієнтовно на 50% порівняно із показником лютого, а середній чек — на 15% (до 1866 грн).

Змінилась і структура замовлень. Якщо раніше було багато замовлень з офісів та сегмента HoReCa, то зараз помітно зросла кількість замовлень пересічних українців, які купують продукти для сім’ї. “У кошику зазвичай вода, борошно, крупи, соняшникова олія, молочна та м’ясна продукція, овочі, антисептики, побутова хімія” зазначає пан Нетреба.

Водночас кількість клієнтів, які не змогли скористатися сервісом Zakaz.ua після оголошення початку карантину, вимірюється тисячами. “Ми щоденно оцінюємо наші операційні можливості та відкриваємо додаткові часові слоти доставки протягом дня”, — запевняє пан Нетреба. Сервісу наразі все ще не вистачає персоналу, який працює у магазинах (комплектувальників замовлень) та кур’єрів. І це при тому, що протягом останніх двох тижнів на роботу вийшли десятки нових співробітників, а компанія закуповує термобокси. Але щоб повністю задовольнити попит, потрібно більше 100 працівників.

Зростає кількість активних кур’єрів і у Glovo. Як зазначив у одному з нещодавніх інтерв’ю Дмитро Расновський, генеральний менеджер Glovo в Україні, “бажаючих працювати набагато більше. Люди сидять у неоплачуваних відпустках, до того ж є велика кількість незайнятих навчанням студентів”. Хоча, за його словами, навіть збільшена кількість замовлень на доставку продуктів від фізосіб не може компенсувати втрати замовлень з ресторанів (більшість з яких вимушено припинили роботу). До того ж у Glovo розуміють невідворотне падіння споживчого попиту з боку населення, що безпосередньо позначиться на всіх гравцях ринку. “Багато людей, знаходячись у вимушеній відпусті, змушені також скорочувати свої витрати і зменшувати кількість замовлень ресторанної їжі, переходячи до приготування страв удома”, — підкреслює пан Расновський. Через це у сервісах доставки продуктів він бачить низьку комерційну складову як для ритейлерів, так і для логістів.

А поки сервіси доставки, як незалежні, так і ті, що працюють у відділах магазинів, активно шукають збирачів продуктових кошиків та кур’єрів з власним авто.

Розширення

Зважаючи на підвищений ажіотаж, а також на посилення карантинних вимог, доставка їжі під двері сприймається гравцями ринку, радше, як вирішення питання безпеки і доступу до продуктів першої необхідності. “Якщо почнуться жорсткіші обмеження (а на прикладі інших країн ми бачимо, що супермаркети спіткала доля ресторанів — магазини працюють лише на доставку), ми маємо бути готові: важливо дати людям протестувати цей сервіс, а бізнесу — “обкатати” всі процеси для масштабування”, — каже Дмитро Расновський, зазначаючи, що “економіка” доставки має вдало складатися для всіх сторін — споживача, кур’єра та мережі.

Тому, скажімо, у Glovo немає однакових умов співпраці для всіх, особливо — нових гравців. Різниця в розмірі середнього чека й операційній підготовці мереж (наприклад, наявність збирачів замовлень у магазині) унеможливлює будь-яку уніфікацію умов. Зокрема, наявність збирачів може стати перевагою, що дозволить супермаркету отримати вигідніші умови у сервісі доставки. Натомість низький середній чек заздалегідь є “збитковою історією”, бо дає низькі комісійні сервісу. В такому разі, зазначає пан Расновський, “постає питання спільних інвестицій”. Компанія може розвивати збиткову доставку, розраховуючи на її окупність у майбутньому.

Кількість запитів від гравців, що хочуть запустити доставку через Glovo, зросла в 2,5 раза. З початку березня Zakaz.ua теж веде переговори з кількома торговими мережами, плануючи запуск доставки від нових партнерів у найближчі місяці. “До кінця 2020 р. ми плануємо запустити сервіс у Кривому Розі, Рівному та Полтаві, — говорить Євген Нетреба. — У наших планах — забезпечити зручну доставку продуктів у всіх найбільших містах України”. При цьому він зазначив, що Zakaz.ua наразі не планує змінювати вартість доставки, адже нині вона ледве покриває собівартість (у Києві вартість доставки стартує від 69 грн за замовлення вагою до 40 кг).

Відчути перспективу

Завдяки розширенню спеціалізованих сервісів доставки харчів на ринок заходять гравці, готові швидко перепрофілюватися. Так, сервіс Kabanchik.ua (входить до групи EVO) запустив окремий додаток для доставки товарів з магазинів і аптек. Тільки в Києві зареєстровано 47 тис. спеціалістів у категорії “Кур’єрська доставка” на Kabanchik.ua. Таксі Uklon та Bolt також хочуть заробити на доставці товарів вагою до 20 кг і вводять спеціальні опції. Маркетплейс Rozetka розпочав продаж продуктових наборів від мережі АТБ, які доставлятиме “Нова Пошта”, але поки тільки у Дніпрі та області. Днями Justin запустив сайт shop.justin, через який можна замовити продукти з мережі “Сільпо” (доставка поки тестуватиметься в трьох районах столиці).

У цей перспективний сегмент заходить і непрофільний бізнес — IT. Засновник компанії Powercode LLC Владислав Савченко пообіцяв за два тижні запустити сервіс з доставки продуктів, вклавши у стартап “Foodex24” 2,5 млн грн. Команда планує закуповувати товари у постачальників, орендувати склади, винаймати сортувальників, налагодити логістику та запустити сайт та додатки. У “Foodex24” вже є парк із 620 авто та водіїв, а служби таксі Києва можуть надати додатково ще тисячу машин. Таким чином, сервіс зможе обслуговувати 1 млн клієнтів на місяць. У тестовому режимі сервіс запрацює в одному з районів Києва, а далі масштабується на великі міста України.

В будь-якому разі ринок фуд-рітейлу вийде з карантину в інших образі та подобі. “Ритейл вийде з карантину в нову реальність, в якій покупці будуть змушені переглянути своє ставлення до онлайн-покупок”, — зазначає Олександр Іванов, партнер по роботі з клієнтами компанії Nielsen. Як показовий приклад експерт наводить китайців, де 89% опитаних респондентів сказали, що після завершення карантину вони продовжуватимуть робити більше покупок FMCG через інтернет. Особливо це характерно для нового сегмента покупців, що проявився внаслідок пандемії, — аудиторії 50+. “І завдання ритейлерів — швидко адаптуватися до потреб нової аудиторії, допомогти їм у навігації та подолати існуючі бар’єри”, — радить пан Іванов.