Запускаємо власний блог на YouTube

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Ми кожного дня проводимо час на YouTube, і багатьом з нас спадало на думку стати блогером. Не впевнені, що маєте талант? Не біда. Якщо ви бодай щось вмієте робити добре, стати успішним блогером — абсолютно реально

Насамперед глядачі приходять на YouTube, аби розважитись і добре провести час. Таких — 70%. Друга причина — аби вирішити якусь проблему чи задачу. Також люди заходять на платформу, щоб надихнутись і знайти мотиваційний контент. Спостерігаючи за іншими, людям набагато простіше зрозуміти, про що вони самі можуть знімати відеоконтент.

Що там в тому YouTube

YouTube тримається на трьох китах-форматах: це стрім (пряма трансляція), влог (демонстрація власного життя у відео) та відеоблог (професійна зйомка відеороликів). Зі стрімом все зрозуміло: став свідком чогось цікавого — вмикай камеру й ділись побаченим зі світом. Влог також не потребує монтування, проте тільки на перший погляд цей формат виглядає нескладним. “Якщо в майбутнього креатора життя протікає буденно, я б не рекомендував створювати влог — це навряд чи буде комусь цікаво. А от якщо у вас у житті або в бізнесі, або за розпорядком дня багато зустрічей з цікавими людьми, багато переїздів у різні країни або міста, або навіть просто по різних локаціях, ведення влогу чудово вам підійде”, — зазначає Вячеслав Поліновський, директор курсів для відеоблогерів AIR Academy.

Найбільш трудомісткий формат — це власне відеоблог. Зйомка відеороликів, фактично мікрофільмів, потребує структури кадру, сценарію, локації, техніки і, звісно, часу.

Блогер-початківець має вибрати формат під конкретну цільову аудиторію (ЦА) і  робити контент, який її  цікавитиме.

А тепер сама ідея

Чим більше ваша ідея каналу на YouTube відрізнятиметься від існуючих на ринку, тим краще. Варто добре подумати, що саме ви можете дати аудиторії та чи співпадають ваші інтереси з попитом на цю тематику.

Інакше кажучи, якщо ви нічого не розумієте у корейському б’юті-сегменті, вести такий блог для вас стане катуванням, а для глядачів — і поготів, тому навряд чи вас будуть дивитися. Якщо людина полюбляє, наприклад, готувати, то варто ризикнути й запустити власний канал. Але краще знайти унікальні чи то форму, чи то зміст. Наприк­лад, існує канал “Готуємо за 100 гривень”, унікальність якого закладена в самій назві: будь-яка зі страв не виходить за межі бюджету в 100 грн.

Знавці справи радять початківцям спершу поміркувати, про що буде їхній блог, а після визначення прописати, як мінімум, 10 тем для перших 10 відео. Якщо майбутній блогер не йде далі двох перших тем, це свідчить про ситуативний інтерес. Тож навряд чи він зможе довго і професійно цим зай­матися.

Основними сегмента­ми YouTube наразі є entertainment (тобто розваги), робота і бізнес, фінанси, фітнес і правильне харчування, кулінарія, будівництво, нав­чання, подорожі, активний відпочинок, музика, краса і мода, езотерика, тварини, діти, спорт, гумор, здоров’я, Lifestyle, How-to, новини.

“В Україні локально не розвинена бізнес-тематика, тож зараз саме в цей сегмент можна легко зайти. Якщо ти коуч, фінансист або пов’язаний з бізнесом — ласкаво просимо”, — зазначає Вячеслав Поліновський.

YouTube і сам підказує, які сегменти варті уваги нових блогерів. Ба більше, коли тематика стає популярною й “обростає” величезною кількістю роликів, ці сегменти потрапляють на окремі платформи. Наприклад, самі по собі вже діють YouTube Music, YouTube Kids. Невдов­зі з’явиться YouTube Howto.

Українські блогери діляться на дві категорії: ті, хто працює на внутрішній ринок, і ті, хто працює на експорт. Перші створюють контент українською з локальними оглядами та новинами й орієнтуються на внутрішнього споживача. В Україні за статистикою найбільше люблять дивитися політичний і новинний контент, але обмежуються не лише цим.

“Найпопулярніші формати серед українських блогерів — це гумор і шоу. Я взагалі виділив би шоу з бізнес-сегмента. Я, наприклад, захоплююся Win Win Show — це шоу, в якому обирають одного з дев’яти бізнесменів, якому вручають $100 тис. Третій дуже популярний формат — відео про тренди, актуальності, “фішки”, як це роблять автори, наприклад, каналу Magic Five. Це те, що зараз добре працює”, — зазначає Андрій Шатирко, СЕО агентства відеомаркетингу Shatyrko Agency.

Блогери “на експорт” мають українську локацію, але переважно іншомовний контент. Хоч в них і більша кількість підписників, проте є певні нюанси із монетизацією.

Цільова аудиторія

“Твоя ЦА — це ти п’ять років тому, не більше і не менше. Це найкрутіше визначення, яке може спрацювати”, — каже пан Шатирко. Але треба розуміти, що знімати. Контент про, наприклад, ремонт автомобілів, звісно, зацікавить значно більшу аудиторію, ніж ролики про ремонт космічних кораблів. Якщо блогер розуміє, що його аудиторія досить вузька, у нього є два шляхи. Перший — полишити свою нішу і перейти в сегмент, де його експертність буде низькою, другий — залишитись на місці й активніше працювати саме зі своєю ЦА.

“В нас нещодавно закінчувала курс доросла жінка, яка займається розсадкою квітів удома. Це дуже вузька ніша. Але до неї прийшли спонсори, які хотіли, щоб вона інтегрувала їхній продукт. Ці бренди звернулись до блогера з аудиторією всього в 2 тис. підписників. Проте вона була напрочуд цільовою, бо контент дивляться лише люди, яким цікаво вирощувати рослини вдома. Зараз у неї 12 тис. підписників, і бренди продов­жують приходити”, — розповідає пан Поліновський.

Отже, певна цільова аудиторія сама до вас прийде, якщо ви періодично показуєте свій контент. А от якщо б та “квіткова” блогерка пішла в більш масову нішу, вона отримала би змішану аудиторію. Власники брендів бояться каналів, де незрозуміло, що коїться, і незрозуміло, хто їх дивиться. Існують блогери навіть з мільйоном підписників, які досі не отримали жодної рекламної пропозиції.

Техніка

Якщо ви початківець, вкладатися в дорогу техніку і якісну картинку іноді має сенс. Особливо, якщо ваша ЦА звикла до якісного контенту, як, наприклад, канали, що беруть інтерв’ю у відомих персон. Тим більше що епоха “дикого ринку” на YouTube вже закінчилась, і зараз він насичений саме професійними матеріалами.

vitrati na obladnannya

Якість знятого ролика надзвичайно важлива для розважального контенту. Натомість спостерігачу за тим, як, скажімо, посадити дерево або полагодити замок, головне не якість, а час: чим швидше блогер розповість і покаже корисну річ, тим більше у нього буде переглядів. Часто якість менш важлива за експертність контенту.

“Я знаю мінімум 10 блогерів, які знімали, знімають і будуть знімати на телефон. Це переважно блогери, для яких важлива мобільність. Якщо для передачі вашої експертності та невідторгнення вашої ЦА достатньо телефону, знімайте на нього, аби тільки якість зйомки була достатньою”, — радить Вячеслав Поліновський.

Якщо ви плануєте зйомку в русі чи пізніше, під час монтажу, збираєтесь збільшувати деякі об’єкти на відео, то краще мати повноцінну камеру, яка може знімати з роздільною здатністю 4К. У 4К знімають також багато моделей фотоапаратів. Звісно, камеру потрібно зафіксувати на штативі.

Добрий звук — це обов’язкова вимога для зйомок, тому варто придбати стаціонарний мікрофон або “петличку”.

Важливим компонентом є світло, його можна забезпечити кільцевими лампами для відеозйомок (бюд­жетний варіант) або спеціальним обладнанням для постійного студійного освітлення (дорожчий).

До речі, не найгірший ва­ріант — оренда на кілька годин студії відеозапису. Маю­чи навички, за годину можна зняти два-три ролики. У студії є все необхідне: камера, світло, звук, фони, хромакей. Спершу це набагато дешевше, ніж купувати всю техніку власним коштом.

Якщо ви знімаєте для домашнього перегляду, заморочуватися мегаякістю не треба. Але якщо ваш орієнтир — скажімо, b2b-сегмент, де глядач має змогу обирати, подивитися Big Money Євгена Черняка або ваш канал, треба знімати на рівні конкурента.

Що стосується приміщення, де відбуваються зйомки, початківцю легше привести до ладу якийсь куточок власного житла. І навіть це не завжди має значення. Наприклад, відео в стилі “як приготувати млинці” знімаються у творчому безладі й усе-таки набирають мільйони переглядів. Бо глядачам цікаво саме, як приготувати млинці, а не декор та рівень охайності кухні.

Тривалість роликів

Наразі середній сеанс в  YouTube триває від 40 хви­лин до години. І є прогнози, що час сесій збільшувати­меться.

Зараз переважна більшість роликів — тривалістю понад 10 хвилин, бо саме такий час відео на YouTube дозволяє робити монетизацію. Рекламу в цих роликах можна показувати двічі — на початку й наприкінці. Деякі автори розуміють, якщо їх дивляться по п’ять-шість хвилин, то навіщо їм знімати півгодинні ролики.

Але є успішні нестандартні приклади. Відомий блогер Юрій Дудь знімає рідко, ролики дуже довгі, а кількість переглядів при цьому зашкалює. Бо якщо контент якісний, крутий, можна відходити від стандартів. Професіонали радять не знімати вірусний контент, який буде швидко розповсюд­жуватися і який всі будуть лайкати та шерити. Спробуйте знімати такий контент, який буде бажаним, тобто всі з нетерпінням чекатимуть, коли вийде новий ролик, навіть якщо такий контент потрібно робити трохи довше.

Розкрутка

Розкручувати блог можна за гроші або безкоштовно. З бюджетом можна швидше розкрутитися, але треба правильно розподіляти витрати і вміти налаштовувати рекламу в сервісі Google Ads. Тоді канал можна популяризувати протягом трьох місяців, але за умови попиту на контент. Ясна річ, що якщо ви знімаєте відео, яке нікому не потрібне, то вам навіть реклама не допоможе.

Безкоштовно набирати обертів довше і важче. Але в цього методу є істотні переваги. Коли до вас усвідомлено приходять глядачі, ви розумієте, що реально їм подобається, а що ні. Для подальшого розвитку це безцінна інформація.

Рекламою можна “нагнати” трафік, але не факт, що людина, навіть підписавшись на ваш канал, буде стежити за вашою творчістю надалі. При платному просуванні глядач повільніше втягується в контент, але швидше збільшується кількість підписників і переглядів.

YouTube любить, коли автор активно залучає підписників. Можна довго рости до 1500 підписників, але збільшити аудиторію з 1500 до 10 тис. набагато легше. YouTube бачить, що контент користується попитом, його креатор присвячує цьому час і має хорошу кількість переглядів. Тоді сама платформа починає рухати канал і показувати іншим глядачам контент, який ті могли б і лишити поза увагою.

“Ми радимо спочатку просуватися органічно, а потім вже “вливати” у рекламу. Хоча б 10-20 роликів на каналі мають бути без реклами, з прописаними тегами, а потім вже вкладайтеся в рекламу. Є  блогери, які досі не користувалися платною розкруткою, маю­чи по 40 тис. підписників, і це ідеальні блоги, які говорять про їхню якість”, — наголошує пан Поліновський.

Монетизація

Щойно у вашого блогу з’явиться перша тисяча підписників, можна говорити про монетизацію. Монетизація означає, що ви можете розміщувати рекламу, яку замовили YouTube, у ваших роликах й отримувати з кожної тисячі переглядів певну суму. Чому певну? Тому що монетизація залежить від регіону та готовності бренда платити за рекламу.

Якщо ваш контент близький до тематики, де бренди воюють за кожен рекламний прояв, рекламні ставки вищі й вам надходитиме більше грошей. YouTube платить блогерам відсотки від проданої реклами. Грубо кажучи, якщо бренд платить центи, то блогеру дістануться десяті частки цих центів. Якщо бренди готові платити YouTube долари, то вам дістануться центи. Якщо географічно ви знаходитесь у регіонах, де бренди готові платити більше — аудиторія там ширша, а самі бренди — багатші, то за покази даватимуть більше грошей. Але це — не найголов­ніший заробіток у блогерів.

Цікавіший заробіток — це співпраця з брендами. Існує величезна кількість блогерів з десятками і сотнями тисяч підписників, які заробляють на монетизації від YouTube вдвічі менше, ніж від колаборації з брендами.

Найкраще у такому форматі працювати через спеціальні агентства. Ці компанії добре знають, які блогери якими ЦА володіють, бо бренду складно самому шукати потрібного амбасадора. Тому безпосередньо блогери рідко працюють з брендами напряму. Самому автору так вигідніше, тому що він може отримати не разовий гонорар, а річний контракт або контракт на 15-20 проявів.

На YouTube знайдеться аудиторія майже для кожного, але треба багато попрацювати. YouTube — це можливість. Тому якщо ви відчуваєте в собі сили — вперед: вільний час протягом карантину — прекрасна для цього нагода.