Острови в тумані: як турбізнес зустрів кризу

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Напевно, першими, хто відчув на собі руйнівну силу пандемії, стали туроператори. БІЗНЕС по гарячих слідах проаналізував ситуацію

Україна 17 березня закрила пасажирське авіасполучення через спалах вірусу COVID-19. Це стало основним ударом для вітчизняних туроператорів. Але й до того попит на їхні послуги стрімко падав у зв’язку з карантинними заходами у різних краї­нах. Наразі ситуація є безпрецедентною для всього світу. Навіть німецький туристичний гігант TUI Group звернувся до держави по допомогу. Це при тому, що компанія має €1,4 млрд. Неймовірно швидке розповсюдження кризи створило проблеми як клієнтам, так і самому турбізнесу. Й Україна тут — не виняток.

Що втратив клієнт

У зв’язку з обмеженням авіасполучення в Україні нашім співвітчизникам — клієнтам туристичних агентств довелося терміново перервати відпочинок і повернутися додому. Варто зазначити, що більшість людей повернули з далекого зарубіжжя саме тур­оператори відповідно до договірних зобов’язань, а не держава.

“Pan Ukraine у режимі 24/7, одразу ж після виступу Президента на телебаченні, тобто з вечора 13 березня, розпочав евакуацію туристів з Куби, Домінікани, Сейшел, Мексики, Мальдівів, Таїланду. Ми намагалися повернути всіх до 17 березня, однак міжнародні рейси вже були переповнені, оскільки країни “закривалися” зі швидкістю падіння карткового будиночка, і “крайніх” туристів (ми не говоримо “останніх”) повертаємо в Україну спецрейсом тільки 29 березня (з Бангкока перевізником МАУ)”, — розповідає Олена Шаповалова, власниця туроператора Pan Ukraine.

Клієнти, у кого вильоти припали на карантинні дати (березень-квітень), хочуть або повернути гроші за куплені тури, або перебронювати їх. А оскільки зараз повернути гроші майже нереально, то практично всі оператори переброньовують готелі на віддаленіші дати. Тобто не відмовляють у виконанні договірних умов, а просто переносять дати їхнього виконання у зв’язку з форс-мажорними обставинами.

“Забрати гроші — це проблема, адже туроператор не тримає їх у сейфі, він розраховується ними за своїми обов’язками перед авіакомпаніями і готелями. Тому вилучити гроші з бізнесу неможливо”, — пояснює Павло Григораш, виконавчий директор Асоціації туристичних агентств.

Дійсно, кошти, наприклад, за квитки авіакомпанії туроператорам не повертають, а пропонують два варіанти. Перший — перенести одноразово дату вильоту без доплат і штрафів на період не пізніше 30 червня; якщо ж виліт буде перенесено на більш пізні дати, сума оплати квитка збільшиться згідно з новим тарифом і новим валютним курсом. Другий варіант — оформити EMD (electronic miscellaneous document), по суті, депозитний ваучер, який згодом можна використовувати в якості оплати за нові квитки у даній авіакомпанії.

За словами пана Григораша, клієнт, звісно, може упертися і піти до суду з вимогою повернути свої гроші. Але, по-перше, згідно із Законом “Про туризм” оператор має право компенсувати з вартості туру фактично понесені ним витрати. По-друге, суд — це історія на декілька місяців або навіть років, особливо з урахуванням, що суди зараз теж на карантині. “Тому ми всім рекомендуємо переносити свій відпочинок на більш пізні дати, але в жодному разі не скасовувати його”, — наголошує експерт.

Аналогічне бачення ситуації має директор Центру розвитку туризму Володимир Царук: “Зрозуміло, що вимоги туристів, які будь-що хочуть отримати кошти за скасований тур, мають бути виконані, але за мінусом втрат, які поніс організатор цієї поїздки та його субпідрядники — готелі, авіаперевізники тощо. Повернення коштів відбуватиметься не одразу, а протягом цілого року. Тому сподіваємося, що більшість туристів все-таки не відмовляться від поїздок і відкладуть їх на період, коли ситуація виправиться і стане спокійнішою”.

Що втратив оператор

Наразі ніхто не може назвати точну суму збитків турбізнесу, вона ще тільки підраховується. Всі офіси українських туроператорів і турагенцій зачинені та працюють онлайн. Більшість туроператорів не продають путівки навіть на літні місяці. Компанії не ризикують, а туристи й поготів не наважуються планувати відпочинок за кордоном. “На туристичному ринку ситуація одна з найгірших, це повний колапс, бо нічого не працює”, — констатує Володимир Царук.

Процес реформування туристичної галузі України був запущений у грудні 2019 р., але не встиг завершитися до розпалу пандемії. Головою Державного агентства розвитку туризму (в складі Міністерства культури) 3 березня 2020 р. стала Мар’яна Олеськів. Офіційно Агентство було зареєстровано 6 березня. А вже 13 березня пані Олеськів проводила антикризову нараду із залученням представників авіакомпаній, туроператорів, профільних асоціацій та готельних ланцюжків. У розпал наради надійшла інформація про заборону на в’їзд іноземних громадян на територію України, а пізніше того ж дня було оголошено про припинення повітряного сполучення з 17 березня.

Нині Держагентство розвитку туризму не має штату та бюджету. Виділені на його роботу 2020 р. в держбюджеті 240 млн грн поки існують лише на папері та й ті вже збираються забрати в рамках секвестру бюджету. “Пані Олеськів працює в режимі “надзвичайного туристичного штабу”, ведучи новинний телеграм-канал Держагентства і кілька груп у месенджерах (по тематиці виїзного та внутрішнього туризму). Зараз все, що робиться в країні для порятунку туризму, робиться однією людиною та командою волонтерів з бізнесу”, — наголошує Олена Шаповалова.

Багато країн, розуміючи, що туризм є важливим джерелом доходів бюджету, виділяють величезні кошти на порятунок галузі та збереження робочих місць. Тому представники українського туристичного бізнесу через Державне агентство теж намагаються донести до Кабміну законодавчі ініціативи, які впроваджує більшість країн, наприклад Польща. Серед цих ініціатив, зокрема: податкові канікули; відстрочення виплат по кредитах; відстрочення сплати ПДВ або істотне зниження ставки на певний період; тимчасове зниження ставки ЄСВ для підприємств для можливості виплати зарплат співробітникам. Наразі пропозиції розглядаються урядом.

Експерти стримані, відповідаючи на питання, чи всі туроператори оговтаються від збитків та переживуть неминучу економічну кризу. За їхніми словами, наразі важко щось прогнозувати, невідомо навіть, коли почнеться туристичній сезон, бо кожного дня якась країна оголошує в себе карантин. Тому все залежить від того, як швидко закінчиться пандемія, і від рівня допомоги держави.