Стан та перспективи заводу "Антонов"

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

ДП “Антонов” має змогу виготовляти літаки, яких потребує ринок, аде є певні перешкоди, що заважають збільшити виробництво

Державне підприємство “Антонов” відоме на весь світ своєю продукцією, водночас невибагливою і надійною у використанні в різноманітних кліматичних та географічних умовах. Українські літаки недорогі як для купівлі, так і для експлуатації. До того ж ремонтопридатні. В державному концерні “Укроборонпром”, до складу якого входить ДП “Антонов”, вважають, що це позиціонування можна і треба й надалі використовувати як маркетинговий інструмент.

Поміж гігантів

Зараз на світовому ринку авіабудування створюється дуополія з гігантів Boeing та Airbus. Інші гравці переорієнтуються на нішеві продукти. Адже не всім клієнтам “по кишені” все дорожчі, збудовані за новітніми технологіями і з використанням сучасних матеріалів літальні апарати.

sdyujytgfedw4rt5r ad6a3Ринкову зацікавленість у нових літаках класу Ан-178 та Ан-132, створених та побудованих на ДП “Антонов”, підтверджують оцінки незалежних консалтингових фірм Німеччини та Іспанії. Перший злетів у небо 2015 р., другий — 2017 р.

У грудні 2009 р. на підприємстві було запущене серійне виробництво регіональних реактивних пасажирських літаків сімейства Ан-148 та Ан-158. З 2010 р. було збудовано 10 таких літаків. Були також виготовлені та поставлені замовнику шість легких транспортних літаків Ан-32.

Наразі в цехах серійного виробництва на різних стадіях готовності знаходяться три літаки Ан-148 та 10 — Ан-158. Щоб закінчити їхнє складання, необхідно завершити програму імпортозаміщення: закупити нове обладнання, провести відповідні сертифікаційні випробування, отримати сертифікат, встановити нове обладнання. Запущено серійне виробництво п’яти літаків Ан-178.

На жаль, невелика кількість побудованих літаків супроводжується відсутністю контрактів на їхнє придбання. Наразі є лише одна підтверджена авансовим платежем угода — з МВС Перу на побудову одного Ан-178. Існує й контракт з азербайджанською компанією Silk Way на 10 літаків Ан-178, підписаний ще 10 років тому. Проте дії в його рамках призупинені через проблему з імпортозаміщенням. Недавній візит генерального директора “Укроборонпрому” до Азербайджану зрушив переговорний процес з мертвої точки. “Ми сподіваємось, що зможемо домовитися про відновлення цього контракту. Ми готові до цього. Так само ми готові вести переговори як з державними, так і з приватними замовниками з інших країн”, — заявляє Руслан Корж, заступник генерального директора з авіа- та ракетобудування концерну “Укроборонпром”.

korj 179d0Руслан Корж, заступник генерального директора з авіа- та  ракетобудування державного концерну “Укроборонпром”

— Існує ряд замовників і низка певних задач, які виконують ті чи інші літаки як в пасажирському, транспортному, так і у воєнно-транспортному режимі. Для них потрібен більш простий, надійний і невибагливий літак. Мені здається, “Антонов” має цю нішу займати. Тому мені перспективи заводу видаються дуже позитивними, якщо нам вдасться провести низку заходів з перетворення його на сучасну авіаційну корпорацію. Мається на увазі впровадження програм з управління продуктами, тобто сучасної системи управління бізнесом, і системи управління підприємством в партнерстві з державою. Україна, своєю чергою, виступатиме як замовник продукції підприємства, а також активно допомагатиме просовувати її на зовнішні ринки.

Чому не летимо?

2014 р. Україна розірвала промислову кооперацію з РФ, через що “Антонов” втратив можливість комплектації своїх повітряних суден. Постала задача замістити агрегати та системи російського виробництва українськими або західними. “Ця задача, на жаль, виконувалася слабо. Вона потребувала серйозних управлінських і фінансових рішень. Я вважаю, що завдання було виконано десь на 20-30%”, — зазначає пан Корж.

Ще одна проблема авіаційної галузі України і заводу “Антонов” як її головного представника — відсутність Державної цільової науково-технічної програми розвитку авіаційної промисловості України до 2030 р. Дія попередньої такої програми спливла 2010 р., а нова так і не була прийнята, незважаючи на пропозиції підприємств галузі. “Багато питань, які мала би вирішувати держава, ми з колегами вирішуємо самотужки. Наприклад, ДП “Антонов” здійснює важкий процес імпортозаміщення. Це досить дорогий процес, який ми вимушені реалізовувати власним коштом”, — пояснює Олександр Донець, президент ДП “Антонов”.

При цьому на підприємстві зазначають, що всі великі проекти в світовому авіабудуванні розвивалися за активної підтримки держав. Навіть світові гіганти на кшталт Boeing чи Airbus мають її. Так, у березні 2012 р. апеляційний орган СОТ підтвердив, що Boeing отримав на проектні роботи близько $5,3 млрд дослідницьких грантів від Міноборони США і  NASA. А непрямими субсидіями для компанії стали багатомільярдні податкові послаблення з боку держави. Завдяки цьому були знижені ціни на літаки, в тому числі на Boeing-787. Водночас компанія Airbus отримала близько $18 млрд позик за відсотковою ставкою нижче ринкової, а також декілька мільярдів доларів “стартової допомоги” для розробки і запуску у  виробництво літака A380.

donec e7515Олександр Донець, президент ДП “Антонов”

— На жаль, останнім часом склалася така тенденція, що з приходом нової команди керівників починається проведення реформування заради реформування. Зазвичай зміни стосуються лише системи управління, і на тому процес зупиняється. Наше підприємство неодноразово відчувало на собі втілення цих реформ. Результати такого підходу лише погіршують становище ДП “Антонов”. Наприклад, після ліквідації Міністерства промислової політики не було сформовано нової профільної структури управління. Рішення про передачу ДП “Антонов” в управління державного концерну “Укроборонпром”, на мою думку, не було зваженим. За п’ять років роботи у складі концерну підприємство не отримало жодного держзамовлення та фінансування програм, а продовжувало працювати власним коштом.

Реформування

Наявність авіаційної промисловості — одна з найважливіших умов для зміцнення національної безпеки, можливий локомотив розвитку науки, економіки, наповнення бюджету держави, покращення її іміджу та авторитету на міжнародній арені. Тому в контексті загальної реформи “Укроборонпрому” певні зміни чекають і на завод “Антонов”, зокрема в частині системи управління.

На самому заводі щодо реформування мають певний скептицизм, оскільки вже є невдалий досвід схожих спроб.

На думку Олександра Донця, при реформуванні ДП “Антонов” та інших підприємств галузі необхідно застосовувати державний та науковий підхід, до розробки якого мають бути залучені як представники галузі, так і фахівці НАНУ та її інститутів. Поряд із цим потрібно забезпечити координацію зусиль з модернізації та сталого інноваційного розвитку всіх галузей, взаємопов’язаних із авіабудуванням.

 

Андрій Зінченко