Керівник "ЗАЗу" Микола Євдокименко: ЗАЗ готовий до співпраці, в тому числі з виробниками електрокарів

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Ледь не першим повідомленням в новому році стала новина про те, що ЗАЗ випустив тестову партію автомобілів Lada та веде переговори про відновлення виробництва з потенційними партнерами, одним із яких є Groupe Renault.

БІЗНЕС поцікавився у голови правління "ЗАЗ" Миколи Євдокименка, коли можливий запуск заводу та що відлякує потенційних інвесторів.

– Розкажіть, яких наразі домовленостей із партнерами вже досягнуто? Чи можливий запуск виробництва автомобілів вже у 2020 році?

— Завод всіх можливих зусиль для збереження сучасних високотехнологічних потужностей і відновлення повномасштабного виробництва. Зокрема, протягом кількох років ЗАЗ знаходиться в проактивному пошуку партнерів і веде переговори з низкою потужних міжнародних автомобільних концернів, одним з яких є транснаціональна автомобілебудівна корпорація Groupe Renault. Втім, в існуючій нестабільній політико-економічній ситуації в Україні досягти конкретних домовленостей поки не вдалося.

Стосовно можливого запуску виробництва на потужностях ЗАЗу, багато чого залежатиме від економічної ситуації, геополітичної ситуації та кон’юнктури ринку.

Тестова партія автомобілів Lada, які виробляються Groupe Renault, була зібрана в рамках процедури аудиту, виробничих потужностей "Запорізького Автомобілебудівного Заводу", що передбачає, в тому числі, тестовий випуск. Аудит виробничих потужностей важливий, але тільки перший крок в дискусіях навколо виробничих проєктів. Навіть його позитивний результат лише на практиці підтверджує, що після багаторічної зупинки виробництва, виробничі потужності ЗАЗу збережені в працюючому стані, та можуть використовуватися для виробництва авто.

Ніяких реальних домовленостей щодо відновлення серійного виробництва на ЗАЗі поки не існує. Окрім відновлення виробництва легкових автомобілів, в даний час "ЗАЗ" знаходиться в переговорному процесі з однією з найбільших німецьких компаній, що спеціалізуються на виробництві автомобільних компонентів, про можливості налагодження випуску запасних частин. Як тільки будуть досягнуті домовленості щодо спільного проєкту з випуску комплектуючих, ми повідомимо додатково. Наразі даний проєкт перебуває на етапі обговорення та опрацювання.

Читайте також: В Україні рекордно зріс попит на нові авто

– У повідомленнях компанії неодноразово згадувалося про те, що "переговори з різними виробниками ведуться вже багато років, але в існуючій нестабільній ситуації прийти до якихось фінальних домовленостей поки не вдається". Розкажіть, які основні причини відмови у співробітництві та небажанні інвестувати в Україну?

– Дійсно, перемовини ведуться, але ми не можемо розголошувати інформацію про деталі, в тому числі і про сторони-учасники. Якщо говорити про причини, чому партнери зволікають, то часто звучать такі аргументи, як відсутність на законодавчому рівні з боку держави стимулів інвестувати і захищати інвестиції, відсутність чіткої державної стратегії розвитку промисловості, а також нестабільність "правил гри", які змінюються для бізнесу двічі-тричі на рік, що разом з війною на Сході України (а ЗАЗ розташований за 200 км від лінії фронту), відлякує потенційних партнерів.

– Яка подальша доля підприємства ЗАЗ? Чи є у планах налагодити виробництво електрокарів?

– Запорізький автомобілебудівний завод готовий до відновлення випуску автомобілів з потенційними партнерами, які погодяться розмістити виробництво в Україні. Завод, який єдиний в Україні зберіг повний цикл виробництва, готовий до співпраці, в тому числі і з виробниками електрокарів. Але розвиток цього напрямку стримують митні та фіскальні умови в Україні, які були покликані зробити доступнішими для населення екологічно чисті автомобілі. Зворотнім боком медалі стали умови, коли до України дешевше імпортувати готові автомобілі на електротязі, оскільки завезення компонентів для виробництва, через оподаткування та мита, роблять кінцевий продукт неконкурентним за ціною.

Водночас, виробництво автобусів на ЗАЗі зросло на 55% (до 70 од. – дані за 2019 рік). Розкажіть, куди, окрім України, постачалися автобуси?

– Автобуси українського виробництва успішно використовуються європейськими перевізниками на регулярних внутрішньо – міських та міжміських лініях. Починаючи з 2016 року, до ЄС було реалізовано близько 90 автобусів виробництва ЗАЗ, з них 21 – відвантажено протягом 2019 року.

–  Які плани щодо автобусного виробництва в цілому? Чи плануєте у 2020 році збільшити виробництво автобусів?

– На 2020 рік заплановано зростання автобусного виробництва та реалізації відповідно на 35-40% порівняно з 2019 роком. Проводиться активна робота з пошуку нових закордонних партнерів, з метою розширення ринків збуту вітчизняних автобусів, які за наявності серйозної конкуренції з боку європейських, китайських та турецьких виробників автобусної техніки за достатньо короткий строк вийшли на європейський ринок. Українські автобуси мають позитивні відгуки від місцевих перевізників у процесі експлуатації на лініях та набувають популярності в Європі.

– Скільки на ЗАЗі працює співробітників? Чи є заборгованість з виплати зарплати, податків та зборів?

– Станом на 1 січня 2020 році завод нараховує біля 800 працівників. Заборгованостей з виплати заробітної плати, сплати податків та зборів підприємство не має.