Кирило Куницький: В українському середовищі повільно, але впевнено збільшується частка системних бізнесменів

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Кирило Куницький, засновник компанії “Бізнес-Конструктор”

Свій бізнес-шлях Кирило Куницький розпочав 2003 р., маючи за плечима великий досвід роботи в IT. За часи підприємницької діяльності до сфери його інтересів входили IT-розробки, туризм, готельний бізнес, ритейл, постачання будматеріалів та промислового обладнання, а нині — логістика та експорт сільськогосподарської продукції. Проте справжній підприємницький кайф він отримує від діяльності “Бізнес-Конструктора” — компанії, яка за шість років існування на українському ринку навчила близько 25 тис. бізнесменів.

Урок історії

— Як виникла ідея створення “Бізнес-Конструктора”?

— Ідея логічно викристалізувалася з потреб ринку та наявних в мене компетенцій.

Мене завжди вабив операційний бізнес, я ніколи не мав бажання професійно займатись ані освітою, ані консалтингом. Однак протягом перших 10-12 років своєї бізнес-діяльності я постійно шукав бізнес-модель, яка дозволить мені створювати значну та унікальну цінність на ринку, а не просто заробляти гроші. Мабуть, у цьому полягає причина того, чому я створював компанії у різних галузях — шукав себе та бізнес-модель, яка буде мене надихати. З одного боку, це призводило до розфокусування, але з іншого — дало мені практичний досвід ведення бізнесу в багатьох галузях. До речі, саме тому зараз, працюючи з клієнтами “Бізнес-Конструктора”, я розмовляю з кожним з них про їхній бізнес однією мовою.

Під час своїх експериментів з різними бізнес-моделями паралельно я наполегливо вивчав інструменти маркетингу та менеджменту. Історично склалося так, що я маю системне мислення: виріс у сім’ї інженерів, отримав дві технічні освіти, працював програмістом. Саме тому дуже добре вмію розкласти будь-яке завдання чи ціль на складові та знайти найкращі рішення, спираючись на існуючий у світі досвід. Такий підхід я застосував і для побудови бізнесу.

2011 р. зрозумів, що маю експертизу щодо досить великої кількості інструментів управління і що ці знання можуть допомогти значній кількості бізнесменів. Тому почав ділитися цими інструментами у своєму блозі. Мене помітили і почали запрошувати виступати на бізнес-конференціях, до різних періодичних видань як колумніста, на різноманітні програми бізнес-шкіл як викладача.

Побачивши, що в мене виходить створювати чималу цінність для підприємців, вирішив започаткувати компанію “Бізнес-Конструктор”. Спочатку вважав, що це буде просто хобі. Однак коли побачив, скільки власників бізнесу користуються нашими пропозиціями, вирішив повністю присвятити себе “Бізнес-Конструктору”. Поступово почав будувати команду, ми створили наш флагманський продукт — програму “Власник бізнесу 2.0”, яку нині вже пройшли понад 2 тис. підприємців.

— На той час на ринку були присутні інші гравці? Завдяки чому конкурували?

— Наша особливість полягає в тому, що ми поєднуємо бізнес-освіту та бізнес-консалтинг. На ринку компанії зазвичай обирають лише один з цих напрямів роботи, і навіть коли мають в структурі обидва напрямки, надають ці послуги окремо. Ми ж поєднуємо ці складові, створюючи освітньо-консалтингові продукти, де на кожну годину навчання припадає декілька годин практичної роботи підприємця над трансформацією своєї компанії за всебічної підтримки експертів та консультантів “Бізнес-Конструктора”.

Друга наша особливість — ми навчаємо не лише власника, а й топ-менеджмент його компанії. Окрім програми “Власник бізнесу 2.0” ми розробили низку програм для ключових “топів” — “Виконавчий директор”, “Фінансовий директор”, “HR-директор”, “Директор з продажів” тощо. Це дозволяє створювати єдине інформаційне поле для власника та його “топів”.

— Як за останній рік зросла кількість ваших студентів та експертів-консультантів?

— За кількістю студентів ми щороку зростаємо мінімум на 50%, у деякі роки — вдвічі. Кількість наших експертів збільшується трохи повільніше. Справа в тому, що значна частина освітньо-консалтингових програм автоматизована. Ми розробили власне програмне забезпечення, де й відбувається інтерактивна робота. Окрім онлайн-взаємодії є й офлайн-заняття, на яких консультанти та куратори допомагають підприємцям адаптувати інструменти під конкретний бізнес. Загалом ми намагаємось бути інноваційними і технологічними.

— Наступного року експерти прогнозують початок чергової хвилі глобальної економічної кризи. Чи справдяться ці прогнози?

— Криза маячить не перший рік. Її прогнозували і на цей рік, однак “перенесли” на 2020 р. Зважаючи на те що глобальна економіка циклічна, припущення щодо її падіння цілком логічні.

— Очікуєте, що наступна криза принесе компанії наплив студентів, у яких немає антикризового імунітету?

— Ми навіть зараз це відчуваємо. Кризи породжують попит на ефективність бізнесу, а ми допомагаємо йому бути ефективним. Навіть звертаючись до мого власного бізнес-досвіду, можу сказати, що найбільше коштів на бізнес-консультантів я витратив під час кризи 2009 р. І це було більш ніж виправдано. Зараз дуже багато власників бізнесу розуміють актуальність підвищення внутрішньої ефективності компаній і звертаються до нас.

Урок психології

— Чи змінився за останні кілька років портрет підприємця, який звертається до вас?

— Варто чесно зізнатися, що ми досі живемо в суспільстві, де більшість власників бізнесу не вважають за потрібне вчитися. І це перша проблема, з якою ми зіткнулися, виходячи на ринок. Друга — на ринку дуже багато освітніх програм низької якості. Вони відбивають бажання навчатися в тих, хто робить перші спроби.

За останні кілька років освітня культура змінилася — люди стали відкритішими до знань. А невдалі освітні проекти досить швидко відмирають.

Великим відкриттям для нас стало те, що до нас на навчальні програми почав приходити великий бізнес. Якщо раніше ми вважали себе інструментом для малого та середнього підприємця, то зараз охоплюємо компанії усіх можливих розмірів. Наприклад, нашими клієнтами є власники та топ-менеджери таких компаній, як “Планета Кіно”, “Агромат”, “Золотий вік”, “Датагруп”.

— Чи відрізняються підходи до ведення бізнесу в різних поколінь?

— Зараз відбувається масовий вихід на ринок міленіалів. Це молодь, мислення якої формувалось у 2000-х роках, цифрове покоління. Вони не знають світу без інтернету, Google, YouTube, мобільного зв’язку. Їхнє мислення формувалось під впливом значно більших інформаційних потоків, ніж у попередніх поколінь. І думають вони інакше. Поки вони приходять у бізнес в якості співробітників, і це вже примушує компанії змінюватись. Насамперед це стосується інструментів мотивації — з міленіалами старі мотиваційні підходи вже не працюють. Але найближчим часом ці люди становитимуть значну частку клієнтської бази більшості компаній. І поступово вони починають приходити у бізнес як підприємці. Всі ці фактори суттєво змінять модель сучасної економіки, й особливо це стосується малого та середнього бізнесу.

— А які мотиваційні інструменти з ними працюють?

— З міленіалами набагато слабше спрацьовують фінансові інструменти. Зарплата для них є просто “гігієнічним” фактором відносин з роботодавцем. При цьому вони набагато більше мотивуються цікавістю проектів, можливістю розвитку, кліматом у команді, підходом до керівництва компанією.

— Які головні особливості мислення представників покоління Y?

— Особливістю представників поколінь Y та Z є високий рівень адаптивності в навчанні. Зважаючи на те що ці люди розвивалися та здобували освіту, маючи під рукою інтернет, вони звикли до швидкого та безперебійного доступу до інформації. До того ж вони не готові впиратися в умовну “стелю”. Тільки-но це стається, амбіційний міленіал готовий залишити компанію. Власник це має розуміти і, відповідно, змінювати підходи до ведення бізнесу. Бізнес має постійно ставити амбіційні цілі та зростати. Для цього власник у кожний момент часу має розуміти “формулу зростання” компанії, хоча б на рік наперед. Для малого і середнього бізнесу достатньо річного горизонту продуманого планування, а також загального бачення майбутнього компанії.

— Серед бізнес-спільноти шириться переконання, що диплом MBA власнику не потрібен. Яка ваша думка щодо цього?

— Якщо ми говоримо про управлінця, який хоче підняти свою вартість на ринку праці, то поки, через відсутність альтернатив, диплом MBA, звісно, додає ваги в резюме.

Взагалі ж освіта MBA структурує мислення про бізнес на високих стратегічних рівнях. Це мислення категоріями “місія”, “бачення”, “конкурентна стратегія”. Але здебільшого українському підприємцю не вистачає конкретних управлінських інструментів, щоб побудувати компанію. Навчання на програмі MBA дає максимальну цінність тим власникам чи менеджерам, які вже побудували ключові бізнес-процеси в компанії та мають можливість сфокусуватися на стратегічному розвитку.

Урок географії

— Фактично водночас із українським офісом “Бізнес-Конструктора” почав працювати казахстанський. Чому Казахстан?

— Так склалося, що на момент старту “Бізнес-Конструктора” в мене вже був бізнес у Казахстані. Ми займалися постачанням труб великого діаметру та промислового обладнання. Я добре розумів ринок цієї країни, менталітет населення.

Мені дуже подобається прогресивність Казахстану в багатьох питаннях управління країною та бізнес-середовищем. Передусім це виражається в активному використанні інтернету для спрощення взаємодії бізнесу та населення. Працюють досить зручні та технологічні Центри обслуговування населення, всі використовують цифрові підписи, кожен державний орган має добре структурований сайт, компанію можна зареєструвати за лічені хвилини через інтернет, працює e-government.

В жодному разі я не кажу, що там немає проблем. Парадокс казахської реальності в тому, що в них існує дивне поєднання технологічності та пострадянського світу, що проявляється в деяких бюрократичних атавізмах.

— Який в Казахстані бізнес-клімат? Комфортніший, ніж в Україні?

— Однозначно відповісти не можна. В Казахстані складніше з ринком праці, особливо що стосується технічних спеціальностей. При цьому в багатьох галузях досить привабливий бізнес-клімат, заходить багато іноземних компаній, робляться чималі інвестиції. Є вдосталь програм підтримки економічного розвитку: створені вільні економічні зони з  пільговим оподаткуванням, діють організації, що видають гранти на створення нових підприємств (наприклад, фонд “Даму”), дуже добре підтримуються державою пріоритетні галузі економічного розвитку.

— Чи помічаєте позитивні зміни в українському бізнес-кліматі?

— В українському середовищі повільно, але впевнено збільшується частка системних бізнесменів. Це компанії з перспективними та прозорими бізнес-моделями, зрозумілими організаційними структурами, ефективними бізнес-процесами, якісним управлінням фінансами, якісним операційним і стратегічним управлінням. Такі компанії вирізняються досконалою корпоративною культурою та здоровим внутрішнім кліматом у команді. Це призводить до міграції цінних співробітників з менш ефективних компаній у більш ефективні. Коли одні підприємці скаржаться на нестачу компетентних співробітників, інші в той самий час будують досить сильні команди. Якість бізнес-середовища змінюється, ми в “Бізнес-Конструкторі”, зі свого боку, намагаємось також на це впливати.

— Як щодо корупції, рейдерів, освоєння державних потоків та “відкатів”…

— Звичайно, з цим треба боротися. Я спілкуюсь з багатьма іноземними бізнесменами, і здебільшого вони з побоюванням дивляться на українське бізнес-середовище. Необхідно створювати чесні умови для розвитку підприємництва та здоровий клімат для іноземних інвесторів.

При цьому слід віддати належне українським бізнесменам — вони проходять досить непросту “школу”. Недарма кажуть: якщо людина стала успішною в бізнесі в Україні,  вона зможе займатися бізнесом будь-де в світі.

— Чому досі не видно черги закордонних інвесторів?

— Україна знаходиться в досить непростому становищі, на нашій території ведуться бойові дії. Типовий закордонний інвестор оцінює ймовірні прибутки у порівнянні з реальними ризиками. Якщо ризики перевищують прибутки, він притримує гроші. Багато інвесторів обирають для інвестування економіки з меншою дохідністю, але й з меншими ризиками.

Але я б не сказав, що закордонних інвесторів зовсім немає. Іноземний капітал регулярно заходить в Україну. Наприклад, ми активно взаємодіємо з фондом Horizon Capital, який постійно знаходиться в пошуку перспективних українських проектів для інвестування. Проблема в тому, що більшість існуючих українських бізнес-кейсів не відповідають певним вимогам інвестиційної привабливості. Але існують і успішні кейси інвестування.

Важливо розуміти, що коли міжнародний інвестор заходить у країну, він окрім економіки та бізнес-клімату оцінює ризики конкретного проекту. І тут вже дуже багато залежить від самих підприємців і від того, наскільки ефективно вони будують свої компанії.

Урок планування

— Як і куди плануєте рухатися далі?

— Наш основний напрямок — посилення технологічності продуктів за рахунок IT. Враховуючи збільшення частки міленіалів у бізнес-середовищі, наша мета — бути найінноваційнішою та найефективнішою платформою для інтенсивного навчання з одночасною зміною свого бізнесу. До того ж ми багато працюємо над оновленням програм. Для нас важливо, щоб наші клієнти сприймали нас як місце, де “з одних рук” можна отримати найсучасніші бізнес-компетенції та дуже швидко втілити їх на практиці.

Наступного року плануємо подвоїти кількість клієнтів. Ми цілком спроможні зростати і швидше, проте не хочемо втратити якість.

— На які ринки плануєте виходити?

— Поки ми не розглядаємо політику агресивного виходу компанії за кордон, адже в обох країнах, де ми працюємо, маємо надто малу частку потенційного ринку (лише кілька відсотків). Стратегічно ми рухаємось до лідерства та плануємо охопити хоча б 10-15% ринку в Україні та Казахстані, а потім вже розширюватись. Водночас будемо експериментувати з іншими країнами для кращого розуміння глобального ринку.

— Якою ви бачите компанію в глобальному масштабі?

— Глобально хочеться бути світовим проектом з досить великою капіталізацією. Мені дуже цікавий англомовний ринок, і в довгостроковій перспективі ми будемо рухатись саме в цьому напрямку.

— Що привело вас до спільноти БІЗНЕС 100 і які очікування від участі в цьому проекті?

— Для мене дуже важливо спілкуватися з людьми, які знаходяться на кілька сходинок вище. А БІЗНЕС 100 — саме така спільнота лідерів. Можливість бути цікавим та корисним таким людям — це вже виклик для мене. Як кажуть: людина — це середнє арифметичне її найближчого оточення.

Бліц

— Що вас надихає у бізнесі?

— Вдячність.

— Бізнесмен, на якого ви рівняєтесь?

— Раміль Мухоряпов, власник компанії Choco Family (Казахстан). Це системний, IT-орієнтований підприємець, який поєднує високу технологічність бізнесу і сильні навички партнерства. Це дозволяє йому підвищувати капіталізацію компанії.

— Чи надходять вам пропозиції продати “Бізнес-Конструктор” і що ви відповідаєте?

— Надходили пропозиції інвестувати в “Бізнес-Конструктор”, але наразі в нас немає такої потреби. Хоча в перспективі ми допускаємо можливість входження інвесторів до компанії.

— Якби ви зустрілись з Президентом України, що ви йому сказали б?

— Дуже важливо підтримувати підприємців-новачків, надаючи їм можливість пройти системну підготовку на початку ведення бізнесу. Це прискорить розвиток сегмента малого та середнього бізнесу, що є дуже важливим для економіки. Також необхідно розвивати різні державні програми підтримки підприємництва, надавати цікавим проектам можливість отримувати гранти від держави.

 

Наталія Шевченко