Недостатня компетентність власника призводить до загибелі бізнесу

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Кирило Куницький, СЕО міжнародної навчально-консалтингової компанії “Бізнес-Конструктор”

Шість років ми займаємося систематизацією роботи компаній різного масштабу. Весь цей час, тісно взаємодіючи з власниками бізнесу, я бачу зсередини велику кількість компаній, ретельно вивчаю роботу різноманітних бізнес-структур та налагоджую бізнес-процеси. Заразом бачу і велику кількість помилок, яких припускаються власники малого та середнього бізнесу. Узагальню ці помилки:

  1. Нерозуміння власником ринку, на якому працює компанія. А саме нерозуміння своєї цільової аудиторії та намагання її узагальнити, незнання своїх конкурентів та їхніх переваг.
  2. Неконкурентоспроможність продукту. Відповідно, компанії доводиться конкурувати ціною та йти на свідоме зниження маржинальності.
  3. Відсутність системи залучення й утримання клієнтів. Власники не мають поняття, як формувати базу лояльних клієнтів, і в результаті інтенсивно зростає умовна “база колишніх клієнтів”.
  4. Неефективність організаційної структури. Часто власники не розуміють формулу зростання компанії. Як наслідок, у бізнесі працюють непрофесійні співробітники, роздувається штат, а через нерозподілений функціонал розпорошуються обов’язки й неможливо знайти відповідального.
  5. Відсутність системи навчання персоналу. Найчастіше власник розраховує, що новий досвідчений співробітник миттєво включиться в роботу. А на практиці людина місяцями може входити в курс справи.
  6. Неефективність керівників. Власник ставить людей на управлінські посади і… забуває розвивати їхню культуру управління. Проблема більшості керівників у тому, що їх ніхто ніколи повноцінно не навчав керувати. І це обумовлює неефективність усіх внутрішніх процесів.
  7. Слабкість корпоративної культури компанії та недостатність уваги власника бізнесу до її розвитку.
  8. Неефективність управління фінансами. Фінанси власника змішані з фінансами бізнесу, відсутні ключові управлінські звіти — баланс, P&L, cashflow, неефективне фінансове планування.
  9. Відсутність довгострокового планування. Найчастіше бачення власника не виходить за межі одного-двох місяців роботи.
  10. Надмірна залежність діяльності компанії від власника, бо вся “операційка” зосереджена на ньому.

Як резюме: головна причина загибелі будь-якого бізнесу — це недостатня компетентність його власника. В українських реаліях ситуація, коли власник сам не знає, якою, в ідеалі, має бути його справа, типова. І, як не парадоксально, більшість з них впевнені, що бізнес-освіта їм не потрібна, адже вони і так все знають. При цьому власники грузнуть у власній “операційці” й не здатні грамотно вибудувати оргструктуру. Тоді як основна робота власника будь-якого бізнесу — стимулювати зміни та зростання компанії. А для цього необхідно побудувати систему.

Якщо проводити паралелі, то управління бізнесом дуже схоже на управління автомобілем. Автомобіль при правильній збалансованій роботі дозволяє водію думати про дорогу, а не перейматися температурою двигуна, роботою свічок запалювання чи синхронізацією руху поршнів. За роботою усього цього стежать внутрішні системи. Звісно, власник реагує на відсутність бензину чи змивача, але в цілому злагоджена система дозволяє йому кермувати та планувати напрямок руху.

Натомість типовий власник бізнесу з головою занурюється в ремонт свого “автомобіля”. А в багатьох випадках — штовхає свій “автомобіль” власноруч.