Що чекає Україну і світ у наступні десятиліття, як змінюватимуться тренди, як вижити підприємцю в умовах кризи, про "болі" бізнесу та про принципи ефективного управління, - все це стало темами обговорення масштабного форуму Бізнес-концентрат 4.0, який відбувся у Києві. Він зібрав 11 топових бізнесменів на одній сцені та 8,5 тисяч підприємців в одній залі.
БІЗНЕС закумулював найцікавіші думки спікерів, які займуть лише 10 хвилин читання.
Тарас Барщовський, засновник Групи компаній T.B. Fruit

Фото: освітня компанія Prizma
ТЕЗА №1: Інвестуйте в кризу
Криза - це завжди добре, тому що ми, молоді виробники, молода країна маємо можливість завжди на кризових поворотах підтримати тих, хто в третьому- четвертому поколінні займається виробництвом своєї продукції.
Я з 2003 року від своїх конкурентів - німців та австрійців - кожен рік чую, що нас чекає криза. Але ми з 2003 року побудували 7 заводів і стали найбільшими в світі виробниками концентрованих соків. А в них постійно криза. Тому я раджу вам, коли хтось каже криза, ви махаєте головою, а самі швидко думайте, приймайте рішення, аналізуйте, набирайте швидкість і обходьте їх на кризових поворотах.
Ми кожного року зростаємо на 30-40%. Все що заробляємо, інвестуємо. Я вважаю, що треба інвестувати в кризу, використовувати цей момент. З нашим досвідом, коли український підприємець він постійно є в кризовій ситуації , ми з неї не виходимо. Кризова ситуація для нас є буденною, нормальною. Ми себе добре в цей час почуваємо.
…Поки вони (закордонні бізнесмени) лежать в теплій ванні, курять Мальборо, ми крутимо педалі.
Дмитро Дубілет, співзасновник мобільного банку monobank, IT-директор "Приватбанку
Фото: освітня компанія Prizma
ТЕЗА №2: Розділіть слона
Перед вами слон. Вам треба зрозуміти, по яких частинах його їсти. Найперше завдання – розділіть слона на зони. Не важливо, за яким принципом. Дуже важливо, щоб ці зони між собою не перетиналися і при цьому охоплювали всього слона. Не важливо малий чи великий бізнес, маленьке слоненятко перед вами чи велика машина. У кожної зони, кожної теми має бути свій відповідальний, свій проджект- менеджер. Після цього треба з кожним з цих менеджерів призначити регулярні наради. Не разова нарада, не зустрітися в коридорі і запитати, як справи, а зайти в календар і призначити регулярну нараду.
ТЕЗА №3: Чим простіший ваш продукт, тим більше виграє ваш бізнес
Нема нічого простішого, ніж зробити складний продукт. Складність – це просто, простота – це складно…Чим менше ви даєте вибору клієнту, налаштувань , якихось непотрібних функцій і навіть потрібних, тим насправді ваш бізнес виграє більше. Можу привести приклад з Monobank. Свого часу, коли ми починали, у нас був один з ключових принципів нашого продукту, який полягає в тому, що один клієнт – одна карта. У одного клієнта лише одна кредитно-дебіторська кредитна карта і ми спробуємо від цього принципу не відступити. Але цікаво, що все рівно згодом, хочеш чи не хочеш, якими б апологетами простоти фаундери не були, продукт ускладнюється.
ТЕЗА №4: Принцип MVP. Треба виходити на ринок якомога швидше
Якби в мене була можливість звернутися до себе 15-річної давнини, коли я був молодим підприємцем, я б сказав собі лише одну річ – я б спробував донести до себе концепцію MVP (minimum viable product).
Ключова ідея і ключова помилка полягає в тому, щоб випустити ваш продукт якомога швидше… Звичайно, це палка з двома кінцями – звичайно, не потрібно запускати напівфабрикат, звичайно, що вас є один шанс сподобатися клієнту. Тим паче ця концепція дуже важлива.
ТЕЗА №5: Кожен власник бізнесу має бути IT-шником, маркетологом і копірайтером
Будь-який власник бізнесу, кожен менеджер має бути, в першу чергу, в трьох ролях, окрім загального менеджменту, звичайно. Перше - ви маєте бути IT-шником. Друге – ви маєте бути маркетологом-продажником, вміти продавати ваш продукт. Це те, що неможливо аутсорсити. Третє – ви повинні бути копірайтером. Копірайтинг, на мою особисту думку, це надзвичайно важлива річ, як частина великого бізнесу. Наприклад, всі тексти, які в нас йдуть в рамках Monobank, я особисто вичитую кожну букву, кожну кому... За будь-яку букву, яку ми відправляємо клієнтам, ми, власники бізнесу, несемо відповідальність.
Ігор Ніконов, засновник компанії KAN Development
Фото: KAN Development
ТЕЗА №6: Бізнесмен може обійтися без освіти
Я глибоко переконаний, що сьогодні деякі спеціальності не вимагають взагалі ніякої освіти…Я вважаю, що людина здатна навчитися значно швидше без освіти. Так, ви можете закінчити курси, які стосуються технологічних концепцій, але все інше, він набагато більше навчиться тут, на практиці…
Так, це не стосується лікарів, фінансистів… Але те, що стосується бізнесмена, причому не технологічного, я вважаю, що цілком можна обійтися без освіти.
Андрій Федорів, засновник компанії Fedoriv
Фото: освітня компанія Prizma
ТЕЗА №7: На іноземні ринки треба виходити із зарядженим на унікальність продуктом
Якщо ми виходимо на іноземні ринки, туди не треба виходити з базовим продуктом, який схожий на те, що є там. Туди треба йди з продуктом, який заряджений на унікальність і в ньому є щось, чого нема там.
Артем Майдан, засновник освітньої компанії PRIZMA
Фото: освітня компанія Prizma (Артем Майдан посередині)
ТЕЗА №8: У підприємця нового покоління глобальне мислення, він відкритий і простий
Підприємець нового покоління виглядає так: у нього глобальне мислення , він не обмежується ринком, який є сьогодні…Треба дивитися на свій бізнес і думати, а як я можу працювати у всьому світі. Не закривайте себе…
Я далеко не ходив і взяв двох спікерів, які виступали на цій сцені – Дмитро Дубілет і Олександр Конотопський. Вони прості, у них глобальне мислення, вони відкриті.
Євген Черняк, глава холдингу Global Spirits, власник брендів Хортиця, Shustoff і Мороша
Фото: освітня компанія Prizma
ТЕЗА № 9: Оплачуйте цінних людей на 10% вище, ніж в країні, куди вони збираються поїхати
У мене є дуже крутий кейс. Начальником зміни у мене працював чоловік. Потім, поїхав до Польщі, де став заступником директора. Я кажу: "Я зараз розширюю виробництво і маю потребу в спеціалісті. Приходь, ти мені потрібен". Він питає, скільки будете платити? Важливо, щоб зарплата була вищою, якою була до цього на 20%…
Те, що зараз відбувається з втратою трудових ресурсів, – це трагедія. Тому у вас нема інших варіантів, ви повинні орієнтуватися вже не на цей ринок. Ви маєте орієнтуватися на ринок інших країн. А значить ви маєте бути супероптимізовані, ви маєте бути максимально маркетинговорієнтовані, ви повинні бути максимально клієнтоорієнтовані. Ваш продукт має дозволити своєю маржею оплачувати цінних людей вище на 10%, спираючись не на наш ринок, а на той, куди вони збираються їхати…І можливо, прогнозую, що нам треба буде платити на 20% більше, ніж в інших країнах.
ТЕЗА №10: Преміюй. Ніщо так не руйнує організацію, як несправедливість
Якщо хочеш зруйнувати організацію – напруж непричетних і покарай невинних. Люди сприймають справедливість як найвищу мотивацію роботи в компанії.
Оскар Хартман, засновник понад 10 компаній, зокрема KupiVIP, Carprice, CarFix, Aktivo
Фото: освітня компанія Prizma
ТЕЗА № 11: Підприємництво - це гра в низькі ймовірності. Потрібно бути готовим, що може багато раз не вийти, перш ніж вийти. Але коли вистрілить, зростання може бути 1000 кратним.
ТЕЗА №12: "Середняк" відходить. Треба інвестувати в суперстаркомпанії. Виграють наймасшабніші підприємці. Тому я шукаю суперстар компанії.
ТЕЗА №13: Інтернет – найдовший тренд в історії
Найбільший мегатренд, який триває останні 30 років і цей же тренд триватиме наступні 20 років, – це інтернет… Зараз до нього підключено більше половини населення Землі. У середньому людина проводить в інтернеті 6 годин на день.
Евген Чичваркін, співзасновник і колишній співвласник мережі салонів стільникового зв'язку "Евросеть"
Фото: освітня компанія Prizma
ТЕЗА №14: Лібертаріанство – це коли держава прибирає свої погані, злодійкуваті, криві руки від наших бізнесів
Коли один із соратників Зеленського сказав мені, що за модель розвитку ми вибираємо лібертаріанство, я напружився. Коли державний діяч каже, що потрібно слідувати лібертаріанству, це все одно, що сказати – ми хочемо, щоб планета залишилася недоторканою, не хочемо її засмічувати, тому ми вибираємо самогубство. Це дуже сміливий крок. Сподіваюся це не піар.
Державні діячі, вожді, церковні лідери намагаються концентрувати владу. Лібертаріанство навпаки. Це коли держава прибирає свої погані, злодійкуваті, криві руки від наших бізнесів.
Теза №15: Митниці не повинно бути
Це орган статистики. Обкладатися повинна фінальна угода. Податок з продажу. Пробив чек – заплатив державі. З таким підходом до фіскальної політики, як в Україні, крива Лаффера (крива, яка характеризує залежність бюджетних доходів від середнього рівня податкових ставок у країні, - ред.) лежить на осі.