Олександр Слободян: "Ми намагаємося подавати гідний приклад роботи як стовідсотково українська компанія"

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Олександр Слободян, президент ПрАТ “Оболонь”, — про минуле і сьогодення найвідомішого в країні пивзаводу.

Історія Олександра Слободяна унікальна, бо її можна трактувати по-різному. Вона і про особистісний успіх, і про успіх колективу в цілому. Про взаємоповагу менеджменту і персоналу. Вона про те, що навіть найманий працівник може сягнути висот, якщо він горить своєю роботою. Вона про любов до рідного, про справедливість і наполегливість. Вона про чесну боротьбу і мудрість, які завжди перемагають.

Вже 40 років колектив “Оболоні” творить історію України і зараз будує спільне майбутнє, примножує добробут та голосно заявляє, що українська самобутність — це не порожній звук, а привід для гордощів. Адже все, що пов’язане зі словом “Оболонь”, сьогодні є, без перебільшення, національним надбанням. Продукція підприємства наливається на виробничих майданчиках по всій країні. І це завжди на 100% український продукт, зроблений з усією майстерністю та душею великого колективу людей, які дійсно люблять свою справу.

— Київський пивзавод #3 було відкрито 1980 р. з нагоди проведення Олімпійських ігор. Згодом було створено об’єднання “Оболонь”. За 10 років колектив взяв підприємство в оренду із правом викупу. 1990 р. ви очолили компанію. Розкажіть про найбільш повчальні моменти, що підприємство пережило у буремні 1990-ті.

— Першим ключовим моментом став викуп підприємства його колективом. 1992 р. “Оболонь” отримала приватизаційне свідоцтво #1 Фонду держмайна України. Акціонерами компанії стали 1187 працівників-орендарів. Це визначило вектор нашого розвитку як 100% українського бізнесу.

1990-ті роки, непрості часи гіперінфляції та економічної нестабільності, нам вдалося гідно пройти, зокрема, завдяки активному розвитку експортної програми, яку “Оболонь” розпочала ще 1989 р., першою з пивзаводів СРСР. Можливість заробляти валюту дозволила нам пережити фінансові негаразди в Україні, а також мати кошти для закупівлі новітнього технічного устаткування. Саме тоді було закладено курс на постійну модернізацію виробництва відповідно до найвищих стандартів, якого “Оболонь” дотримується увесь час.

На початку 1990-х ми створили один із перших українських брендів — “Оболонь”. І дали нашому пиву власне ім’я, яке тепер відоме всьому світу. Напевно, я був чи не першим маркетологом тоді, коли майже ніхто в країні не знав цього слова. Згодом першими в Європі відкрили категорію слабоалкогольних коктейлів. Так, Великобританія другою після нас запустила на ринок аналогічні коктейлі, і тільки через півтора року!

Ми здійснили ряд інновацій у сегменті тароупаковки — почали розливати напої у ПЕТ-пляшки, кеги та алюмінієві банки. 1997 р. компанія першою в Україні без гарантій уряду підписала кредитний договір з ЄБРР у розмірі $40 млн на фінансування стратегічних програм. Знаковою подією на завершення 1990-х став вихід на ринок ТМ “Живчик”. Так ми заснували категорію соковмісних безалкогольних напоїв із корисними властивостями.

img 6326

— Як розбудовувалась “Оболонь” у “нульові”? Як покращувалась виробнича практика?

— Наступне десятиліття пройшло для компанії під знаком активного нарощування виробничих потужностей. На головному заводі компанії встановили найкраще обладнання провідних європейських фірм — Ziemann, KHS тощо. Із запуском кількох нових варильних порядків та найбільшої в Європі лінії розливу пива потужністю 110 тис. пляшок 0,5 л на годину “Оболонь” увійшла до числа найбільших пивоварень континенту. 2008 р. завод встановив європейський рекорд виробництва пива — 111,1 млн дал, який навряд чи хтось зможе повторити або хоча б наблизитись до нього. Крім нас самих, я думаю.

Паралельно “Оболонь” інвестувала значні кошти у розвиток регіональних підприємств: 2009 р. у Фастові на Київщині завершено масштабну модернізацію “Пивоварні Зіберта”, а в Чемерівцях на Хмельниччині збудовано найсучасніший солодовий завод потужністю 120 тис. т солоду на рік.

Продовжуючи курс на інновації, компанія здійснила чергову революцію на ринку, започаткувавши категорію пивних міксів із напоями BeerMix. 2008 р. “Оболонь” першою серед підприємств харчової промисловості сертифікувала одразу чотири системи управління відповідно до міжнародних стандартів ISO.

Розбудовуючи ефективний бізнес, “Оболонь” постійно входить до переліку найбільших платників податків.

— Друге десятиріччя XXІ століття проходить під впливом інноваційних рішень, екологічності, соціальної відповідальності бізнесу тощо. Які зміни відбуваються на “Оболоні”? Як оновлюються виробничі практики, бренди?

— Стратегія компанії завжди будувалася на засадах розширеної соціальної відповідальності та дбайливого ставлення до навколишнього середовища. Мова йде, перш за все, про покращення екологічних аспектів на виробництві, зменшення викидів в атмосферу, зниження водо- та енергоспоживання. З цією метою на усіх підприємствах компанії впроваджуються максимально ощадливі сучасні технології, йде постійне вдосконалення усіх виробничих процесів. Керуючись принципом безвідходності, “Оболонь” ще 2002 р. запустила в Олександрії на Кіровоградщині цех із переробки ПЕТ-пляшок. Пізніше там же встановили сучасну лінію із виробництва пакувальної стрічки із вторинної сировини. Потужність переробки складає понад 2 млн ПЕТ-пляшок на місяць. Донині “Оболонь” залишається єдиним виробником, що здійснює переробку власними силами. На головному заводі працює установка з сушіння та грануляції пивної дробини — основного типу відходів пивоваріння (тут ми теж були першими). Це дозволяє отримувати цінний для сільського господарства продукт і транспортувати його на будь-які відстані без втрати якості, в т.ч. на експорт.

Активно працює “Оболонь” і в інших напрямках соціальної відповідальності: підтримує численні культурні та історичні проекти, допомагає благодійним організаціям, опікується кількома дитячими будинками сімейного типу, розвиває футбольний клуб “Оболонь-Бровар”, підтримує дитячий футбольний клуб “Зміна”, а також інвестує у розвиток місцевих громад у регіонах розташування підприємств.

Працюючи на висококонкурентних ринках, ми постійно вдосконалюємо портфель брендів та освоюємо нові сегменти ринку. 2011 р. “Оболонь” у 2015 році запустила виробництво сидру, у 2018-му — енергетиків. Безперервно йде випуск нових смаків безалкогольних напоїв, вдосконалення лінійки флагманських брендів компанії — “Оболонь”, Zibert, hike тощо. Незмінно важливий для компанії — експортний напрямок, де ми постійно розширюємо географію нових ринків та залишаємося експортером напоїв #1 в Україні.

— Ринок України за сорок років історії “Оболоні” пережив і зльоти, і падіння. Які головні уроки було винесено, які висновки було зроблено?

— Нині “Оболонь” — потужний та великий бізнес, що об’єднує десятки підприємств по всій Україні. Він здається майже непохитним. І, дійсно, він таким і є. Але протягом років, якими я керую підприємством, ми зіштовхувалися із різними викликами, що потребували як далекоглядності, так і нестандартних управлінських рішень. Анексія Криму та окупація частини Донбасу Росією, інформаційна війна, відвертий тиск транснаціональних компаній, нечиста гра деяких фінансових установ — це ті непрості умови, в яких доводилось працювати і перемагати. Незважаючи на них, ми щодня доводим свої лідерство та потужність. Нам вдалося знову вийти на траєкторію динамічного розвитку, нарощуючи обсяги продажів в Україні та налагоджуючи експорт.

Наша стратегічна ціль — розвивати максимально ефективний бізнес. Відтак ми постійно намагаємося оптимізувати нашу діяльність, тримати баланс у випуску різних видів продукції, оперативно реагувати на зміни споживчих настроїв та ринкових тенденцій. Саме такий підхід дозволив нам подолати економічну кризу 2008 р., втримати свої позиції після втрати значної частини ринків внаслідок політичних подій 2014 р., вистояти протягом інших непростих періодів. Наші цінності — прозорість, відповідальність, якість та ефективність — ми втілюємо в усі сфери своєї діяльності. І це приносить свої результати.

img 6329

— Зараз глобальна економіка та економіка нашої країни переживають непрості часи. Скажімо, закриття закладів HoReCa нанесло руйнівного удару світовому пивоварінню. Які стратегії використовуватиме “Оболонь” під час новітньої кризи? Що очікуєте від українського уряду, партнерів, співробітників?

— За нашими даними, обсяги продажу пива у закладах HoReCa знизились в рази. Але на відміну від Європи, в Україні найбільш поширене споживання пива вдома — з друзями чи сім’єю (близько 80% усіх випадків). І тільки 20% припадає на заклади HoReCa. Відтак у мережах офлайн-торгівлі обсяги продажу лишились незмінними.

Звичайно, криза дається взнаки у різних напрямках бізнесу. Особливо це відчувають національні компанії, що не мають підтримки від материнських зарубіжних офісів і можуть розраховувати лише на власні ресурси. Але ми намагаємося подавати гідний приклад роботи як стовідсотково українська компанія. Зараз у наших пріоритетах — правильна організація виробничих та управлінських процесів з урахуванням усіх обмежень, вдосконалення логістики, оптимізація фінансових затрат. Також ми постійно працюємо у напрямку диверсифікації бізнесу — не тільки на ринках FMCG, але й в сфері b2b. Наприклад, наполегливо розвиваємо ряд суміжних виробництв (солод, ПЕТ-преформи, продукти вторинної переробки — пакувальна стрічка, суха пивна дробина тощо). Це допомагає збудувати незалежні канали прибутку та збалансувати економічні ризики.

2020 р. змінив пріоритети суспільства в усьому світі. Здоров’я та безпека відтепер у фокусі не лише кожного індивідуума, але й бізнесу та держави. Ми завжди вбачали своєю метою створення корисних та безпечних напоїв з турботою про людей та відповідальністю за довкілля. Наприклад, напій “Живчик” зміцнює імунну систему людини, що важливо сьогодні. Цієї стратегії будемо дотримуватися й надалі.

Все в житті, як і в бізнесі, має свою циклічність — за чорною смугою обов’язково йде біла, за падінням відбувається злет. Тільки від нас самих залежить, як завершиться кожен наступний цикл: поверненням до попереднього рівня чи виходом із зони комфорту заради нових горизонтів та відкриття можливостей. Зараз до викликів, що я їх перераховував вище, додались нові умови, в яких нам доводиться працювати. Це і відтік робочої сили за кордон, і світова пандемія Covid-19, і перебування нашої країни на межі дефолту. Але незважаючи на усі об’єктивні складнощі, ми готові рухатись вперед.

Я не втомлююсь повторювати: наша компанія має широкі можливості, а кожен з наших працівників — величезний внутрішній та професійний ресурс. В синергії це дає компанії колосальний поштовх для розвитку. Для нашого великого фахового колективу однодумців “Оболонь” — це значно більше, ніж робота. Ми маємо і будемо використовувати всі можливості за максимумом. Щодня, щогодини ми боротимемося за ефективність, частку на ринках, обсяги продажу та фінансові показники. Ми знову стоїмо обличчям до спільного виклику разом із нашою Батьківщиною, і нинішні умови знову диктують необхідність посилення наших зусиль.

Ми відкриваємо наступне десятиріччя нашого життя, і воно обов’язково буде успішним, яскравим та плідним.