Туристичний сезон-2020: виїхати не можна лишитись

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Туристичну галузь в Україні обслуговують близько мільйона людей. Чи очікувати їм цьогоріч на заробіток, розбирався БІЗНЕС

Український турбізнес, зокрема його виїзний сектор, до недавнього часу набирав обертів, особливо коли реально запрацював безвізовий режим з країнами Євросоюзу.

Тепер, з висоти “коронавірусного” досвіду, ми маємо можливість оцінити принади туристичних можливостей, які нам надала сприятлива ситуація 2017-2020 рр. Адже можна було літати на сіті-брейки хоч щомісяця. Безвіз запровадили ОАЕ, китайський острів Санья та інші світові центри відпочинку. Що вже говорити про можливість зручно та недорого відпочивати на курортах Єгипту і Туреччини, Іспанії, Болгарії та Греції, куди масово літали чартерні рейси.

Тема подорожей була та залишається трендом серед молоді й активної частини населення. Але зараз, в умовах пандемії, яка охопила весь світ, вона викликає у споживачів лише безліч запитань: як повернути кошти за оплачені наперед путівки та авіаквитки? Чи можна буде відпочивати, де та як?

Дещо складніші питання у представників турбізнесу, який напередодні літнього сезону різко загальмував, обріс боргами та втратив всі можливості працювати і заробляти.

Держава і туризм

Треба зазначити, що бюджетів на розвиток та промоцію в’їзного і внутрішнього туризму в незалежній Україні ніколи майже не було. Кожні два роки галузь отримувала керуючий орган у вигляді то агентства, то департаменту у міністерствах культури, інфраструктури, економіки чи спорту. Минулого літа у рамках Стратегії гуманітарного розвитку Міністерство культури заклало 240 млн грн на “креативну індустрію”, що включає туристичний маркетинг. Та зрештою Законом про держбюджет (#3279-д) фінансування розвитку туристичного потенціалу України було повністю скасоване.

Нині галуззю керує Державне агентство розвитку туризму при Мінкульті. Разом із професійною громадськістю Агентство підготувало законопроєкт #3377, який мав би врятувати туроператорів, агентів та готельєрів від повного економічного краху. Так, відповідно до нього передбачається, зокрема, звільнити операції з надання туристичних послуг від сплати ПДВ та ряду податків, готелям — призупинити дію податку на землю тощо.

Поки що ці рятувальні пільги не схвалено, а вони конче необхідні. Натомість у багатьох європейських країнах туристичний ринок отримує підтримку: Єврокомісія оголосила про виділення €8 млрд на покриття збитків турфірмам, що постраждали від карантинних обмежень.

Відпочинемо вдома?

Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль в інтерв’ю РБК-Україна заявив: “За нашими підрахунками, до $5 млрд не виїде з України в Туреччину, Єгипет і так далі під час літнього туристичного сезону”. Напевне, за задумом прем’єра, ці кошти так чи інакше будуть витрачені на місцях. Було б непогано, але є одно “але”.

Україні не вистачає державної програми розвитку внутрішнього туризму з жорстким контролем виконання, адже туристичний сервіс у сучасному світі має дуже високі стандарти. Натомість протягом довгих років внутрішній туризм в країні навіть не рекламувався належним чином, зазначають в компанії Join UP!. Тому першочергове завдання на сьогодні — сформувати обізнаність і зацікавленість мандрівної аудиторії.

Між тим президент Національної туристичної організації Іван Ліптуга вважає, що літо-2020 — унікальний шанс для всіх регіонів України заявити про себе. “Ті дестинації, які краще підготуються й оперативніше сформулюють свої туристичні продукти, отримають туристичні потоки. Ціла армія туроператорів і турагентств зараз уважно вивчають ринок внутрішнього туризму і готуються до літнього сезону”.

Відродження туристичної галузі після пандемії коронавірусу почнеться з можливості подорожувати по рідному краю. Складно уявити більш відповідний час, щоб зайнятися розвитком туризму і відкрити українцям Україну.

Вітчизняні готелі та санаторії на низькому старті, навіть за відсутності “законного” регламенту роботи в умовах коронавірусної небезпеки, який має бути затверджений Державним агентством з розвитку туризму України та МОЗ України. В очікуванні гравці самостійно розробляють правила прийому гостей. Адже “движ” уже почався. Так, пляжний вік-енд в готелях Одеси навіть до закінчення карантину — улюблена розвага киян: чимало сімей проводять локдаун в апартаментах і готелях на березі моря.

Туроператори напоготові

Професійна спільнота хвилюється, сперечається і дискутує. Розуміє: виграє той, хто першим відреагує на відкриття готелів і запропонує клієнту зрозумілий внутрішній турпродукт — з трансфером, скажімо, автобусом, в обидва боки, страховим полісом і відповідальністю за санітарну якість готелю та пляжу.

Нарешті з’явилася ясність із санітарними вимогами до готелів: 18 травня Міністерство охорони здоров’я опублікувало проєкт рекомендацій для співробітників готелів в межах послаблення карантину. Вимоги досить звичні: вимір температури, маски, посилена гігієна. Між рецепцією та гостем має бути захисний екран, а харчування повинно здійснюватися на відкритому майданчику.

“Протягом літнього сезону-2020 ми будемо активно працювати з внутрішнім туристом, — наголошують в Join UP! — До його уваги — пакетні тури з логістикою з регіонів України, проживанням та обраним типом харчування і авторські тури. Серед напрямків зараз розглядаємо Одесу, Львів та Карпати. Концепція цих подорожей така: кожен день вік-енду — максимум емоцій”.

Увага та посередництво туроператорів мають дисциплінувати й організувати стихійний ринок гостинності у всіх сенсах, особливо маркетинговому. Готелі ж звикли продавати свої послуги самостійно. Тарас Тустанівський, директор готелю “Стара Правда” (Буковель, Івано-Франківська обл.), звертає увагу: “Туроператори, зазвичай, можуть допомагати нам з гостями в ті періоди, коли попит на ринку і так високий, і готелі справляються із завантаженістю самі. А коли в низький сезон готельєри готові давати не 10%, а 30% комісії, у туроператорів немає клієнтів. До того ж у гостей існує стереотип, що через туроператора український готель дорожчий. Вважається, що цінність туроператора при організації внутрішнього відпочинку падає в порівнянні з відправкою за кордон, по Україні турист “все може сам”. Для того щоб істотно змінити ринок, потрібен час та переосмислення з боку трьох учасників: споживача, туроператора, готельєра”.

Поки ж готельєри намагаються привабити клієнтів самотужки тими ж маркетинговими ініціативами. Наприклад, CEO Ribas Hotels Group (25 готелів) Артур Лупашко розповідає про актуальну пропозицію мережі — сертифікат на певну суму з економією 30% за відпочинок і правом на його використання у зручний час. “За рахунок цього компанія отримує кошти для оплати поточних витрат”, — наголошує пан Лупашко.

Також з’явилась цікава тенденція до колаборації між туристичними та гастрономічними об’єктами. Зокрема, готелі та ресторани півдня України об’єднуються й презентують свої можливості туроператорам. Наприклад, проєкт “Дороги вина та смаку Української Бессарабії” представлють винороби, сировари, екоготелі, фермери регіону. “Помічаю багато нових туристичних ініціатив, особливо в Карпатах, які виникають з урахуванням нових реалій”, — говорить засновник сайту “Турінформ Закарпаття” Олександр Коваль.

Тенденції відпочинку-2020

  • Напередодні високого сезону з впевненістю можна сказати лише одне: подорожі та відпочинок в Україні мають відповідати спільним протоколам з охорони здоров’я, якими будуть керуватися уряди всього світу.
  • Мандрівники у віковій групі 18-35 років, які виявляються менш вразливими до Covid-19, можуть бути одними з перших, хто знову почне активно подорожувати. Натомість люди похилого віку утримаються від поїздок, зосередившись на сімейному відпочинку.
  • Зросте інтерес до Карпат, де в садибах і на гірських стежках ще є досить простору для дотримання соціальної дистанції.
  • Доведеться забути про “шведський стіл”. Готелі й садиби готують альтанки, де можна відпочивати і обідати на свіжому повітрі.
  • Є запит на оренду міні-готелей у повністю віддалених курортних локаціях.
  • Будуть користуватись популярністю city-breaks по Україні, якщо цей турпродукт запропонують туристам. Турів з трансферами на ринку поки не видно.
  • Екскурсійні туроператори переорієнтуються на невеликі групи та програми з прогулянками на свіжому повітрі.