Закрита зона: ритейлери зазнають збитків та банкрутств

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Євгенія Локтіонова, директор Української торгової гільдії

Наразі в Україні працює 2% всього ритейлу. Це продуктові магазини, аптеки, магазини побутової хімії (у постанові уряду їх названо “магазини госптоварів”), крамниці, що спеціалізуються на продажу товарів для тварин, а також магазини засобів зв’язку.

У продовольчих мережах зараз продаються здебільшого дешеві соціальні продукти — крупи, хліб тощо, на яких мережі практично не заробляють. Вони заробляють на каві, на дорогій рибі, різних групах сирів. Магазини дуже багато втратили. І доходи “просядуть” ще сильніше.

Якщо ще на початку карантину та впродовж перших півтора місяця споживачі масово закупали продукти харчування, то з плином часу та внаслідок “схуднення” гаманців у пересічних українців торгівля втрачає доходи через падіння споживчого попиту. Тож зараз про якийсь значущий товарообіг навіть говорити не доводиться.

Що буде з ринком у подальшому — прогнозувати наразі надзвичайно складно. Хоча можна припустити, що після карантину ринок почне потроху відновлюватися — років за півтора-два. Проте гальмуватиме процес курсова різниця.

До того ж існують певні бізнес-процеси, які припинилися. Це поставки, наприклад, обладнання або певних товарів. Або у когось на митниці залишився товар, і він не може його забрати тощо. Тобто порушено багато циклів, які швидко та безпроблемно не відновляться.

До продовження карантину компанії були готові платити ставки продавцям, консультантам, логістам та іншим працівникам, але після — вже ні. Вони не готові утримувати співробітників протягом такого тривалого часу за свій рахунок. Доведеться скорочувати людей.

Якісь компанії взагалі припинять існування, закриють свої магазини та не стануть їх відновлювати після подолання пандемії та скасування карантину. Ринок скоротиться. Гадаю, роздрібний товарообіг скоротитися на всі 70%. У кращому випадку — не менш ніж на 40-50%.

Наступного дня

Перші сегменти, які починають зростати практично за будь-яких обставин, — це виробництво та продаж їжі, ресторани і фуд-корти, тому що це недорого, а також фармація, бо людям завжди треба лікуватися чи профілактуватися, особливо зараз. Мине час, і ми знову побачимо багато нових українських брендів. Це буде сплеск відкриття чергових магазинів взуття, одягу, білизни. Але на все потрібен час.

На перший етап відновлення, вважаю, піде до 12 місяців з того моменту, як все почне налагоджуватись. За цей рік життя увійде в нормальне русло, люди перестануть панікувати, захочуть витрачати гроші на щось ще, крім продовольства та ліків. Відкриються кордони інших країн, почнуться поставки товарів. Але це вже буде другий етап, і він триватиме, за моїми прогнозами, до двох років.

Щоправда, це оптимістичний сценарій, але є й інший — песимістичний. Відповідно до нього почнуться масові звільнення (які вже мають місце), адже більшість компаній більше не зможуть платити своїм працівникам заробітну платню. Тож людей доведеться скорочувати та звільняти. А відтак, з’явиться велика кількість людей, в яких не буде грошей. А в ритейлі головна роль завжди належить саме споживачам, адже якщо є попит, буде й розвиток торгівлі. А не буде у споживачів грошей, не буде ні попиту, ні розвитку ритейлу.