Єврокомісія пропонує податкову оптимізацію 

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Олена Хотенко, голова Ради Інституту податкових реформ, віце-президент Асоціації платників податків України.

З кінця 2019 року почав працювати новий склад Європейської Комісії на чолі з Урсулою фон дер Лаєн, яка змінила на цьому посту Жана-Клода Юнкера. Каденція нового складу триватиме до 31 жовтня 2024 року. 

Європейська Комісія – це по суті аналог уряду в ЄС. У його компетенції – ініціювання законів з подальшим їх ухваленням Європарламентом спільно з Радою ЄС. Зважаючи на це, створення нової Єврокомісії означає встановлення нових політичних пріоритетів у багатьох фінансово-економічних сферах. Серед перших документів нової Європейської Комісії – зміни у податковій сфері ЄС. Оскільки дана структура несе повну відповідальність за пропозиції до змін податкового законодавства ЄС, то податкова програма Європейської Комісії матиме істотний вплив на події в ЄС впродовж наступних 5 років.

Європейська комісія вже оприлюднила директиви для запобігання ухиленню від сплати податків. Вони покликані допомогти іншим країнам ухвалювати дієві закони по боротьбі з ухиленням від сплати податків та встановити обов’язковий обмін інформацією між країнами – членами Європейського Союзу.

Окрім подальшої роботи щодо досягнення більш простої та справедливої податкової системи, основними податковими пріоритетами наступної каденції Комісії будуть заходи щодо приведення у відповідності до оподаткування цифровізацію економіки. Цей пункт стане пріоритетною сферою для Урсули фон дер Лаєн у межах заходу «Європа, яка придатна для цифрової доби». Фахівці Комісії планують вирішувати проблеми, що виникають у цифровій економіці, шляхом «перестановки» існуючих податкових систем. Податок на цифрові послуги (DST) викликає низку питань щодо взаємодії та сумісності з існуючими податковими правилами в країнах ЄС. Одностайної підтримки ця ініціатива ще не має серед держав-членів євроспільноти, але перші кроки щодо імплементації податкових новацій вже є.

Із перших днів діяльності Комісія спрямувала на розгляд Європейського Парламенту, Європейської Ради та відповідних комітетів повідомлення про так звану «Європейську зелену угоду». Саме цей документ експерти називають визначальним для радикальної перебудови економік країн-членів ЄС. Це, по суті, стратегія, покликана призупинити кліматичну кризу. 

Україна у цьому напрямі планує реалізувати дві речі: долучитись до реалізації ЄС з їхньої угоди і отримувати підтримку ЄС у реалізації вітчизняних планів зеленого переходу. Також ми плануємо долучитися до глобального проекту – побудови клімат-нейтральної економіки до 2050 року. Україна чекає пропозицій від Комісії щодо нового порядку адміністрування податку на енергію у напряму просування екологічно стійких технологій та енергетичних продуктів. Експерти вважають, що ключовим завданням у просуванні нового податку має бути його відповідність правилам СОТ.

Водночас Європейська Комісія планує продовжити роботу над тим, щоб зробити податкові системи простішими, зрозумілішими та легшими у використанні. Дійсно, кілька пропозицій Європейської Комісії наразі очікують прийняття Європейською Радою. Серед іншого - єдина консолідована база для корпоративного податку (сommon consolidated corporate - taxbase – CCCTB). Відповідно до останніх пропозицій, CCCTB має бути обов’язковим для великих транснаціональних корпорацій.

Надто революційних змін у директивах Єврокомісії немає. Усі вони спрямовані на обмеження можливостей для компаній по використанню відмінностей систем оподаткування різних країн з метою зменшення податкового тягаря. У документах ця практика описується як така, що «призводить до неправильних бізнес-рішень на внутрішньому ринку, а також може створювати умови несправедливої податкової конкуренції». Документ  акцентує увагу на ефективному функціонуванні внутрішніх ринків, а не на зменшенні сум податків до сплати, як зла, з яким слід боротися. Хоча, звісно, комісії належить за час нової каденції продовжувати роботу щодо досягнення простішої, але більш справедливої податкової системи.