Альтернативні джерела фінансування як інструмент розвитку громад в Україні

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Ярослав Цвіркун, аналітик FinStream, економіст.

Після проведення децентралізації в Україні та створення ОТГ, у громад на місцях з’явилася чудова можливість генерувати фінансові ресурси у вигляді податків та зборів й використовувати їх для локального розвитку. Завдяки цьому невеликі міста й села почали активно розбудовувати інфраструктуру, фінансувати у соціально-економічний розвиток тощо.

Проте слід зазначити, що далеко не всі новостворені ОТГ активно процвітають. Які основні причини? Відсутність додаткових джерел фінансування у містах, де немає достатньої кількості комунальних та приватних підприємств – платників податків.

Давайте на прикладі середньостатистичної Перещепинської ОТГ (Дніпропетровська область) проаналізуємо, з яких джерел може наповнюватися локальний бюджет? Такими можуть бути:

  • Податкові надходження: податки на доходи, податки на прибуток, податки на збільшення ринкової вартості тощо.
  • Офіційні трансферти – виділення коштів з фонду фінансової підтримки місцевого самоврядування громадам. Як це працює? Якщо, наприклад, в одній ОТГ є достатня кількість людей та підприємств для того, аби згенерувати необхідну суму грошей до локального бюджету, а в іншій – навпаки (відсутні джерела доходів), то основною ціллю держави повинна бути підтримка тих територій, у яких немає звідки брати фінанси. Це є чудовим інструментом горизонтального збалансування окремих бюджетів.
  • Дотації.
  • Субвенції з державних бюджетів.
  • Неподаткові надходження тощо.

Як ми бачимо, якщо громади не в змозі забезпечувати себе самі, то держава повинна виступати джерелом їх фінансування.

Для адміністрації на місцях, звичайно набагато простіше постійно сподіватися на безкоштовні та безповоротні гроші. Проте чи буде їх достатньо? Звичайно що ні.

Основними джерелами доходу переважної більшості бюджетів є гроші, які надходять від сплати податку на прибуток та податку на доходи. Тому розвиток підприємництва в громадах повинен бути найпершим пріоритетом для кожного. Адже це, по-перше, спонукатиме створення нових компаній, які платитимуть податки на прибуток. А по-друге, забезпечить людей робочими місцями. Доходи громадян виростуть, а бюджет, у свою чергу, буде отримувати податок на доходи.

Проте що робити в тому випадку, коли ресурсів в громадах не вистачає для підтримки місцевих підприємців?

Частою проблемою, наприклад, в аграрному бізнесі є відсутність вчасного та достатнього фінансування аграріїв. Це призводить до нестачі грошей на закупівлю необхідного обладнання, на поповнення обігових коштів (що створює складнощі у своєчасності оплати постачальникам) тощо. Що відбувається далі? Все просто. Аграрії (або інші місцеві підприємці) звертаються до адміністрації громади з проханням про надання пільгового фінансування. А ті, між іншим, починають розповідати надзвичайно надихаючу промову про те, як все складно зараз, та як все буде добре у майбутньому. Проте результат завжди один і той же. Грошей в громадах немає.

Далі вони йдуть у банк та починають просити надати їм кредит на розвиток бізнесу. Якщо ж представники банківської установи помічають, що кредитний рейтинг підприємця низький, або ж клієнт не може надати весь об’єм необхідної документації, яка потрібна банку, то у фінансуванні просто відмовляють. А далі все відбувається за наступним сценарієм: у підприємства виникає значна заборгованість; кредитна історія погіршується ще більше; підприємство занепадає; втрачає можливість розвиватися та бути стабільним; люди втрачають роботу; громада втрачає надходження до бюджету.

І все це відбувається через те, що неналагоджена система розвитку МСП та фінансово-консалтингова підтримка бізнесу в громадах.

foto 28 289ab

Фото: Мирослава Котюга. "Фінансування МСП в Україні". Пресконференція з представниками МСП та FinStream.

Державним органам влади у невеликих містах та громадах треба брати курс на співпрацю з фінансовими установами, які працюють з альтернативними джерелами фінансування. Саме небанківські установи – це ті цінні інструменти розвитку підприємництва в Україні, основною метою яких є саме розвиток бізнесу, а не генерація прибутку. Тому адміністраціям громад треба брати курс на кооперацію з такими фінансовими установами. Підписувати партнерські програми. Залучати консультантів. Планувати співпрацю у майбутньому. Розробляти програми, які спонукатимуть навчання бізнесової діяльності у невеликих містах.

Спеціалісти компанії FinStream, наприклад, чудово розуміють, що для розвитку держави на національному рівні, треба починати з її основ. Якщо ми хочемо розвивати підприємництво в Україні, то нам треба починати з мікро- та мініпідприємств; фінансувати розвиток аграрного сектору; допомагати фізичним особам-підприємцям, які працюють у секторі роздрібної торгівлі тощо. Треба допомагати бізнесу капіталізуватись та закуповувати додаткові засоби виробництва.

Тільки такі впевнені кроки допоможуть нашим громадам активно розвиватися та процвітати. Компанія FinStream вже давно є прикладом для багатьох фінансових установ в Україні та допомагає ОТГ розвивати бізнес на містах. Вона вже активно поглинає регіони, фінансуючи різноманітні піцерії, кафе, невеликі виробничі цехи, створює партнерські програми з постачальниками засобів виробництва тощо. Головне – мати бажання щось змінювати, а ресурси на це вже давно зібрані.