Інтелектуальна власність для МСБ – тягар чи цінність?

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Олександр Зубарєв, завідувач Лабораторії комерціалізації та трансферу технологій НДІ інтелектуальної власності Національної академії правових наук України.

Інтелектуальна власність – це повітря для бізнесу, базове середовище в якому він розвивається. Усі люди без виключення живуть серед інтелектуальної власності. Кожен продукт чи послуга, якими ми користуємося – це результат великих чи малих перетворень, удосконалень та новацій.

Розгляньмо для прикладу програвач компакт-дисків. Патентна охорона, скоріш за все, отримана на різноманітні технічні компоненти програвача, його дизайн охороняється за допомогою прав на промисловий зразок, фабрична марка під охороною товарного знаку, а сама музика, що цей програвач видає, підпадає під охорону авторських прав. Тому, ігнорування своєчасного і належного захисту інтелектуальної власності призведе до неприємностей у серйозному бізнесі. Без перебільшення, ці неприємності можуть початися із дрібниць, а завершитися повним крахом, ставши Ахіллесовою п’ятою для бізнесу. І навпаки, захищаючи інтелектуальну власність, підприємці, в першу чергу, захищають себе і власний капітал. Європейський Союз, куди намагається потрапити й Україна, теж дає однозначний сигнал – без захисту інтелектуальної власності шлях до цієї структури буде закритим. Щоправда, певні зрушення у цьому напрямку відбуваються.

Читай також: Захищай або програєш!

Нещодавно, 6 грудня 2019 року, в Україні відбулася презентація консалтингової онлайн-платформи MEREZHA, підтримку якій надає ЄБРР. Цей проєкт реалізується в межах ініціативи ЄС для країн Східного партнерства (EU4Business) "Прямуємо разом!". Суть проєкту полягає в тому, що малому та середньому бізнесу пропонується систематизована консалтингова та технічна підтримка, надаються можливості фінансування та відкриваються зарубіжні ринки збуту. Мета платформи – вивести українські підприємства на новий рівень шляхом залучення центрів підтримки бізнесу та бізнес-експертів.

Merezha має стати простором для взаємодії основних гравців ринку та ефективним інструментом для побудови високої культури ведення бізнесу. Merezha фокусує свої зусилля на середніх та малих підприємствах, стартапах та майбутніх підприємствах, тому що саме вони створюють нові робочі місця, конкуренцію на ринку і закладають фундамент здорової економічної системи нашої держави. Пропонуючи постійний доступ до релевантних знань, Merezha підтримує і прискорює розвиток підприємств. Експерти та центри підтримки бізнесу – основні постачальники знань і якісної інформації, а платформа надає їм можливість ділитися цими знаннями та досвідом через івенти та персоналізовані обговорення.

У майбутньому платформа планує відкрити доступ до даних про стан МСБ в Україні, збільшити кількість надійних експертів і підвищити загальний рівень консалтингу. Під час презентації платформи модератори лише побіжно згадали, що бізнесу бувають потрібні логотип і упаковка. Але це не що інше, як об'єкти інтелектуальної власності, що вимагають захисту, і є лише малою частиною інтелектуального капіталу. Представники бізнесу, хто вже зіткнувся з цими питаннями, зрозуміли, що їм потрібні знання щодо того, як враховувати ці об'єкти на балансі підприємства, які при цьому особливості оподаткування існують, які особливі договори треба підписувати при роботі з інтелектуальною власністю. 

У розвинених країнах давно усвідомили, що інтелектуальна власність є найважливішою складовою бізнесу і про це слід знати якомога більшій кількості людей і фахівців з усіх галузей економіки, тим паче – представникам бізнесу. Інтелектуальна власність – це теж капітал. Не варто винаходити велосипед. Дорожня карта до знань в сегменті "інтелектуальна власність", а також розуміння шляхів її капіталізації для бізнесу, уже сформована фахівцями Всесвітньої організації інтелектуальної власності (WIPO). Варто лише скористатися цим досвідом.