7 головних кроків для створення інноваційного стартапу

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Ярослав Цвіркун, бізнес-аналітик компанії FinStream

У цьому технологічно розвинутому світі нам дуже часто доводиться чути такі слова, як стартапи, інвестори, дивіденди тощо. Слово стартапер звучить вже набагато сучасніше, ніж бізнесмен. І якщо до цього моменту ви ще не в курсі того, яким чином з простої ідеї з'являються повноцінні компанії, які здатні зацікавити інвесторів, то вам слід прочитати цю статтю до кінця.

У компанії FinStream щодня аналізують величезну кількість заявок на фінансування. Наші фахівці підходять дуже ретельно до вибору проєктів, яким можна довірити гроші інвесторів. Тому розставляючи пріоритети: 1) вкладати гроші в стабільно розвиваючийся малий бізнес з невеликими доходами, або 2) інвестувати в стартапи (які не мають конкретних розрахунків та прогнозів успіху, адже дуже часто так і буває); то ми, як правило, обираємо перший варіант. Чому? Річ у тім, що в процесі прийняття рішення, наші спеціалісти зосереджуються на реальних фактах та показниках. Інтуїція насправді важлива, але вона повинна стояти на другому місці.

Крім того, мало хто розуміє, що мати одну ідею в кишені та написати по ній бізнес-план – недостатньо для того, аби інвестори довірили вам свої гроші. Фінансисти шукають успішні стартапи, які є діамантами в грубій окантовці. Але, на жаль, таких бізнесів дуже мало та їх потрібно зуміти розгледіти й вчасно підтримати.

ТО ЩО Ж ТАКЕ СТАРТАП? ЯК ЙОГО СТВОРЮЮТЬ ТА РОЗВИВАЮТЬ? І НА ЯКИХ УМОВАХ ДЛЯ НЬОГО ЗАЛУЧАЮТЬ ІНВЕСТИЦІЇ?

Стартапи (startups) – нові компанії, які ґрунтуються на впровадженні інноваційного продукту. Їх засновниками являються переважно молоді фахівці.

Однією з основних особливостей цих компаній є те, що спочатку може бути значне від'ємне сальдо в фінансових результатах. Це пов'язано з тим, що проєкт тільки набирає обертів тайому необхідно залучити ресурси для активного подальшого розвитку. Але далі, якщо підприємці створили унікальний продукт (цінність, на яку буде попит), та залучили достатньо фінансів на його виробництво й продаж, то прибуток компанії буде активно збільшуватись та нагороджувати інвесторів щедрими дивідендами. Хоча слід врахувати й той факт, що досить не всім щастить вчасно залучити інвестиції або правильно реалізувати задумане. Тому й існує таке негативне співвідношення дефолтних стартапів до успішних (приблизно 95% дефолтних до 5% успішних; крім цього, приблизно 1% з успішних – дуже прибуткові й примножують інвестиції в десятки та навіть в сотні разів).

ЯК СТВОРЮЮТЬСЯ СТАРТАПИ ТА ЗАЛУЧАЮТЬСЯ ІНВЕСТИЦІЇ НА ЇХ РОЗВИТОК?

1 1575859060609696

КРОК 1. Придумуємо ідею для бізнесу. Для цього ми можемо зібрати невелику команду друзів або фахівців, зацікавлених у створенні спільного проєкту. Далі, шляхом мозкового штурму, пропонуємо варіанти й відбираємо найпривабливіші з них.

КРОК 2. Після того, як ідея для створення стартапу готова (удамо, що у нас вже є команда: кілька людей, які є експертами в певній сфері та готові разом створювати проєкт), нам необхідно, в першу чергу, перевірити на скільки ця ідея життєздатна. Стів Бланк – експерт інноваційно-технологічного бізнесу, підприємець та дослідник рекомендує "виходити з офісу". Найкращий та дієвий спосіб – вийти із дому (зі свого офісу) й опитати своїх близьких, знайомих та деяких потенційних клієнтів, чи буде наша бізнес-ідея можливим рішенням їх потенційних ​​проблем. Адже щоб на продукт був попит – він повинен бути корисним і таким, що міститиме в собі певну цінність.

Якщо опитування показало, що ми на правильному шляху, та наша ідея має всі шанси на успіх, то потрібно активно переходити на наступний крок.

КРОК 3. Проводимо збір грошей на виготовлення прототипу нашого майбутнього продукту.

"Друзі, сім'я і дурні" (FFF — Friends, Family, Fools) – початкове фінансування (на етапі seed, pre-seed), де генеруються гроші на старт бізнесу від усіх наших друзів та родичів, а також деяких "дурнів" – у даному випадку – це люди, які не мають досвіду в інвестуванні; тому FFF є найбільш ризикованим видом інвестицій для власників стартапів. Це пов'язано з тим, що на бізнес можуть почати впливати люди, які не тільки не поділяють ваші цінності, але й гадки не мають як його розвивати. Більш того, на правах власників початкових грошей, вони можуть впливати на ведення бізнесової діяльності. Такі способи залучення грошових ресурсів також мають безліч позитивних моментів. У першу чергу, це дозволяє зібрати необхідну суму грошей для створення першого прототипу продукту, який буде продаватися і без якого буде дуже складно створювати компанію й залучати зовнішні інвестиції.

КРОК 4. Коли закінчився збір необхідної суми грошей – створюємо MVP.

"MVP (minimum viable product – мінімально життєздатний продукт) – це створений стартапом якийсь прототип продукту, який підприємці планують продавати. Якщо говорити конкретно про стартапи, то MVP – це прототип інноваційного технологічного продукту, який планують продавати на певному ринку після його тестування за допомогою опитування залучених потенційних клієнтів".

КРОК 5. Після того, як створили прототип нашого майбутнього товару, обов'язково починаємо його тестувати шляхом соціальних опитувань. Основне завдання – зробити в кінцевому підсумку саме такий продукт, який би повністю задовольнив потреби клієнтів.

Пам'ятаєте відому фразу з фільму "Діамантова рука": "У вас немає такого ж, але з перламутровими ґудзиками? Це просте запитання, але воно таїть у собі великий сенс. Клієнт ніби й знайшов товар, але в ньому чогось не вистачає. Адже підприємці часто створюють продукт таким, яким саме вони його бачать. Буває, що стартапери вклали величезну суму грошей в створення якого-небудь товару (ідеального, на їх погляд), проте його ніхто не купує. Тому слід ретельно уточнити, які характеристики продукту є дуже важливими саме для майбутніх клієнтів.

КРОК 6. Після уважного опитування цільової аудиторії таврахування всіх важливих побажань клієнтів, то можна переходити на стадію виробництва товару.

КРОК 7. Коли перший продукт створений – починаємо його продавати. Якщо вже є перші продажі й на товар є попит, то це говорить про те, що ми рухаємося в правильному напрямку. Таким чином, можна сміливо вважати, що наша ракета на старті. Але для того, щоб вона почала злітати, необхідно найголовніше – паливо у вигляді інвестицій.

НА ЯКИХ УМОВАХ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІНВЕСТУВАННЯ В СТАРТАПИ?

Умови, на яких видаються грошові кошти інвесторами (кредиторами, спонсорами) стартапам можуть бути різними і залежать вони від домовленостей. У даній статті я виділю деякі з них.

Гранти є найменш ризикованим видом інвестицій. Адже в разі невдачі, гроші спонсорів можна не повертати. Гранти можна отримати від держави (якщо в країні є такі можливості) або від будь-яких цільових фондів, приватних осіб тощо. Чудовим прикладом є фінансування інноваційних ідей Українським Фондом Стартапів, який надає близько $25 тис. на стадії ідеї і приблизно $50 тис. тим, хто вже має MVP.

Конвертований кредит (convertible loans) – надання інвестором кредитних коштів під певний відсоток, який при настанні етапу "зрілості" стартапу / періоду виплат дивідендів (Maturity Date), цей кредит конвертується в частку в акціонерному капіталі. При укладанні договору конвертованого кредитування вказуються такі обов'язкові параметри, як процентна ставка й термін, по закінченню якого гроші повинні конвертуватися в акції.

"Приклад. Я видав конвертований кредит стартапу в розмірі $100 000 під 15% річних на 3 роки. Протягом 3-х років власник / засновник стартапу (owner / founder) регулярно виплачує мені відсотки за кредитом (щомісячно / щоквартально / щорічно). Хоча відсотки можуть і не виплачуватися одразу. Вони можуть також конвертуватися в капітал (додавати до основного кредиту). По закінченню 3-х років власник не повертає тіло кредиту ($100 000), а надає мені частку в бізнесі, розмір якої визначається виходячи з домовленостей на момент надання кредиту. Зазвичай такий вид фінансування відбувається на етапі "seed" та конвертується в капітал на момент закриття "Раунду А". Зазвичай, у разі, якщо до настання Maturity Day (MD) стартап не згенерував додаткових інвестицій, то я (як інвестор) можу вирішувати конвертувати мені інвестиції в капітал чи ні. Після настання MD я можу вимагати повернення всіх своїх активів та відсотків".

Ставка дисконтування (Discountrate) або дисконт конвертації (conversion discount) використовується для того, щоб уберегти інвесторів від інвестиційних ризиків на ранніх етапах, шляхом надання їм права конвертувати тіло кредиту (плюс відсотки) в акціонерний капітал, купуючи акції по закінченню "Раунду А") за зниженою ціною.

"Приклад. На початковому етапі життєдіяльності стартапу набагато ризикованіше інвестувати в нього. Тому буде неправильно, якщо я заплачу, наприклад $100 000 власнику на старті бізнесу та буду купувати акції за такою ж ціною, як і ті інвестори, які прийдуть пізніше на готовий та стабільно розвиваючийся бізнес. У такому випадку стартапер надає мені якусь знижку (discount) на покупку акцій у розмірі 10%-30% (зазвичай використовується 20%). І якщо акції по завершенню Раунду А будуть продаватися, наприклад, по $1 / штуку, то я зможу купувати вже по $0,8 (коли мені нададуть дисконт на 20%). Таким чином, я отримаю не 100 000 акцій за свої інвестиції (якщо не враховувати відсотки по кредиту, за суму яких можна купити додаткові акції), а вже 125 000 ($100 000 / $0,8)".

Інвестиції в акціонерний капітал (equity investments) – інвестор отримує частку в бізнесі (відсоток акцій) в обмін на ліквідні кошти. Розмір частки інвестора залежить від суми фінансування і від того, на якому етапі розвитку компанії були вкладення.

"Приклад. Я інвестував в стартап $100 000 в обмін на 10% акцій в бізнесі. Розмір частки залежить від домовленостей між інвестором та власником стартапу. На неї може вплинути такі фактори, як: первинна оцінка бізнесу, сума інвестицій, рентабельність, прогнози експертів, термін окупності тощо".

2 1575859060609696 78

На початковому етапі розвитку (особливо до настання точки беззбитковості) бізнеси, зазвичай, підтримуються різними інкубаторами та акселераторами. Далі, коли стартапи вже починають генерувати прибуток, то вони активно залучають зовнішні альтернативні інвестиції.

Коли компанії виходять на публічний ринок, вони переходять на стадію пошуку фінансування від банків та інвестиційних банків.

ЯКІ ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ ПРОЄКТУ МОЖУТЬ ЗАЦІКАВИТИ ІНВЕСТОРІВ?

Термін окупності інвестицій (Payback: EV / EBITDA) – використовується інвесторами для оцінки того, за скільки років окупляться їх інвестиції.

EV / EBITDA = Enterprise Value / Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization

EV / EBITDA = Вартість компанії / Прибуток до вирахування податків, відсотків і амортизації

Вартість компанії (Enterprise Value, EV) – аналітичний показник, який являє собою оцінку вартості проєкту з урахуванням всіх джерел її фінансування: боргових зобов'язань, привілейованих та звичайних акцій тощо.

EnterpriseValue = Market Capitalization + Net Debt + Minority Interest

Вартість компанії = Ринкова капіталізація + Чистий борг + Частка меншості

Чистий борг (Net Debt) = Короткострокові борги (Short Term Debt) + Довгострокові борги (Long Term Debt) – Грошові кошти та їх еквіваленти (Cash & Cash Equivalents)

Внутрішня норма прибутковості інвестора (Internal Rate of Return – IRR) – (EV / EBITDA) – показник, який використовується в бюджеті капіталу для оцінки прибутковості потенційних інвестицій. IRR розрахунки спираються на ту саму формулу, що й NPV.

Чиста теперішня вартість (NPV) – різниця між теперішньою вартістю надходження грошових коштів й теперішньою вартістю відтоку грошових коштів протягом певного періоду часу. NPV використовується у складі капітального бюджетування та інвестиційного планування для аналізу прибутковості прогнозованої інвестиції чи проєкту.

67940985858587676766666

 Де:
 Rt = чисті надходження грошових коштів протягом одного періоду t;
 i = ставка дисконтування або дохідність, яку можна заробити альтернативними інвестиціями;
 t = кількість періодів.

 Пре-гроші (Pre-money) – описують скільки може коштувати стартап, перш ніж він почне отримувати будь-які інвестиції в компанію. Ця оцінка не просто дає інвесторам уявлення про поточну вартість бізнесу, але також забезпечує вартість кожної випущеної акції.

Пост-гроші (post-money) – означають, скільки коштує компанія після отримання грошей та  вкладень в неї. Оцінка після грошових коштів включає зовнішнє фінансування або останнє вкладення капіталу. 

Implied share – відношення об’єму інвестицій до вартості стартапу, в який ще не надходили інвестиції (Pre-money).

 На останок, хочеться побажати наступне: аналізуйте та проводьте тестування. В компанії FinStream ми довіряємо однаково: клієнтам та показникам фінансово-економічної діяльності. І таким чином, ми намагаємося одночасно розвивати МСБ в Україні та наших інвесторів. Адже цінність будь-якого бізнесу полягає у тому, щоб користь від нього отримували всі стейкхолдери.