business head ads

#1210. Прибуткова безвідповідальність

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Сергій Позняк, власник і генеральний директор групи компаній FGK Financial Group

Відповідальність є основою довіри. А довіра є фундаментом якісної взаємодії держави, бізнесу, інвесторів та суспільства.

Я поставив собі за мету дослідити як з відповідальністю у законопроєкті №1210, що зараз широко обговорюється. Якщо вивчити документ комплексно і ретельно, то стає зрозуміло, що є проблема. І вона набагато глибша, ніж просто цифри, які можна буде дослідитипісля введення закону в дію.

Це питання глобальної відповідальності (або, скоріше, безвідповідальності) за те, що буде з бізнесом та цілими галузями, що робиться в країні в цілому. Це питання неготовності влади таку відповідальність нести. Це питання готовності держави тримати слово, дане власним підприємцям та міжнародній бізнес-спільноті.

Мета створення цього законопроєкту більш, ніж благородна: протидія практикам розмивання оподатковуваної бази й виведення прибутку з-під оподаткування. Для цього передбачено зведення до єдиного ядра бази оподаткування, зокрема, податку на прибуток.

Та далі складається враження, що для досягнення цієї красивої цілі всі засоби хороші. Будь-які. Автори законопроєкту не погребували брудними та відверто непристойними ініціативами.

Так, авторами не проведений аналіз регулятивного впливу та наслідків ухвалення цього законопроєкту. Закон не має КРІ – суто економічних наслідків у натуральних цифрах. Це означає, що відповіді на питання: "Що від цього закону буде корисного і скільки?" – не буде. Є стандартне для теперішніх часів пояснення: "Все буде добре! Все розрулимо!". Ніхто ні за що не відповідає, бо нема за що відповідати в конкретних цифрах.

Разом з цим, відомо, чого точно не буде.

Перше: не буде персональної відповідальності посадових осіб за помилкове нарахування відшкодування сплати податків. Фіскальні вимоги посилюються, а суть діяльності самих фіскалів не міняється. Це матиме наслідком непереборну спокусу зловживань. Якщо посадовець ніяк не відповідає – чому б не ризикнути. Наприклад, намалювати комусь неіснуюче відшкодування?

Друге: не буде черговості погашення податкового боргу. Як було раніше: спочатку виплаті підлягає тіло боргу, потім штраф, потім пеня. Проєкт скасовує цей порядок. Тепер,  "за домовленістю" з податківцем, можна буде сплачувати невелику пеню без погашення тіла боргу, між іншим – основного виду надходжень до бюджету.

Третє: не буде ДПС як контролюючого органу, а буде новий правоохоронний орган. Тому, що згідно положень цього законопроєкту, працівники ДПС будуть мати право, навіть обв‘язок визначати наявність вини, обтяжуючі, або пом‘якшуючі обставини поведінки суб’єкта. Це буде справжній слідчий орган, який, УВАГА! матиме право призначати перевірки за підозрою у скоєнні правопорушення! Тобто, не за фактом, а якщо просто здалося! Така собі "податкова без кордонів" з нескінченними перевірками та підозрами, як варіант лібералізації ставлення держави до бізнесу.

Четверте: штраф у розмірі 5 млн (!) гривень за незданий звіт, в тому числі і для фізосіб. Отже не буде багатьох нових бізнесів, тому що більшість потенційних підприємців краще поїдуть на заробітки у Польщу, ніж стануть ризикувати всім, що в них є (вірогідність випадково не подати звіт досить висока) заради туманних перспектив бізнесу в країні, яка постійно змінює правила.

П‘яте, націкавіше: не буде виконання своїх зобов’язань державою перед цілими галузями та стратегічними сегментами нашої економіки та міжнародними інвесторами. Закон, поміж іншим, передбачає підвищення газовидобувної ренти. Попри те, що збереження чинної ренти на п’ять років було передбачено чинним законодавством в якості стабілізаційного застереження для залучення інвесторів. Це зобов’язання держави! Перед інвесторами, які вклалися в розвиток газовидобування, розвили його і, тепер отримають просто брехню. Це застереження повинно бути залізобетонним і непорушним. Зміна ставки ренти ганьбить Україну як контрагента, що не тримає свого слова та обманює партнерів, паплюжить репутацію країни і ускладнює залучення інвестицій для глобального розвитку.

Тому вважаю, що цей закон не про цифри, а про відповідальність, якої не буде.

Що має бути?

  • Законотворці повинні проводити аналітику результатів впливу законів на економіку країни.
  • Держслужбовці повинні нести персональну відповідальність за свої дії.
  • Фіскальний орган повинен залишатися контролюючим, а не каральним.
  • Держава має нести відповідальність за зобов’язаннями перед інвесторами та бізнесменами.

Цей проєкт звільняє державу від відповідальності, натомість посилюючи її для бізнесу. Для мене, як підприємця, це сигнал запровадження автократичних а не ліберальних правил в економіці.

Дасть Бог, я помиляюся…