Базові кроки в діджиталі для малого бізнесу

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Максим Рассамакін, керуючий партнер Q28 Corp.

У сучасному світі як великій компанії, так і маленькому магазину необхідно бути присутніми в інтернеті й взаємодіяти з цільовою аудиторією всіма можливими способами. Вважається, що найшвидше можна розпочати комунікацію онлайн: створити сайт, зробити пост у Facebook чи опублікувати фото продукту в Instagram. А чи це справді так?

Digital — комплекс підходів до просування бренду та його продуктів через цифрові інструменти й канали. Діджітал пов’язаний як з онлайн, так і з офлайн-середовищем: WEB, соціальні мережі, месенджери, мобільні додатки, онлайн-радіо, телебачення та інше.

Існує думка, що для ефективного просування продукту чи послуги необхідні багатотисячні бюджети та що це прерогатива великих компаній і відомих брендів. Насправді існують різні стратегії, комплекси та види інструментів, з яких можна розпочати просування бізнесу та які забезпечать бренду досягнення цілей.

Розпочніть з аналітики

Розробка будь-якої маркетинг-стратегії починається з аналітики — аналізу конкурентів, цільової аудиторії, самого продукту чи послуги, ефективності вже використаних каналів просування. Для цього застосовують Google Analytics, аналітику Facebook, SimilarWeb і т.д. 

На основі повного аналітичного звіту формуються:

1. Цілі та мета — прямі продажі чи розвиток бренду. 

2. Маркетинг-мікс — 4P (Product, Price, Promotion, Place) та 4C (Consumer, Cost, Convenience, Communication). Ці концепції доповнюють одна одну: в першому випадку в центрі уваги продукт і його властивості, у другому — потреби покупця.

3. Портрет цільової аудиторії: вік, стать, захоплення і т.д. Від аудиторії та її сегментів залежить ton-of-voice комунікації, типи повідомлень, вибір каналів комунікації. Наприклад, для комунікації з аудиторією 18-24 років іноді можна відійти від реклами на Facebook, а звернути увагу на Instagram та його інструменти (колаборації з лідерами думок, сторіс).

4. Набір Digital-інструментів, який буде використовуватися для досягнення поставлених цілей, і план їх використання. 

Діджитал-інструменти для малого бізнесу

Використання того чи іншого інструменту залежить від особливостей бізнесу, його цілей, можливостей та доступних бюджетів. Для стратегії малого та середнього бізнесу можна застосувати такі канали комунікації:

  • Ведення соціальних мереж (Facebook, Instagram)
  • Реклама у соціальних мережах
  • Робота з лідерами думок
  • Контекстна реклама через Google Adwords

Є безліч кейсів, коли бізнес працює з одним інструментом і при цьому є успішним. Наприклад, монобрендові магазини одягу в основному використовують просування за допомогою реклами у соціальних мережах.

Та все ж немає стовідсоткової гарантії, що обраний інструмент запрацює одразу і забезпечить виконання поставлених цілей. Така стратегія потребує продуманих та пропрацьованих повідомлень, на які реагуватиме цільова аудиторія. Це вимагає довгих тестувань, а подекуди й більших витрат на дослідження.

Реклама за 1$ не працюватиме, а забезпечити вірусний ефект у комунікації вдається в 1 випадку зі 100. 

Наш досвід запуску кампаній показує, що найкращий результат досягається при використанні комплексу інструментів. Один із варіантів, який ми застосовували для одного клієнта, мав такий вигляд:

Facebook (власний контент) + SMM-реклама + Реклама в Adwords

У результаті Facebook виявився для клієнта новим каналом продажу. Заявки від клієнтів отримували через месенджер, які надалі надходили на опрацювання до відділу продажу. 

Така комбінація не є остаточною і для кожного бізнесу має інший вигляд. І щоб не витрачати величезні бюджети на рекламу, яка може не спрацювати, пропонуємо використати наступний підхід. Якщо бізнес лише починає промо-діяльність, є сенс залучити максимум інструментів на старті, експериментувати з форматами подачі та з формулюванням меседжів. Таким чином можна проаналізувати, який інструмент працює краще і на чому варто зосередити основні зусилля та бюджети.

Замість підсумку. Помилки, які краще запам’ятати та не робити

Розробляючи стратегію для digital, не слід допускати помилок під час аналізу та планування. В майбутньому вони можуть стати причиною неефективних рекламних кампаній та "злиття" бюджетів.

Не варто:

  • Переоцінювати або недооцінювати продукт і його ознаки
  • Переоцінювати власні можливості
  • Допускати відсутність позиціювання
  • Планувати невиправдані результати
  • Надавати перевагу хибним каналам комунікації
  • Виключати системність

Пам'ятайте, чарівних пігулок не існує. Протягом усіх стадій розробки digital-стратегії фокусуйте увагу на основній меті — продажі продуктів компанії.