100 спартанців: Що може сотня підприємців?

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Олег Лиховид, голова ради Фонду соціальної ринкової економіки Людвига Эрхарда

На Майдані всі шикувалися у сотні. І ці сотні таки змінили ситуацію. Бізнес теж формує сотню — БІЗНЕС 100. Так назвали себе сьогоднішні співінвестори легендарного журналу БІЗНЕС. Тож питання, що може сотня, актуальне знов.

В нас як тільки зберуться хоча б троє активних людей, відразу беруться “батька бити”, тобто впливати на владу. Те, що на владу треба впливати, сумніву не підлягає. Питання у методах та суб’єктах впливу, тобто як і хто спроможеться його вчинити.

Я вже 28 років беру участь і спостерігаю за намаганнями вплинути на владу. За цей час склалося стійке враження, що суб’єкти цього впливу мірилом успіху вважають власну втому. Адже кожен випадок “перемоги” дістається ціною таких шалених зусиль, а випадків цих так мало, особливо з огляду на обсяг завдань і час (десятиріччя), що проведений у боротьбі.

Але про зміну таких надвитратних методів ніхто і не заїкається. Наче це не підприємці, які за визначенням шукають ефективності, а раби античного світу лупають скелю. Але, продовжуючи алегорію, слід зазначити, що навіть у стародавньому Єгипті знали, що величезні каменюки відокремлюються від скелі (для будівництва пірамід) не впертим її лупанням, а спеціальним методом.

Про методи і передумови результативності у впливі на владу розмова буде у наступних статтях. А зараз про суб’єктів такого впливу.

Нині лік таких суб’єктів впливу, тобто бізнес-об’єднань, йде на сотні. Тож яке місце серед них може зайняти БІЗНЕС 100? Чим принципово виокремиться? Чи комусь здається, що на владу вплинути легше, якщо збереться більше впливальників-близнюків? Але якщо нас не влаштовують результати (бо якщо б влаштовували, то не треба було б нового гравця) зусиль сотень, то чи поліпшать результати вже сотні плюс ще один? Арифметика не сходиться.

Отже, пряме питання: чи варто БІЗНЕС 100 братися за вплив на владу, стаючи услід, за, чи поряд із сотнями попередників? Може, БІЗНЕС 100 хоче стати попереду? Але чи погодяться на це інші?

Є й друге питання. Вплив на владу — не просте виголошування гасел. Потрібні суттєві ресурси: спеціалісти, час, промоція. Тобто гроші. Чому сотня, тим більше неповна, хай і не бідних підприємців, мають брати на себе витрати за те, що принесе користь тисячам і тисячам? Врахуємо це питання при наступній розмові щодо методів впливу, а ще відсилаю читача до своєї попередньої статті про бізнесових “безбілетників”.

Крім того, які ресурси могла б мобілізувати сотня підприємств? Адже попередній досвід свідчить, що ресурсів навіть сотень об’єднань підприємств не вистачило на радикальне поліпшення бізнес-клімату в Україні. Через три десятиріччя боротьби маємо найбільш невільну економіку в Європі.

І ще питання, а в який бік БІЗНЕС 100 мало б штовхати владу? Адже учасники цього об’єднання ведуть бізнес різний як за галузями, так і за величиною. А кожне регуляторне рішення (влади) несе комусь шкоду, а комусь і вигоду. Чи не розколюватимуть спроби впливу на рішення влади і так неоднорідну спільноту?

Зрозумілим і заслуговуючим на повагу та підтримку є прагнення поліпшити ведення бізнесу в країні. Але ж воно не означає кидатись сторч головою, аби тільки щось робити. Відсутність тверезої відповіді на вище поставлені питання якраз і означатиме “сторч головою”.

Видається, що БІЗНЕС 100 варто було б знайти свій унікальний спосіб дій для поліпшення ведення бізнесу в Україні, крім впливу на владу, чим займатися і так є багато бажаючих. БІЗНЕС 100 варто було б знайти свій “блакитний океан” у задоволенні запиту на краще ведення бізнесу. Тим більше що на старті об’єднання проголошувались достатньо чіткі проєкти, серед яких впливу на владу якраз не було.

Очевидно, учасникам БІЗНЕС 100 варто згадати, що всі вони насамперед співінвестори журналу БІЗНЕС. А якісне ділове видання — це надзвичайно потужний інструмент формування ділового клімату. Тільки варто навчитися орудувати цим інструментом. Варто вважати його не тільки прибутковою інвестицією, а зробити його саме імпакт-інвестицією. Яка вплине на досягнення кращих умов для бізнесу. Як це зробити — теж окрема тема. Але головне, визначитися: спільнота БІЗНЕС 100 буде черговим впливальником на владу чи все ж таки об’єднанням імпакт-інвесторів, що знайшли свій шлях (“блакитний океан”) впливу на поліпшення ділового клімату.