Прогалини законодавства щодо реєстрації акціонерних товариств

Жан Батіст Грьоз, фрагмент картини
615
Жан Батіст Грьоз, фрагмент картини

Для будь-якої країни завжди залишається актуальним питанням створення сприятливого інвестиційного клімату та комфортних умов ведення бізнесу. Для досягнення максимального результату з цього питання важливим елементом буде наявність чіткого, прозорого та зрозумілого законодавства щодо реєстрації підприємств та їх оподаткування. В Україні досить інтенсивно змінюється податкове та інше законодавство, що створює дискомфорт для бізнесу через необхідність постійно адаптуватися до змін.

Водночас значною кількістю змін не усунуто ряд прогалин в податковому законодавстві, що свідчить про його низьку якість. Станом на сьогодні не усунута прогалина у Податковому кодексі України (далі – ПК України) щодо подання фізичними особами (у тому числі нерезидентами) декларацій про майновий стан і доходи для реєстрації акціонерного товариства. У проекті Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України», що ініційований з боку Кабінету Міністрів України у 2016 році, також не врегульоване це питання.

Відповідно до ч. 3 ст. 86 Господарського кодексу України (далі – ГК України), яка узгоджується з пп. 10 п.1 розділу ІІ Положення про порядок реєстрації (випуску) акцій при заснуванні акціонерного товариства, затвердженого рішенням Національної комісії цінних паперів та фондового ринку від 27.05.2014 №692, для реєстрації випуску акцій засновником-фізичною особою (у тому числі нерезидентом-фізичною особою) акціонерного товариства, зокрема, потрібно подати декларацію про майновий стан і доходи з відміткою відповідного органу ДФС про її отримання за період, у якому отримано дохід, який є джерелом здійснення внеску до статутного капіталу товариства, та відповідну довідку органу ДФС про подання такої декларації.

Таким чином, імперативними нормами законодавства однозначно передбачено, що для створення акціонерного товариства фізичною особою потрібно надати декларацію про майновий стан і доходи та відповідну довідку.

У п. 49.18.4 ПК України передбачено, що звітний період дорівнює календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб, а декларація подається до 1 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV цього Кодексу.

У даному випадку виникає актуальне питання, а як зареєструвати акціонерне товариство у 2016 році, якщо дохід у фізичної особи (у тому числі нерезидента) виник після 1 травня поточного року.

Інших строків подання декларації для реєстрації акціонерного товариства якраз і не передбачено нормами ПК України.

Згідно з п. 179.12 розділу IV ПК України за зверненням платника податку контролюючий орган, до якого було подано податкову декларацію, видає довідку про майновий стан і доходи.

Порядок заповнення довідки про майновий стан і доходи та сплату податку на доходи фізичних осіб врегульований Наказом Міністерства доходів і зборів від 11.12.2013 №795 (далі – Наказ №795).

Відповідно до п. 2 Наказу №795 за зверненням платника податку контролюючий орган, до якого було подано податкову декларацію, видає відповідну довідку.

У п. 3 цього ж Наказу передбачено, що для отримання довідки платник податку подає до контролюючого органу декларацію про майновий стан і доходи за податковою адресою. Згідно з п. 4 Наказу №795 довідка видається за зверненням платника податку у десятиденний строк на підставі поданої декларації про майновий стан і доходи.

У самій декларації та довідці передбачені розділи для відображення доходів, у тому числі нерезидентів-фізичних осіб.

З системного аналізу наведених норм, строк подання декларації до 1 травня, визначений пп. 49.18.4 ПК України, не застосовується на випадки подання декларації з метою реєстрації акціонерного товариства фізичною особою. У даному випадку, фізична особа (у тому числі нерезидент), яка здійснюватиме внесок у статутний фонд акціонерного товариства, може подати декларацію про майновий стан і доходи будь-якого робочого дня протягом поточного року до органу ДФС, в якому перебуває на обліку. Після подання декларації за зверненням платника податку фіскальний орган у десятиденний строк повинен видати довідку про підтвердження майнового стану.

Аналогічні висновки щодо подачі громадянином-фізичною особою або нерезидентом-фізичною особою декларації про майновий стан і доходи та отримання відповідної довідки містяться у консультації ДФС України («База податкових знань» категорія 103, підкатегорія 103.24).

Таким чином, для створення комфортних умов для бізнесу та сприятливого інвестиційного клімату на законодавчому рівні необхідно усунути прогалини в законодавстві. Адже бізнес не повинен діяти навпомацки, керуватися рекомендаційними листами-роз’ясненнями чи зайво витрачати на консультантів кошти. До того ж, листи-роз’яснення не завжди беруться до уваги чиновниками ДФС нижчого рівня. Бізнес повинен бути впевнений у завтрашньому дневі, а за відсутності чіткого, прозорого та стабільного законодавства – впевненості не буде.